A labdázás története
A történelem során a civilizációk nagy része űzött valamilyen labdajátékot. Kínában már i.e. 2500 körül is játszhatták, Japánban a Kemari, a dekázásokon alapuló ügyességi játék terjedt el, a labdarúgás elődje pedig úgy tudjuk, hogy a rómaiaktól származik. A XX. században a különböző sportágak mellett a labdázás az otthonokban is terjedt, a gyerekek célba dobtak, kidobóztak vagy épp fociztak szabadidejükben. A labdázás népszerűsége ma is töretlen. Kis helyen elfér, hosszabb-rövidebb játékokat is játszhatunk vele, fiúk-lányok vegyesen, kisebbektől a nagyobbakig. Emellett az egyik legpraktikusabb fejlesztő eszköz is.
Gurítsuk a labdát
Már 2-3 hónapos kortól becsempészhetjük a labdát a kicsik életébe. Ebben az életkorban még leginkább a puha, színes, csörgő labdák keltik fel az érdeklődésüket, amiket a kezükbe vehetnek, a hangjára, élénk színére felfigyelhetnek. Amint a gyerekek kúszni-mászni kezdenek, élvezettel követik, szeretnek a guruló labda nyomába eredni. Eközben a figyelmük és a látásuk is fejleszthető, de a kúszás és a mászás gyakorlása a későbbiekben az iskolai teljesítményre is hatással lehet. Ha ugyanis ezek a mozgásformák kimaradnak a fejlődéséből, az valószínűsítheti a gyermeknél a későbbiekben a tanulási nehézségek - például diszlexia vagy diszgráfia - kialakulásának megjelenését.
Már bölcsisekkel is labdázzunk
A már járni tudó, futkározó gyerekekkel a labda elkapását is elkezdhetjük gyakorolni. Először egészen közelről, egymás kezébe adogatjuk a labdát, aztán hagyjuk, hogy a kicsi magától kezdje el dobálni tetszőleges erősséggel és távolságra. Ahogyan nő és ügyesedik, már egymásnak is egyre pontosabb célzással dobálhatjuk, de népszerű a különböző felépítmények dobálása is. Miközben jól szórakozunk, a gyerekek térbeli tájékozódása és a gömbérzéke is sokat fejlődik.
Ovisok az iskolára is készülhetnek
A labdás játékok a figyelem és a koncentráció mellett még egy, az iskolában nagyon fontos képességet is fejlesztenek: ez a szem-kéz koordináció.
„Az írás alapja, hogy a látást és a kéz mozgását célzottan összekapcsoljuk. Az íráskézség kialakulásához szükséges, hogy a gyermek anélkül tudja követni a keze mozgását, hogy közben a szemeit a kézfejére szegezné, hiszen írás közben a betűket kell figyelnie, amiket papírra vet. A szem-kéz koordináció fejlesztése abban segít, hogy ezt végre tudja hajtani.”
Egy labda mind felett
Amellett, hogy remek fejlesztő eszköz, a labda a figyelem fenntartását is segíti a gyermekek körében. A labdajátékokban a gyermekek a szabályok követését is gyakorolják, amire szintén szükség lesz ahhoz, hogy minél zökkenőmentesebben átálljanak majd a szeptembertől kezdődő iskolai napirendre. Habár az óvodában is van napirend: az étkezések, kinti és benti foglalkozások, alvásidő megadott módon zajlik, ám az iskola mégis jelentős változást hoz a kicsik életébe. A 45 perces órák, szünetek, a tanszerekre, tornazsákra való odafigyelés nagyobb önállóságot és együttműködést és a szabályok betartását követeli majd a részükről.”
„A szabálykövetést labdás játékokkal is gyakorolhatjuk, de a szabályok betartásának elismerése is lehet maga a labda. Például, a csoportos játékban hatalmas jutalomként éli meg az a gyermek, akihez a leggyorsabb jó válaszadóként kerül egy rövid időre a labda.”
Tippek labdázáshoz:
- A járni még nem, de ülni már biztosan tudó gyerekek élvezettel gurigáznak. Üljünk egymással szembe és egy nagyobb méretű labdát gurítsunk egymásnak felváltva.
- Kezdjük lufival a labdázást! Nagyobb sikerélményre számíthatunk, a lassabb mozgású, nagyobb, könnyebben követhető lufit egyszerűbb elkapni.
- Kisebb és nagyobb labdával is gyakoroljunk. A kisebbet egy kézzel a feje mellől fogja eldobni, a nagyobbat két kézzel.
- Totyogók élvezettel rúgják el a labdát, majd futnak utána és rúgják tovább. Játékos cselezésekkel mi is részt vehetünk ebben a játékban.
- Célba dobás gyakorlását kezdhetjük babzsákkal is. Mivel ez nem pattog, így könnyebb, például egy nagyobb méretű karton dobozba célozni.
Forrás: www.jatekliget.hu
Kép: finelightarts / Pixabay