SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hol kezdődik a pénzügyi nevelés?

Himer Csilla [cikkei] - 2012-01-23
Nálam a héten Schrödinger macskájánál...
Na, ezt egy kicsit pontosítom, mert nem hiszem, hogy most közérthető voltam. A pénzügyi nevelés, a gyereked pénzügyi intelligenciájának, és ezzel a sikeres pénzügyi jövőjének megalapozása ott kezdődik, hogy a gyerek elhiggye: megvan benne az a képesség, hogy sikeres legyen. Márpedig ha igaz a kvantummechanikai tétel pszichológiai vetülete is, akkor mindenkiben megvan a képesség arra, hogy jól éljen. Mint ahogy arra is, hogy nem.
Hol kezdődik a pénzügyi nevelés?

 Ugye Te is ismered Henry Ford sokszor idézett mondását? 

"Akár azt hiszed, képes vagy rá, akár azt, hogy nem, igazad lesz."

Ez jutott eszembe, amikor nem is olyan régen a TV-ben egy kvantummechanikáról szóló ismeretterjesztő műsort néztem. A kvantummechanika magas fizika és matematika, de az alapelmélete pofonegyszerű. Az eméletet alkotó Schrödenger úgy tette a hétköznapi emberek számára is érthetővé a dolgot, hogy azt mondta, ha lenne egy macskája, az kvantummechanikai szempontból nézve egyszerre, tehát ugyanabban az időben lenne élő és holt is, mert az anyag egyszerre képes egy állapotot felvenni, és annak az ellenkezőjét is. Ezt a tételt nevezik Schrödinger macskájának. 

Ennek fényében Henry Ford nem egyszerűen fején találta a szöget, hanem megvan rá a tudományosan megalapozott háttérmagyarázat is. Ha mindezt rávetítem az emberi pszichére, akkor gyakorló coachként is azt kell, hogy mondjam, hogy MINDENKIBEN megvan a képesség arra, hogy jól éljen - és az ellenkezőjére is. 

Egyetlen dolog dönti el, hogy mely képességek kerülnek felszínre: az, hogy a gyerek elhiszi-e, hogy megvannak benne azok a képességek, amelyektől úgy érzi, a határ a csillagos ég. Pontosabban: minden gyerek úgy születik, hogy ezekkel a képességekkel él is. Mert van önbizalma, az önértékelése 1000%-os.

Igen, ez a tulajdonság, ami kikövezi a sikerhez vezető utat, az önbizalom. 

Hogy van-e a gyereknek önbizalma, vagy sem, az sok mindentől függ. Ha jobban megnézed, minden kisgyerek valami veleszületett önbizalombombával születik. (Az enyémeim legalábbis tutkeros, hogy azzal születtek.) Hogy aztán ez megmarad-e, na, onnantól jövünk mi, felnőttek a képbe.
 
Az első években nyilvánvaló, hogy a szülők a meghatározók e téren (is). Már azzal, hogy baba korában odafigyelsz-e arra, hogy sír, felveszed-e, megvigasztalod-e, megpróbálsz-e rájönni azokra az igényeire, amit a sírásával jelez, játszol-e vele, keresed-e vele gyakran a szemkontaktust, akarsz-e társasága lenni - vagy nem.
 
Aztán jön az ovi, az első nagy "csapás" a gyereknek. Azért idézőjeles ez a kijelentés, mert nem feltétlenül kell, hogy így legyen. Ellenben mindenképpen bizonyos fokú megrázkódtatás ez a gyereknek, mert ez lesz az első komoly lépés afelé, hogy leszakadjon anyuról. Megnyugtatásképpen: ahogy a gyerek elkezd önállóan mozogni, és rájön, hogy ő maga képes a helyváltoztatást elérni, abban a pillanatban megkezdődik az anyuról való leválás. Viszont ekkor még mindig megvan az a biztonságos tudata a gyereknek, hogy ha felfedező útjai közben bármi ijesztővel találkozik, még mindig visszafuthat anyu biztonságot adó ölébe. Na, ez az, ami a bölcsiben, oviban már nem lesz meg. Ezért van a beszoktatás időszaka, hogy ha a gyerek igényli, akkor még vissza tudjon futni Hozzád. Közben pedig megismeri az óvónénit, akivel hasonló "ősbizalmat" kell kiépítenie - napok alatt. Utána már hozzá fog futni minden ilyen ijedelmével. (Ezt sok anyunak elég nehéz megemészteni, pedig ez a természetes. Máskülönben még a nagyikra sem tudnád ráhagyni a gyereket.)
 
