Sok gyermek nem tud koncentrálni, kellő mértékben figyelni. Enyhébb esetekben a képességeinél rosszabb jegyekben jelentkezik ennek hátránya. Rosszabb esetekben a tanulása annyira szétesik, hogy úgy érzi, hogy nem képes semmit megtanulni. A koncentráció hiánya nagymértékben rombolni fogja a saját önbizalmát az elszenvedett kudarcok miatt.
Mi a figyelem?
Azon folyamatok összessége, amelyek révén a szervezet a környezetnek azokat a mozzanatait dolgozza fel, amelyek az éppen folyó viselkedés vagy egy új viselkedés megindítása szempontjából lényegesek.
Milyen egy jól koncentrált állapot?
Ezt Csíkszentmihályi Mihály pszichológus írta le a legjobban. Ezt az állapotot nevezte Flow (áramlás) állapotának, mely a következő:
"Olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas: Az ember úgy érzi, hogy megszűnnek a mindennapi problémák, a gondok háttérbe szorulnak, az időérzékelés is megváltozik."
Mi a jó ebben az állapotban?
Ekkor a tanulás egy olyan magas fokát éli meg a gyermeke, mely lehetővé teszi számára, hogy hatékony legyen, nincsenek az eltékozolt percek, órák, csak a tanulás élvezete létezik semmi más!
Könnyű mondani, nehéz csinálni!
Igen. Életkori sajátossága a gyerekeknek, hogy a figyelmüket nem képesek hosszabb ideig koncentrált állapotban tartani. Egy felnőtt sem képes 40 percnél több koncentrált figyelemre. Egy alsó tagozatra járó gyermek esetén maximum 10-15 perc, egy felső tagozatos esetében 20-25 perc koncentrált figyelem várható el.
Ezért lenne hasznos, hogy a tanórák hosszát a gyermekek életkorához igazítsuk. Talán a pedagógusok számára is kevesebb lenne a fegyelmezési feladat.
De minden gyermek szeret önfeledten játszani, amikor szintén megszűnik tér, és idő, ez például egy olyan állapot, amikor a gyermeke flow állapotba kerül. Ugyanez az állapot létrejöhet olyan helyzetekben is, ahol a gyermek érzelmileg pozitívan kötődik az általa végzett tevékenységhez.
Tehát irreális elvárás lenne, hogy a gyerek a nyelvtan szóelemzéseknél tudjon a legjobb koncentrált állapotba lépni, mert érzelmileg nem kötődik hozzá pozitívan.
Mikor mondhatjuk azt, hogy egy gyermek figyelmetlen?
- A gyerek figyelme könnyen elterelhető külső ingerek által.
- A gyerek a feladatmegoldások közben nem figyel a részletekre, pedig tudja a megoldást.
- A gyerek elhagy dolgokat.
- A gyerek nem tud figyelni arra, amit mondanak neki.
- A gyerek könnyen elfelejt dolgokat (edzés, dolgozat, házi, beadandó).
- A gyermek nem képes játék közben a csapattársaira is koncentrálni.
Mit tehetünk, ha a gyermekünk nem tud figyelni, koncentrálni?
Mikor gyanakodjunk figyelemzavarra?
A figyelemzavarnak több fokozata van. A szülőkben komoly félelmek vannak azzal kapcsolatban, hogy az ő gyermeke esetleg hiperaktív, és azon aggódik, hogy az iskolában ezzel megbélyegzik a gyermekét.
A figyelemzavar nem egyenlő a hiperaktivitással. A hiperaktivitás fokozott túlmozgással, impulzív viselkedéssel is együtt jár.
Az, hogy ki figyelemzavaros vagy hiperaktív, mindig szakember döntse el!
Az iskola pedagógusa, vagy az óvónő nem képes eldönteni a probléma milyenségét, és súlyosságát. Gyanú esetén érdemes Nevelési Tanácsadóhoz fordulni, ahol a gyermekpszichológusok ezt pontosan meg tudják állapítani.
A figyelemzavar enyhébb formája viszont gyakrabban jelen van a gyerekek életében, mint gondolnánk
A koncentráció fejlesztése kifejezetten fontos az iskolai a helyzetekben. Ha a gyermek képes fejleszteni a koncentrációját, akkor a jegyei is egyre jobbak lesznek, és egyre többször szembesül azzal, hogy ő többre képes, mint gondolta.
