Így fejlődik a gyerekek figyelme
A pici babáknak reflexei vannak, ezekkel a környezet ingereire reagál. Ezt követően jelenik meg az önkéntelen figyelem, ami egészen az óvodáskor végéig meghatározó. Az önkéntelen figyelem miatt a gyermek a külvilágból folyamatosan érkező ingereket keresi. Ezért is nagyon intenzív szakasza ez a fejlődésnek, hiszen így rengeteg új dolgot ismer meg és tanul. Az önkéntelen figyelemtől jutunk el az iskoláskor kezdetére a szándékos figyelem képességéhez. Ennek segítségével képes a gyermek tudatosan fókuszálni a feladatára.
Ezért fontos a csend
A gyerekeknek szükségük van a csendre, hogy a figyelmük fejlődhessen. A szándékos figyelem az a képesség, amikor a gyermek képes a különböző ingereket közt szelektálni, egyeseket kizárni és csak arra koncentrálni, amire az adott pillanatban ő akar. Ez lehet a saját játéka, vagy az iskolában a tanító néni hangja, az órai magyarázat, vagy pedig otthon a házi feladat megoldása.
Hagyjuk elmélyülni
Ahhoz, hogy az óvodás az önkéntelen figyelem állapotából eljusson a szándékos figyelemig, vagyis megtanuljon egy dologra fókuszálni, az is fontos, hogy csend legyen körülötte, hogy a játékát lehetőleg ne zavarjuk meg mi sem, vagy szakítsuk félbe, és ne szóljon a háttérben a televízió vagy a rádió. Legyen lehetősége elmélyülni abban a tevékenységben, amit éppen végez, mert ez az állapot, a figyelem, a játékra történő koncentráció épp a szándékos figyelmét fejleszti.
Ezer felé figyelő kamaszok
A multitasking, vagyis amikor valaki egy időben több feladatot végez egyszerre, a mai, digitális gyerekeknél jellemző jelenség.
Kiskamaszok szüleiként ismerős lehet a jelenet, amikor benyitunk a bekapcsolt tévé mellett fülesen zenét hallgató és közben házit író gyerekhez, aki látszólag gond nélkül boldogul a megosztott figyelemmel.
Ez a képesség a kutatások szerint a gyerekek 7 és 12 éves kora között folyamatosan fejlődik, a multitasking generáció pedig nagyon hatékonyan dolgozza fel az információkat – mert megtanulják, hogyan lehet gyorsan, rövid idő alatt sok adatot befogadni, értelmezni, értékelni -, azonban úgy tűnik, hogy ez a módszer hátrányokkal is jár. Kutatások szerint a feladatok között megosztott figyelem idővesztéssel jár, például több időt vesz igénybe egy szöveg elolvasása, ha közben szöveges üzeneteket olvas és válaszol meg.
Ezen kívül a multitasking közben végzett tevékenységek kevésbé szórakoztatóak, kevesebb örömöt okoznak - például a leckeírás közben baráttal folytatott beszélgetés -, mintha csak egy dologra, a beszélgetésre koncentrálnánk egy időben.
Így segítheted a figyelem fejlődését
- Jó, ha előre egyeztetjük, hogy mikor van a játékidő. Az időérzék óvodásoknál még cselekvésekhez kötődik, ezért beszéld meg vele, hogy például ebéd után játszhat hosszabbat, így biztos nem kell félbeszakítanod a játékát egyéb program miatt, és lesz lehetősége hosszan elmélyülni, a figyelmet gyakorolni.
- Hagyjuk egyedül játszani! Az egyszemélyes játékok segítségével a gyermek figyelme is fejlődik. Amikor önállóan játszik, ne zavarjuk meg még segítő szándékkal se, hagyjuk, hogy elmélyedjen a játékban.
- Legyen játék közben csend, kerüljük a háttérzajt is, hogy a figyelme maximálisan egy dologra összpontosuljon.
- Kiskamaszoknál is ügyeljünk az egyensúlyra. Amint a multitasking kezd megjelenni az életünkben, tudatosan ügyeljünk rá, hogy legyenek olyan alkalmak, tevékenységek, amelyeket egy dologra fókuszáltan végez.
Forrás: Játékliget
Indexkép: Depositphotos.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: