A nagyvállalatok fokozódó befolyása ellenére a családi üzemeltetésű cégek továbbra is jelentős gazdasági erőt képviselnek. Valójában a nagyvállalatok jelentős része is családi vállalkozás. Hogy valóban pontos képek kapjunk a családi vállalkozások helyzetéről az USA-ban, vessünk egy pillantást a statisztikára:
Piaci jelenlét
A családi vállalkozások a GDP 50%-át adják. Könnyű azt feltételezni, hogy a családi vállalkozásokból származó GDP legnagyobb része a több ezer kisvállalkozásnak tudható be, de nem erről van szó. A magyarázat a következő: a Fortune 500-as listán (Fortune – amerikai gazdasági hetilap) szereplő vállalatok 35%-a családi vállalkozás. Ez azt jelenti, hogy a családi alapon működő vállalkozások az amerikai vállalatok teljes spektrumában megtalálhatók, egészen a kis cégektől a nagyvállalatokig.
Foglalkoztatottság és munkahelyteremtés
A családi vállalkozások a nemzeti foglalkoztatottság 60%-áért felelősek, és az új munkahelyek 78%-át adják. A foglalkoztatottság és a munkahelyteremtés adatai közötti rés azt mutatja, hogy a családi vállalkozások az egyik leggyorsabban fejlődő szektora a gazdaságnak, mert más vállalkozásokkal összevetve az új munkahelyek iránti igény meghaladja a jelenlegi foglalkoztatottsági rátákat.
Generációs átalakulás
Bár a statisztikai adatok által felvázolt kép rózsásnak tűnik, a családi vállalkozásoknak jó néhány kihívással és akadállyal kell megküzdeniük. A kihíváslista tetején található a generációs átmenet kérdése. A családi vállalkozások csupán egyharmadának sikerül rendben túlélni a második generációs átmenetet - leginkább két oka van ennek. Az egyik, hogy a következő generációkat nem érdekli a vállalkozás működtetése, a másik pedig az, hogy drasztikus változtatásokat visznek véghez, amint megszerezték a hatalmat.
A családon belüli átmenet magas kudarcmutatója számos aggodalomra ad még okot a családi vállalkozásokkal kapcsolatban. Fontos például, hogy a szervezetek egy konzisztens értékrendszert és üzletfilozófiát tartsanak fenn. Ez a problémakör az elkövetkezendő években még inkább előtérbe fog kerülni, mivel a „baby boomer” generáció tagjai arra készülnek, hogy átadják a vállalataikat gyermekeiknek.
Átalakulás a lányok javára
Érdemes megemlíteni azt a legújabb tendenciát, miszerint egyre több családi vállalkozás kerül lányok kezébe. Az elmúlt öt évben a női kézben lévő családi vállalkozások száma elérte a 37%-ot. Arra is van bizonyíték, hogy ezek a családi vállalkozások jobban felkészültek az átalakulási forgatókönyvvel, és sikermutatóik is magasabbak, mint azoknak a vállalkozásoknak, amelyeket férfiak vezetnek.