FIZIKAI FEJLŐDÉS
Egyedül mosakszik, fogat mos, öltözik és vetkőzik, viszonylag kulturáltan eszik, pohárból iszik, előveszi és elrakja a játékokat. Egy felnőtt ellenőrzésével végig tud csinálni egy egyszerűbb tevékenységet (pl. felmossa a fürdőszoba padlóját).
Szalad, elindul és megáll anélkül, hogy elesne, hirtelen ki tud térni, ugrándozva vagy galoppban halad. Amikor felugrik, magasra emeli a lábát, földet érésnél behajlított térddel csökkenti az ütést. Váltott lábbal megy le és fel a lépcsőn. El tudja dobni a labdát egy kis távolságra, két kézzel elkapja a kezébe dobott nagy labdát. Nem szeret egy helyben maradni, szeret szaladgálni és fogócskázni, mindig versenyt szeretne futni a következő fáig, és végig akar menni a következő falon. A labdajátékok, pl. a foci vagy a kidobós javítják az egyensúlyérzékét és a koordinációt.
5 éves korban már végig tud menni egy alacsony falon, járdaszegélyen, felmászik a játszótéri csúszda lépcsőjén, felkapaszkodik a nagy mászókára, biciklizik, a fogócskánál félreugrik, nagy játékokat visz.
Meg tud tanulni úszni, korcsolyázni, síelni, táncolni és gumiasztalon ugrálni. A mozgása már felnőttesebb, bár még hiányzik a felnőttek ereje és előrelátása. Még mindig ügyetlen egy kissé, és nem mindig látja előre a tettei következményét (pl. azt, hogy a táskáját lóbálva leverheti az asztalról a poharat).
A finommotoros mozgásai már fejlődnek, de még közel sem érik el a felnőttek szintjét. A többi gyerek kergetése és kikerülése segítségével megtanulja előre megtervezni a mozdulatait, erre a mászókázás, a biciklizés és a foci is jó.
INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS
Rajzaiban egyes testrészek esetleg még hiányoznak, de amit lerajzol, az a megfelelő helyen van. Lehet, hogy nincs is test, de a lábak alul és a karok oldalt vannak. A rajzokon kevés a ferde vonal. A kémények általában nem párhuzamosak a papír szélével. Az események leírásánál tekintettel van a hallgatók nézőpontjára is, megadja azokat a részleteket, melyek elárulják, merre kell nézni, amikor beszámol valamiről. Golyókat és hurkákat csinál gyurmából, melyekből emberkéket formáz. Szétlapítja a golyókat, és tányérra teszi a hurkákat. Néha meg szeretné tartani műveit. Szereti a "bolondos" gyurmakészleteket, melyekkel hajat vagy spagettit lehet csinálni. Ügyesebben bánik a ceruzával, mint a festékkel, de mindkettőt gyakorolnia kell, az irkafirka kezd írásra hasonlítani. Számol, és kezdi megérteni a számok jelentését. Rendet tud teremteni 3-4 tárgy között.
Állandóan összehasonlítja a saját dolgait másokéival. Élvezi a párosító játékokat. Egyre hosszabb az emlékezete, úgy viselkedik, mintha folyamatos terve és gondolatmenete lenne. Csoportosítja a tárgyakat, de a felosztás logikája még mindig sajátos, másnak tetteti magát, azt játssza, hogy valaki más. Váltakozva saját maga és a másik, vagy tárgyakkal helyettesít dolgokat. Ezzel annak megértését gyakorolja, hogy a dolgokat különböző szempontokból lehet nézni. Játékai összetettebbek és fantáziadúsabbak, de csak egyszerűbb szerepeket tud alakítani. Követi az utasításokat, de nem képes összetett történetet irányítani, mint a nagyok, vagy könnyedén váltogatni a valóságot és a szerepeket.
5 éves korára egyre részletesebben kidolgozza a rajzokat. Az újonnan hozzáadott részletek eleinte nagyok és nem mindig pontos a számuk, pl. az emberkéknek három hatalmas ujjuk van, vagy a ház tele van ablakokkal. A szemek nem pontok, inkább körök, az emberkéknek hajuk, nyakuk, gombjaik és térdük is van. Gyurmából egyszerre több embert is csinál, kipróbálja, mi történik, ha összegyúrja a különböző színeket. Egy-egy új technika hosszú időre lekötheti. Állítsuk ki a műveit a lakásban, ne csak az ő szobájában. Néhány parafatáblával "korlátozhatjuk" a mennyiséget.