Az önbizalom azonban alapvetően nem ettől rendül meg. Nem az a tény lesz önbizalomgátló, hogy innentől nem anyu, hanem az óvónéni, később a tanító néni vigyáz a gyerekre. Hanem az, hogy hogyan foglalkozik vele. Ha egyenviselkedést várnak el tőle.
 
Na, akkor ez most tisztázásra szorul: nem arra gondolok az egyenviselkedés alatt, hogy az általánosan elfogadott társadalmi viselkedési szabályoknak ne tegyen eleget a gyerek, ill. azokat ne tanulja meg. Azt meg kell tanulnia, el kell sajátítania. Az önbizalomnak sokkal inkább olyan kérdésekben van szerepe, amelyek az egyéniségének a kibontakozását gátolják, terelik más irányba, vagy éppen kritizálják - nem éppen építőleg.
 
Mit tehetsz azért, hogy megtartsd a gyerek önbizalmát, vagy ha netán valamilyen oknál fogva már sérült, újraépítsd?
 
Bármilyen fura is, a szülő-gyerek kapcsolat erősítése kell, hogy az első lépés legyen. Nem hiszem, hogy egy satnya szülő-gyerek kapcsolatban a gyerek számára mérvadó lesz a Te véleményed, még akkor sem feltétlenül, ha az biztatás akar lenni. Mert ekkor már nem az ősbizalom, hanem az eleve-bizalmatlanság lesz az úr kettőtök között.
 
Mivel tudod megőrizni ezt a bizalmat, és megerősíteni azt? Ennek sok terepe van:
  • beszélgetések a gyereket érdeklő témákról
  • mesék - legyenek azok irodalmi értékűek, vagy éppen a saját élményeidről szólók
  • játék
  • együtt végzett munka
  • a szeretetnyelvek (egyszer majd Chapman dr. művét is kielemzem talán), stb.

Ezután következhet a gyerek önbizalmának őrzése, építése. Ehhez nagyon jó tippeket adott Manhertz József anno az egyik hírlevelében:

  • hallgasd meg a véleményét (sőt, kérd ki azt),
  • ha kritizálod, mindig adj építő tanácsot is mellé,
  • ismerd el az eddigi eredményeit és teljesítményét,
  • biztasd, akármilyen is az adott tevékenységben,
  • állj mellé, ajánld fel a támogatásodat, ha nehézsége lenne,
  • beszélj róla elismerően a számára fontos emberek jelenlétében,
  • és mindaz, amit éppen most Te is szeretnél megkapni másoktól.

A legtöbb, amit megtehetsz a gyerekekért és mindenki másért, azonban az, ha elsősorban a saját önbizalmadat erősíted. Ha már úgyis csak abból tudsz adni amid van...

És még két pici részlet, ami nem csak a gyerek önbizalmának, hanem később apénzügyi IQ-jának is nagyon jót tesz majd...

  1. hagyj a gyereknek döntési lehetőségeket, hozd olyan helyzetbe, amikor ő dönthet
  2. és aztán hagyd meg neki a döntési helyzettel járó felelősséget is, azaz viselje a döntése minden következményét.

Persze, ha elkeseredik a következménytől, akkor sincs baj:

  • csak legyél ott,
  • beszélgess vele,
  • segíts neki levonni a tanulságokat,
  • és bátorítsd, hogy a tanulságok fényében próbálkozzon újra!

Jövő héten pedig kapsz majd tőlem néhány tippet is arra, hogy hogyan tudod a köztetek lévő bizalmat, és a gyerek önbizalmár is erősíteni.

Hol kezdd Te a pénzügyi nevelést? - játéktippek

Himer Csilla


Himer Csilla
Kisvállalkozások kreatív kontrollingja

Elérhetőségem:
Honlap: http://www.zsebedremegyek.hu
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja