A „gyakorlat” lépései:
1. A hozzávalók előkészítése
A gyermekkel közösen készítsünk ki a konyhapultra 200 g túrót, 100 g cukrot, 8 ek olajat, 6 ek tejet, 1 tojás sárgáját, 1 csomag vaníliás cukrot, csipetnyi sót,1 csomag sütőport és mazsolát a liba szemének. Szerezzünk be egy libaformájú sablont, vagy szaggatót.
Minél több tevékenységet végezzen önállóan gyermekünk, mert akkor a munkafolyamatot jobban le tudja majd írni: vegye ki ő a szekrényből az összetevőket, közben el is olvassa a csomagoláson lévő feliratot. A hozzávalók lemérése fejleszti az arányérzéket, a súly becslését, stb.
2. A sütés
Szóban magyarázzuk el a gyermeknek lépésről-lépésre, hogyan fog elkészülni a sütemény. Közben ő követi az utasításainkat.
Lehetőleg keveset segítsünk neki, hogy minél több dolgot meg tudjon jegyezni.
Helyezd bele egy tálba a tejet, olajat, cukrot, sót.
Keverd össze a liszttel a sütőport, vaníliáscukrot, sót.
Utóbbiakat tedd a tálba és add hozzá a túrót, majd alaposan gyúrd össze a masszát.
Nyújtsd ki a tésztát és szaggass ki belőle libaformákat.
Ezeket tedd bele egy kivajazott vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe, majd kend be tojássárgájával.
A mazsolákat nyomd bele a tésztába, ez lesz a liba szeme.
Süsd kb. 20 percig 200 fokon.
3. A folyamat megbeszélése
A gyermek a cselekvéssor által teljes figyelmével jelen van a sütés folyamatában.
Bizonyára fel tudja majd sorolni lépésről-lépésre, hogyan készült el a Márton napi sütemény és ezt le is fogja tudni írni. Figyeljünk rá oda, hogy csemeténk lehetőség szerint részletesen mondja el a sütés folyamatát egész mondatokkal. Úgy fogalmazzon, mintha eredetileg is ő találta volna ki az egészet.
Figyeljünk oda, hogy csemeténk betartsa az időbeli sorrendet, ezért közben tegyünk fel kérdéseket: Mikor kapcsoltad be a sütőt? Mikor tetted a lisztet a túróhoz? Mikor díszítetted ki a süteményt?
4. A mondatok rendezése
Mielőtt hozzákezdenénk a sütéshez, írjuk fel cédulákra egy-egy rövid mondattal a munkafolyamat egyes lépéseit. Erre mintát ad a szóbeli utasítások fenti leírása. Adjuk a cetliket összekeverve a gyerek kezébe, ő pedig rakja helyes sorrendbe ezeket. A tésztasütés cselekvéssora és az ezt követő megbeszélés alapján ez biztosan sikerülni fog. Ezután keressünk a gyermekkel közösen olyan mondatkezdő szavakat, mint: (először, azután, ezt követően, most, következő, végül, befejezésül), melyek gördülékenyebbé teszik a folyamat leírását.
5. A Folyamat leírása
A fogalmazáshoz most már készen áll a sütemény elkészítésének pontos leírása.
Címnek ilyen mondatokat lehetne választani:
„Süteményt készítünk anyuval” vagy „így készítsd el a Márton napi süteményt”.
Ezt követően felsoroljuk a hozzávalókat bevezető mondatrész: (Szükségünk/szükséged lesz hozzá...). Már csak az előkészített mondatkezdő szavakat kell beilleszteni és pillanatok alatt kész a fogalmazás. Jutalom gyanánt az ügyes kis cukrász nagy élvezettel fog falatozni a saját készítésű süteményből!
Egy ötlet: Más egyszerűbb ételeket is készíthetünk együtt gyermekünkkel, ilyenek pl. a gyümölcssaláta, karácsonyi aprósütemények, rakott krumpli.
Idővel, amikor gyakorlottabb lesz, a mondatok rendezésekor ne előre megfogalmazott mondatokat írjunk a cédulákra, csak egy-egy emlékeztető szót.