Tanulási stílusok érzékelés alapján
Érzékelés alapján háromféle tanulási stílust különböztethetünk meg:
- a látás utáni (vizuális),
- a hallás utáni (auditív)
- és a mozgásos stílust.
Vizuális tanulási stílus
A vizuális típusba tartozó tanulók azt az információt jegyzik meg a legkönnyebben, amelyet látnak. Tanulás közben az egész oldalt egy egységként kezelik, és általában azt is tudják, hogy a felidézendő információ hol helyezkedett el a papíron. Szívesen használnak grafikonokat, szövegkiemelő filctollat, szeretik, ha egy témakör sok képpel van illusztrálva. A tanulók többsége ebbe a típusba tartozik.
Auditív tanulási stílus
Az auditív típus hallás után tanul. Számára teljesen megfelelő a frontális oktatás, hiszen úgy tudja leginkább befogadni az anyagot, ha valaki egyszerűen elmondja neki. Kisebb gyerekek esetében célszerű, ha a szüleik mellettük ülve felolvassák a leckét, és nagyobb korukban pedig hatékonyan tanulhatnak, ha maguknak olvassák fel. Ők azok, akiket nem zavar a halk zene sem tanulás közben, sőt, inkább segít nekik a figyelem összpontosításában – fontos azonban, hogy valamilyen hangszeres zeneművet tegyenek be ilyenkor, a szöveges számok ugyanis mindenképp hátráltatják a koncentrációt.
Mozgásos tanulási stílus
Vannak, akik mozgás közben jegyzik meg leginkább a tananyagot. Ők azok, akik szeretik, ha az ábrákat kivághatják, felragaszthatják, de az egyszerű összekötős vagy színezős feladatokat is örömmel végzik el. A nagyobb lélegzetű anyagrészeket szívesen tanulják például a szobájukban fel-alá sétálva, esetleg valamilyen más tevékenységgel – például egy lufi vagy kislabda dobálásával – összekötve.
Tanulási stílusok motiváció alapján
Motiváció alapján megkülönböztetjük a külső illetve belső motivációra reagáló tanulókat. A külső motivációjú gyereket egyértelműen a jó jeggyel vagy egyéb jutalommal lehet ösztönözni, míg a belső motivációjút a jegy nem érdekli, csak az, hogy mi az, amit érdekesnek tart. A határ ebben az esetben sem egyértelmű, előfordul például az az eset, amikor valaki egy pedagógus iránt érzett szimpátia miatt tanulja lelkesen az anyagot, ez külső és belső motivációnak egyaránt felfogható.
Tanulási stílusok társas környezet alapján
Társas (interperszonális) típus
Aki ebbe a típusba tartozik, az társas környezetben tanul hatékonyan. Nagyon szeretik a csoportmunkát, a különböző tanulóköröket, az érettségire készülve vagy az egyetemen pedig igyekeznek megszervezni, hogy a többiekkel együtt készülhessenek fel a vizsgára. Számukra a társak jelenléte valódi ösztönző hatással bír.
Csendes (intraperszonális) típus
A csendes típusú tanuló el sem tudja képzelni, hogy valaki képes a barátaival együtt készülni. Őt vagy zavarja a társak jelenléte, vagy ha már ott vannak a többiek, inkább beszélget, nem tanul. A társas környezet hátráltatja az elmélyülésben, ezért számára az a hatékony, ha egyedül, minél kevesebb zavaró tényezővel sajátíthatja el az anyagot.