Gyakorlatilag nincs olyan bölcsőde vagy óvoda, ahol ne lennének konfliktusok a gyerekek között. Az, hogy összevesznek a kicsik a játékokon, az már a gyermekkori agresszió kategóriájába esik?
Minden olyan konfliktushelyzetet ide sorolunk, amikor a gyerekek tisztában vannak azzal, hogy fájdalmat tudnak okozni másnak, s társaikat így irányítani tudják, rávehetik őket arra, hogy azt tegyék, amit ők akarnak. Pusztán az, hogy elveszik egymás elől a játékot és összeszólalkoznak, az természetesen nem agresszivitás, de amikor a konfliktushelyzetben már harapnak, ütnek, csípnek, rúgnak, karmolnak, kiabálnak vagy köpködnek, az már egy komolyabb szituáció. A birtoklás iránti vágyból fakadó agresszivitás tapasztalataim szerint a leggyakoribb a 1,5-5 évesek körében.
De ez nem egy életkori sajátosság?
Abszolút az, nincs olyan gyerek, akit valamilyen formában ne érintene, ez pedig jelentős mértékben kihat arra, hogyan érzi magát a második otthonában, vagyis abban a közösségben, ahol napi nyolc órát eltölt. A gyermekeknek meg kell tanulniuk azt, hogy ne bántsanak másokat és azt is, hogy őket se bántsák. Ezt játékos formában is el lehet sajátítani.
Ez a cél vezetett odáig, hogy megszülessen a kirakó?
Alapvetően igen, kezdetben azonban még nem gondoltam arra, hogy társasjátékot készítsek. A kislányom, Bogi születése előtt két évvel már elindítottam az óvodás csoportomat, ahol 3-6 éves gyerekeknek játékos formában kezdtem el tanítani az önvédelmi technikákat. Mondhatom tehát azt, hogy négy évnyi háttérmunka előzte meg a kirakó megalkotását. De a cél valóban ez volt, illetve az is, hogy segítsek azoknak a szülőknek, akik sokszor teljesen tanácstalanul álltak előttem akár a baba-mama klubokban tartott előadásaim során, akár az edzések előtt. Rengeteg esetet, történetet hallottam, a szülők pedig sok esetben nem tudták, miként segíthetnének a gyerekeknek a konfliktusok kezelésében.
Valljuk be, minden szülő fél attól, hogy mi történik a gyerekével akkor, ha az nincs mellette…
Hihetetlen feszültséget tud ez generálni a kisgyermekes szülőkben és bevallom, én is aggódtam. Ezért kezdtem el gondolkozni egy olyan játékon, amivel már egy 1,5-2 éves gyerek is tud játszani, amin a képek megmutatják számukra, hogyan kell reagálniuk, hogyan kell megvédenük magukat. A játék készítése közben az alkotói folyamatba bevontam az ismerettségi körömből több édesanyát, óvodapedagógust és pszichológust is, hogy az ne csak önvédelmi szempontból legyen korrekt, hanem valóban eredményesen segítse a gyerekek konfliktuskezelését.
A játék célcsoportja 1,5-5 éves korosztály, de az előbb Ön a legfiatalabbakat említette. Az ilyen egészen kicsi gyerekek mit értenek meg az önvédelemből?
Azt gondolom, hogy egy kétéves bele tudja helyezni magát bizonyos szituációkba, különösen akkor, ha vele is történtek hasonló esetek a bölcsődében, mint amilyeneket a kirakó egyes elemein lát. Mivel az én lányom három évesen kezdett el beszélni, két évesen azonban már bölcsis volt, úgy véltem, fontos, hogy a beszélni még nem tudó gyerekek is eszközt kapjanak a kezükbe, és a rajzokról leolvasott mozdulatokat, a saját kis testbeszédükkel alkalmazni tudják. Bogi is a kirakó segítségével mesélte el a bölcsődei konfliktusait.
Az otthoni közös játékon túl a kirakó az egyes intézményeknek és maguknak az óvónőknek is segíthet a közösségen belüli konfliktusok kezelésben?
Azt gondolom, hogy a szülők elsődleges feladata, hogy megtanítsák a bölcsödés-óvodás korú gyermeküknek, hogy az agresszivitását hogyan tudja kontrollálni. Mindemellett azonban biztos vagyok abban, hogy az önvédelmi puzzle hatalmas segítséget jelenthet a kisgyermeknevelőknek és óvodapedagógusoknak is abban, hogy a csoportban jelentkező feszültségeket, gyerekek közötti nézeteltéréseket játékos módon segítsék megoldani. Az elmúlt fél évben vidéki és fővárosi óvodákba, bölcsődékbe is vettek játékot az intézményvezetők és az óvodapedagógusok, ráadásul rengeteg családhoz is el tudott jutni itthon és a környező országokban egyaránt. Büszke vagyok, hogy pszichológusok, fejlesztő pedagógusok is eredményesen használják a játékot a munkájuk során.
További információ: www.onvedelemoktatas.hu
Névjegy
Kovács Ildikó önvédelmi instruktor közel másfél évtizede űz többféle harcművészeti stílust és küzdősportot, nyolc éve pedig speciális, női önvédelmi képzéseket is tart, nemrégiben pedig elindította kisgyermekek számára is foglalkozásait. Évente mintegy 150 előképzettséggel nem rendelkező tanítványt készít fel fizikálisan és mentálisan. A képzésein elsajátított védekező technikákat a résztvevők éles helyzetekben is eredményesen alkalmazzák. Úgy véli: az önvédelem olyan tudás, amelyet mindenkinek el kellene sajátítania.