Egyik-másik gyerek nyomtatott betűkkel ráírja a nevét a képeire, s bár a kémény gyakran még mindig furcsa szögben ül a tetőn, de egyre több a rézsútos vonal a rajzon.
SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS
Megérti, hogy mások gondolatai, élményei és érzései különböznek az övéitől, kezdi számításba is venni ezt a többiekkel való érintkezés során. Elmagyarázza az eseményeket, ha tudja, hogy a szülő nem volt jelen.
Már nem bontja le a mondatokat két szóra, indokol, megvitatja indokait és problémákat old meg, érti és tiszteletben tartja a szabályokat, elmondja, mit gondol, érez. Folyékonyan beszél, kérdez, érti a válaszokat, magyarázat útján képes tanulni. Képesnek kell lennie arra, hogy gondolkodjon azon, amit nem lát. A beszéd révén ezt meg is tudja tenni. Eljátszik dolgokat, beszélget és érvel. Utánozni tudja, amit egy nappal korábban látott, még mindig elsősorban az befolyásolja, amit lát. Azt hiszi, hogy ő a világ közepe, és hogy a tárgyak élnek. A múltban történt és a jövőben várható dolgokról beszél.
Bosszantja és csúfolja a testvéreit, társait. Könnyen köt és bont fel barátságokat. A barátságok erősebbé válnak, de még mindig civakodik a többiekkel. Utánozza a többi gyereket. Sokat kell saját korcsoportja társaságában lennie, helyet kell teremteni a vaduláshoz is. Amikor hazajön az oviból, nem azt kérdezi, hogy "Ismered azt a fiút, akivel játszottam?", hanem hogy "Ismered a piros kocsis néni kisfiát?". Időnként hazudk, mivel rájött, hogy a szülei nem mindig látják, amit csinál, tudja, hogy megúszhatja a rosszalkodást.
Mire 5 éves lesz, a beszélgetésben érveket, indokokat hoz fel és megvitatja őket, problémákat old meg. Még tovább terjed az emlékezete, kezd összehasonlításokat tenni, érti, hogy mindenkinek mások az érzései és az érzelmei.
Beszélni tud arról, ami a múltban történt, nincs szüksége külső jelekre az események felidézéséhez. A nyelv segítségével érti meg a dolgokat, sorrendet tud felállítani egyes tárgyak között. Odafigyel és bonyolultabb szabályokat is megért. Magyaráz és szeret a felnőttek kedvére tenni.
HOGYAN FEJLESZTHETED, SEGÍTHETED?
Szaladgálás közben hirtelen nekilódul, kikerüli társát; birkóznak. Hagyjuk vadulni őket. Az építésben jártas gyerek sokkal kisebb elemekkel és bonyolultabb játékokkal is megbirkózik.
A szülő legyen edző a kispadon és szurkolótábor, de ne siessen a segítségére, ha nincs szüksége rá. Dicsérje és értékelje erőfeszítéseit. Fogja vissza a kritikát, inkább a viselkedést bírálja, ne a kicsit. Ő egy jó gyerek, aki rosszul viselkedik. Adja tudtára, hogy a felnőttek is követnek el hibát. Mondja és mutassa meg neki, hogy szereti.
Gyakran utánozza a szülők testtartását és hangját. Játsszunk utánzásra serkentő játékokat! Elsajátította a környezete által beszélt nyelv(ek) főbb nyelvtani szabályait. Tekintsük természetesnek, hogy a gyerek szépen beszél. Beszélgessünk a múltról, a jelenről és a jövőről pl. fényképek segítségével (felismeri a saját babakori képeit). Bíztassuk őt különböző nyelvtani elemek használatára, pl. beszélgessünk arról, hogy mit csináltunk a múltban és mi lesz a jövőben. Megérti, hogy az élete folyamatos, ő mindig ugyanaz a személy volt és lesz, nem mondja már, hogy "Ha majd nagy leszek, apu/anyu leszek".
Játékai: Építő játékok, könyvek és kirakós játékok, melyek segítenek kategorizálni, egyszerű társasjátékok.
A cikksorozat további részei:
Gyermekeink fejlődése - 2-2,5 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése - 3 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése - 4-5 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése - 6-7 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése 12 éves kor felett