A gyerekek egy része csak belép a rendszerbe, azután valami mást csinál, mobilozik, vagy kimegy a kertbe focizni, hiába szólongatják, hűlt helye van a kezdőbetűje mögött. A tanár szólítására vagy válaszol, vagy nem, a pedagógus pedig esetleg azt éli meg, hogy céltalanul bohóckodik.
A bekapcsolt kamerák mögött viszont néha zajlik az élet: cicák, leguánok, galambok, hörcsögök, szimatoló állatorrok jelennek meg a képen, lengén öltözött rokon suhanhat át a háttérben, sajátos hangulatú szobabelsők, tetőablak-beázás nyomok, káoszos íróasztalok válnak láthatóvá. Átvonulhatnak a színen a kukások, a kéményseprő, vagy néha a mentőtiszt egyenruhája látszik…
A gyerek kutyával az ölében mondja fel a verset, vagy kistestvérével együtt jelenik meg a fejlesztésen. A tanár óra végén jutalomképpen mutatja meg négylábúját az osztályának. A kreativitás ebben a szokatlan helyzetekben óriási értékkel bír.
Könyvből súgó anyuka körvonalai, szekrénydarab, apuka pizsamában… A távoktatás egyenes adás a családok otthonából, az írásóra egyben családlátogatás is lehet. A gyerek feje kitakarja a kamerába hajoló sógornő igéző dekoltázsát, behallatszik a káromkodás a szomszédból, vagy a lakásfelújítás során használt fúró, a babasírás, és a szülő által diktált válasz… A mikrofon közvetíti a barátnőjével intim életet élő bátyóka hangját, vagy a másik gépnél épp angolból felelő testvért, anyuka-apuka munkahelyi telefonját, akik szintén számítógépről, otthonról dolgoznak. Eközben a tanár hónapok óta maga is igyekszik a saját gyerekét távol tartani a géptől, üzeneteket ír ki az ajtajára a családtagjainak, amikor órája van.
Nincsenek könnyű helyzetben a pedagógusok, de a családok sem. Sokuk a legnehezebb feladatnak az érdeklődés fenntartását tartja. Gyermekeink számára az iskola a kortárs csoport jelenlétét jelenteti mindenekfölött, mostanra viszont az iskola szinte csak lecsupaszított elvárások formájában válik elérhetővé. A tanár részéről a humor, a nagyvonalúság, kreativitás nagy segítség lehet a gyerekeknek, hiszen a memoriterként feladott Füstbe ment terv…, vagy József Attila Mama című verse mára fájó veszteségekre emlékeztethet. A valósággá vált sorok feldolgozása nem az irodalom szintjén történik. A múlt idő jele most nem annyira fontos, amikor a jelenben rengeteg a kérdés.
A gyerekek számára a szokásrend ad biztonságot. A biztonság megadásában - még távoktatási formában is - hatalmas szerepet tölt be az iskola. Nehéz viszont ennyi idő után az unalmasan szárnyaló érdektelenséget elkerülni. Egyre többször kérik a tanárt, hogy kímélje a gyereket, akinek családját veszteség érte. Filterek mögött rejtőző gyerekek, szuperhős hátterek, ásványgyűjtemények, tücskök-bogarak, és ezek mögött a szorongó vagy unatkozó gyerekek. Nem biztos, hogy mostanra az online oktatás hatékonysága a legfontosabb tényező gyermekeink jól-létéhez.
Küzdenek a családok, küzdenek a pedagógusok, a gyerekek is. A küzdelem pedig tiszteletreméltó.
Ezt is fontos áthallanunk.
Nyitókép: Marc Thele képe a Pixabay -en.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: