Egy 2021-ben létező gyermeket, legyen az 3 vagy 13 éves, sokkal nehezebb motiválni, lekötni és fejleszteni. Minden fel van gyorsulva körülöttük, minden kérésük vagy kívánságuk akár azonnal ki tud elégülni, és idő hiányában a szülők gyakran helytelenül jutalmazzák őket, ami méginkább ront a nehezen kezelhető gyerekeken.
Hiába van minden felgyorsulva, hiába ömlik ránk és rájuk a rengeteg inger a tévéből, az online térből, az okostelefonokból, az emberi test egy több ezer éve pontosan működő gépezet, ami evolúciósan nem a technológiához, hanem a természethez adaptálódott. Megvan minden érési folyamatnak az ideje, az idegrendszer egy előre programozott ütemben fejlődik, a mozgás, a beszéd, és a gondolkodás egymásra épülő folyamatok sokaságából alakul ki. Ezek felborulása miatt van valószínűleg manapság sokkal több fegyelmezési problémával, vagy figyelemzavarral küzdő kisgyermek. Ezért sem mindegy, hogyan kötjük le, vagy mivel jutalmazzuk. Az hogy ő mit szeretne, mert éppen milyen reklámot lát, vagy mi szolgálja a korának megfelelő öröm- és ismeretszerzést, az nem feltétlen fedik egymást.
A jutalmazás értéke
Elég problémás úgy akarni megreformálni a gyermeket, ha előzetesen semmilyen értékrendet nem alakítottunk ki benne. Ahogy a régi időkben, most is szükségük van a gyerekeknek határokra, és szabályokra. Talán ezekből kialakulnak vitás helyzetek, ugyanakkor ezek adják egy gyermek biztonságérzetét. Ebből tudja, mit szabad és, mit nem, vagy mivel meddig mehet el. A szeretetteljes és nyitott nevelés nem egyenlő azzal, hogy semmiféle határt nem szabunk, és nem állítunk fel ésszerű szabályokat. Ha ezek ki vannak jelölve, akkor jutalmazni is sokkal könnyebb.
Ha bármit megkap a gyerkőc a boltban, amire rámutat, akkor, hogyan is lehetne számára érték bármi? Elvesszük a születésnapok, a karácsony várásának élményét, a várakozás és türelem készségének fejlődését azzal, hogy bármit, bármikor megkaphatnak. És meddig lesz jó az új játék? Másnapig, míg meg nem látja a következőt.
A telezsúfolt gyerekszoba pedig a szakértők szerint is sokkal károsabb a gyerekre nézve, mert nem tanul meg unatkozni, márpedig az unatkozásból születnek a legkreatívabb ötletek. A játék dömpingbe belezavarodik a gyerek, sőt, pl. egy figyelemzavaros, ADHD-s gyermeknek kimondottan rosszat tesz, ugyanúgy túlingerli, mint az elektronikus játékok.
Törekedni kell az egyszerűbb gyermekkor megteremtésére. Legyen jutalma a játék lehetősége, az alkotás öröme, a szülővel együtt töltött idő értéke. Vigyük el programokra, kirándulni, állatkertbe, játszótérre, üljünk le vele gyurmázni, festeni, barkácsolni, rajzolni vagy autóversenyezni és közben nekünk is tilos a telefont nyomogatni! Ne a tárgyi javak jelentsék számára a jutalmat, hagyjuk, hogy az élmények által megtalálja a saját hangját, személyiségét, kreativitását!
Ha pedig mégis úgy döntünk, megérdemli, hogy megjutalmazzuk egy klassz játékkal valamelyik játék webshop kínálatából, akkor azt kössük össze egy jeles alkalommal. Hadd fejlődjön a türelme, legyen erős a várakozás, a vágyakozás, majd a beteljesülés öröme. Hiszen a felnőtt életben sem fog mindent azonnal megkapni.
Jutalmazás és fejlesztés kéz a kézben?
Ha fejlesztő játékokkal szeretnénk jutalmazni, érdemes az életkoruknak megfelelőeket választani, hiszen, ahogy korábban írtuk, az emberi test rögzített program szerint fejlődik. Egyedi eltérések persze lehetnek, de adunk néhány támpontot.
- Az 1 éves gyerekeknek leginkább a formaberakók, a kúszó-mászó foglalkoztató játékok, az építőkockák, a tologatós-húzogatós játékok, a fürdőjátékok, illetve a textil könyvek ajánlottak. Ezek fejlesztik a gyermekek finommotoros képességeit, mozgásukat és érzékszerveiket.
- 2 éveseknek az előbbiek mellett már adhatunk gyurmát is, ami nemcsak a kézügyességüket, hanem a kreativitásukat is fejleszti, valamint erősíti az ujjak izmait.
- 3 éves kortól már a festékek és a rajzeszközök is lekötik a lurkókat. Ebben az életkorban olyan mozgást igénybe vevő és fejlesztő játékokat is adhatunk nekik, mint egy kismotor vagy a bújócska alagút.
- 4-5 éves korban ajánlottak a logopédiai játékok, a puzzle-k, sporteszközök, ugrókötél, a labda, a bicikli és a trambulin, melyek elősegítik a gyerekek mozgásfejlődését. Az ovisok szívesen bújnak jelmezekbe és találnak ki maguknak történeteket, így fejlesztve fantáziájukat.
- Az iskoláskor küszöbén már válogathatunk az iskolára felkészítő, a logikai és a kártyajátékok között. Ekkor már szóba jöhetnek fejlesztő digitális játékok is, de mindenképpen érdemes limitálni a képernyő előtt töltött időt!
A jutalmazás tehát, ahogy a nevében is benne van, valaminek a jutalma. Legyen az egy finomság, egy játék, vagy az együtt töltött program, tudja és érezze a gyerek, hogy ez egy olyan dolog, aminek értéke van. A kicsiknek természetes igénye van a minőségre, érzik azt, hogy mitől fejlődnek, mi tölti őket fel igazán. Ne vegyük el tőlük a tartalmas gyermekkor élményét, és ne válasszuk a könnyebb utat! A változáshoz azonban idő kell és következetesség, legyünk türelmesek önmagunkkal és a kicsivel is!