SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A diszlexia jelei óvodáskorban: ezekre figyeljünk, hogy időben észrevegyük a bajt

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-10-07
Különböző mérések szerint a gyerekek 4-10 százaléka diszlexiás, vagyis komoly nehézséget jelent neki az olvasástanulás. Bár a probléma az iskolában mutatkozik meg a legerősebben, bizonyos jeleket már óvodáskorban sem szabad figyelmen kívül hagyni.
A diszlexia jelei óvodáskorban: ezekre figyeljünk, hogy időben észrevegyük a bajt

A diszlexia úgynevezett részképesség-zavar. Tünetei különböző területeken jelentkeznek, és érdemes már óvodáskorban is gondot fordítani rájuk, különösen, ha egyes jelek már csecsemőkorban is észrevehetőek voltak:
 

Mozgással kapcsolatos problémák:
 

  • Kimaradt mászás csecsemőkorban
  • Ügyetlen nagymozgások: lépcsőn nem jár váltott lábbal, nem tud hátrafelé menni
  • Ügyetlen finommozgások: nagycsoportra sem tud ollóval egyenesen vágni, gyöngyöt fűzni, cipőt kötni, ruhát begombolni.
  • Ceruzát nem tud helyesen fogni, görcsösen tartja, rajzoláskor erősen rányomja a papírra, vagy épp ellenkezőleg, alig érinti hozzá
  • Egyensúlyozási problémák
     

Tájékozódással kapcsolatos problémák
 

  • Irányokkal (jobb-bal, előtt mögött) nincs teljesen tisztában
  • Keresztpreferencia: nem alakult ki a domináns oldala, pl. jobbkezes, de bal lábbal rúgja a labdát
  • Nem találja a testrészeit
  • Időbeli tájékozódás nehézsége: dolgok sorrendjét megjegyezni, felidézni nem tudja, napok, hónapok nevével gondban van.
     

Beszéddel kapcsolatos problémák
 

  • Megkésett beszédfejlődés
  • Artikulációs problémák
  • Beszédhibák
  • Nagyobb korában is nehezen érthető beszéd
  • Szegényes szókincs
     

Figyelem területen
 

  • Megosztott figyelem nem működik
  • Nagyon rövid ideig képes egy dologra koncentrálni, ezért pl. mesét sem szívesen hallgat
  • Munkájából nagyon könnyen kizökkenthető, minden kis inger megzavarja
  • Gyenge memória

A felsorolt problémák közül egy-egy minden gyereknél felfedezhető, ezért nem kell azonnal pánikba esni, ha valamelyiket tapasztaljuk. Érdemes azonban folyamatosan konzultálni az óvónővel, hogy ő mit vesz észre. Több gyanújel együttes fennállása esetén, vagy akkor, ha a pedagógus jelzi, hogy gond lehet, kezdjünk minél előbb valamilyen gyógytornára – pl. TSMT-re vagy Alapozó terápiára – járni a gyermekkel, ezzel ugyanis komoly iskolai kudarcoknak vehetjük elejét.

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: Jamie Hooper / shutterstock

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja