A gyermek számára megterhelő egy-egy foglalkozás
Amennyiben a második nyelv elsajátítsa is ugyanolyan formában történik, mint az anyanyelv átadása, vagyis mondókákkal, dalokkal, játékosan, szituációkba ágyazva, élményteli tevékenységeken keresztül, akkor az idegen nyelv is ugyanúgy „ragad” a gyermekre, mint ahogyan megtanul beszélni az anyanyelvén, mindenféle erőltetés és erőszak nélkül. Mivel a korai fejlesztések, így az idegennyelvi fejlesztés is tevékenység – azaz játék – közben történik, így a kicsik észrevétlenül és élvezettel sajátíthatják el a második nyelvet.
Csak anyanyelvű beszélők és nyelvtanárok taníthatnak(!) a gyereknek második nyelvet
A hangsúly a tanítani szó van. Ugyanis szülőként elsősorban nem tanítjuk a gyermeket, hanem példát mutatunk neki a nyelvtanulással kapcsolatban. A szó szoros értelemben vett tanítást hagyjuk meg a pedagógusoknak. Ezzel együtt a szülői minta természetesen nem elhanyagolható, hiszen ezt a példát adjuk tovább a gyermekeinknek. Ezzel együtt azonban felmerül a kérdés, hogy ki számít vajon anyanyelvi beszélőnek, ki az, aki tökéletesen beszéli a nyelvet ahhoz, hogy átadhassa? Szerencsére nem csak a szülőktől van lehetősége a gyermeknek angol kiejtést, beszédet hallani. Rengeteg segédanyag áll rendelkezésre az interneten, amivel kompenzálható a szülők hiányossága. Érdemes azonban mindig a saját nyelvi fejlődésünkre is odafigyelni és mindig helyesen beszélni. Ehhez, ha szükséges kérjünk segítséget! A legfontosabb pedig, hogy ne tanítani akarjuk a gyermekünket! Tulajdonképpen nem is magát a nyelvet adjuk át neki, hanem a pozitív hozzáállást, a nyelv szeretetét, hogy nyelvet tanulni jó dolog. Ezt fogja tovább vinni a kicsi, erre emlékszik majd később az iskolában, a jó élményekre, amik a nyelvhez és a számára fontos személyekhez köthetők.
Később fog majd beszélni az anyanyelvén
A megkésett beszédfejlődés oka elsősorban nem a korai nyelvoktatás. A gyerekek változó időpontokban kezdenek el beszélni, vannak, akik már nagyon korán kifejezik magukat így is, míg mások inkább kivárnak. Sokszor az idegen nyelvet okolják, amikor a gyerek beszéde későn indul meg, de ez előfordulhat akkor is, ha csak az anyanyelvét hallotta a kicsi…
A beszédindulás késését akkor szokták kimondani a logopédusok, ha a gyerek 3 éves kora után nem beszél. A megkésett beszédfejlődést okozhatja többek között genetikai háttér, a szülés során felmerülő okok, a kicsi fejlődése során előforduló hallássérülés vagy egyéb megbetegedések, a család és a környezet befolyásoló szerepe, a felgyorsult életritmus és a kevés mozgás is.
Gyermeked nyelvi fejlődését (akár több nyelven is) segítheted, ha sokat beszélsz hozzá, énekelsz és mondókázol neki, hogy lássa a szádat és a gesztusokat, mimikádat, miközben beszélsz, olvass neki meséket!
Az idegen nyelv elveszi az időt a játéktól
A korai idegennyelvi fejlesztés mindig tevékenység közben történik. A gyermekek fő tevékenysége a játék, így az angolozással egyáltalán nem vesszük el az időt a játéktól, sőt! Ezzel egy extra lehetőséget kínálsz a gyermekednek. Közös móka és időtöltés közben együtt fejlődhettek és a kicsi észrevétlenül sajátíthatja el a nyelvet.
Forrás: Kovács Judit, PhD: Az óvodáskori nyelvtanulás, mint jelenség
Indexkép: PublicDomainPictures/pixabay.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Fürész-Mayernik MelindaBaba- és gyermek angol oktató, tanácsadóElérhetőségeim: Telefon: 06-30/402-80-92 E-mail: info@angolkalauz.hu Honlapok: http://www.angolkalauz.hu Facebook: www.facebook.com/angolkalauz |