Mit gondol, ha fejlődne a gyermeke figyelme, az mennyire hatna pozitívan az önbizalmára?
Hogyan fejlesszük gyermekünk figyelmét, ha nehezen tud figyelni, koncentrálni?
- Addig ne kezdjünk bele vele való beszélgetésbe, míg ő nem fordít ránk teljes figyelmet. Amikor megszűnik a figyelme a beszélgetés során, csak azután folytassuk a beszélgetést, mikor ismét ránk figyel.
- Egyszerű rövid mondatokban kommunikáljunk.
- Ha figyelemzavaros, akár a legenyhébb formában is, ne betegségként, vagy megfordíthatatlan tényként kezeljük az ő állapotát.
- Tanulás előtt legyen rend az asztalán, és a környezete lehetőleg legyen minél nyugodtabb, hogy a feladatairól kevésbé tudjon elterelődni a figyelme.
- A tanulást nem kell egyben lehúzni. 15-20 perc tanulás, és 5 perc szünet, majd ismét tanulás üteme pontosan elegendő, és hatékonyabb.
- Tanítsa meg a gyermekét beleélni abba az állapotba, hogy milyen jó érzés, amikor tud valamit, és sikere van, mindenkinek van konkrét esete, amikor ez sikerült. Emlékezzen rá.
- Tanítsuk meg a gyermekünket rendszerezni a feladatait. A kialakult rendszerhez ragaszkodjunk, mert ez ad számára biztonságot.
- Ha elfelejt valamit, ne cipeljük utána az iskolába, az ő életéért neki kell felvállalni a felelősséget.
- Legyen egy ellenőrző listája, ha be kell pakolni, a tanszereit tantárgyanként rendezze külön mappába.
- Legyen leckefüzete, még felsőben sem szégyen. Még mindig jobb, mint beégni a leckehiány miatt.
- Bátorítsuk, amikor sikerül valami, mert gyakran azt érzi, hogy vele van a baj.
- Ha kapkod a leckeírással, kérjük meg, hogy lassítson, mert még mindig jobb, mintha kétszer kell megírni, mert tele van hibával a figyelmetlenség miatt.
- A dolgozatoknál kérjük meg arra, hogy hagyjon időt arra, hogy a végén átnézze a feladatokat, ne maradjon ki semmi.
- Mikor tanul, tanuljon vizuálisan, képzelje el amit tanul. A legtöbb gyerek, aki nem tud kellő mértékben koncentrálni vizuális típus, ezért is kalandozik el könnyen a figyelme. Ha elképzeli, azt, amit tanul sokkal könnyebb neki egjegyezni.
- Sportoljon, járjon olyan foglalkozásokra, melyek lekötik a figyelmét.
- Minél kevesebbet nézzen TV-t, és kevesebbet játszon PS-n vagy számítógépen.
- Hasznosak az esti beszélgetések, nyugodt zene, melyek eleve nyugtatóan hatnak rá.
- És ami a jelenlegi ismereteim szerint még ennél is hasznosabb, hogy a gyermekeink érzelmi állapotát hozzuk olyan helyzetbe, melynek segítségével a koncentrációja automatikusan javul.
Tudod, miért működik legjobban az utolsó javaslat? Mert csak olyan pozitív érzelmi állapotban lehetséges jól tanulni, figyelni, melyben a gyermek jó érzi magát. Ezért a tanácsok mellett kiemelkedően hasznosnak tartom azon technikák ismeretét, melyek gyakorlásával ez a pozitív érzelmi állapot előidézhető, és fenntartható.
A Stresszkezelő Gyermek Tanfolyamokon számos ilyen technikát tanulhat meg a gyermeked. És vajon fogja-e alkalmazni? A tanfolyammal még nem ér véget semmi! Fontosnak tartom, hogy a gyermeke ne csak megtanuljon valamit, hanem folyamatos segítséget kapjon. Ezért a megújult tanfolyam esetében átadott segédanyagok abban fognak segíteni, hogy elmélyüljön az átadott tudás.
Forrás: boldog-gyermek.hu
Indexkép: flickr - amenclinicsphotos ac