A kémiatanítás halott
Azért írtam ezt, mert szeretek tanítani. A kémiai tudás megkönnyíthetné mindannyiunk életét. Ha lenne. Mert most csak szenvedés van.
Régen minden jobb volt?
Valahol messze, messze, egy távoli időben még három évig tanítottuk a kémiát a középiskolákban. Megvolt ennek a maga oka, a kémiának ugyanis van egy természetes három részre tagolódása: az általános kémiában az ember megtanulja az alapokat, a szerves kémiában van szó az élővilág molekuláiról, a szervetlen kémia pedig a periódusos rendszer elemeit veszi sorra. Hiába volt azonban a logikus tananyag felépítés, a diákjaink úgy végezték el a középiskolát, hogy volt ugyan némi ismeretük a kovalens kötésről és a molekulageometriáról, de fogalmuk sem volt, hogy a való életben milyen összetevők alkotják az ételeiket, hogyan kellene használniuk a tisztítószereket, vagy hogy az atomenergia akkor most káros vagy sem. Cserébe legalább a hosszú, unalmas és érdektelen kémia órákat érdekes kísérletek tarkították. Vagy nem.
Telt-múlt az idő és látta az oktatási miniszter, hogy ez nem jó. És összehívta a kémiatudósok képviselőit (vagy nem), és hosszas tanácskozások után megváltoztattak a kémiatanításban mindent, amivel semmi gond nem volt.
Két év. Eddig tanítjuk ma a kémiát a középiskolákban. De miért, könyörgöm? A hétköznapi élethez és a való világhoz legközelebb álló szervetlen kémiát szétcincáltuk darabjaira és beleerőltettük a maradék kémia tananyagba, mint a türelmetlen kétévesek a golyót a négyzet alakú résbe. De legalább a hosszú, unalmas és logikátlan kémiaórákat érdekes kísérletek tarkítják. Na, igen, pont ezzel van problémám.
De legalább a hosszú, unalmas és logikátlan kémiaórákat érdekes kísérletek tarkítják
Kép: commons.wikimedia.org
A kísérletek
"Tanárnő, és ezt a való életben mire fogjuk használni?" – kérdezte egyik imádni való tanítványom péntek hetedik órán. De én tapasztalt kémiatanárként nem estem ám kétségbe: előkaptam egy színes lángfestést a köpenyem ujjából, meggyújtottam egy robbanó metanol rakétát, és az akadékoskodó tanuló máris örömmel magolta az oxidációs számok definícióját.
A kémia tananyag nem könnyű, és nem könnyű elmagyarázni a tanulóknak azt sem, hogy mindezen ismeretekre az egyre népszerűtlenebb kémia érettségin kívül hol a manóban lesz még egyáltalán szükségük. Így aztán a jóravaló egyszeri kémiatanárnak egyetlen lehetősége marad: megpróbálni színesnek tűnő kémiai kísérletekkel eladni a már láthatóan rohadó árut. A diák azonban nem hülye, érzi ő, hogy kilóg a lóláb. Színes kísérleteket nézegetni mindig izgalmas, de ettől a lényeg nem változik: a jelenlegi középiskolai kémiatananyag unalmas, érdektelen és a diákok többségének a legnagyobb részére soha életében nem lesz szüksége.
A kísérlet nem elég
Kép: http://maxpixel.freegreatpicture.com
Pedig lehetne másképp is
A fent említett péntek hetedik óra valójában teljesen másképp végződött. Kezdő tanárként ugyanis hónapokat (éveket) töltöttem azzal, hogy a tananyagot átalakítsam és áthelyezzem a hangsúlyokat. Az alkoholoknál például azt tanítom, hogy milyen kémiai háttere van az alkoholizmus kialakulásának és hogyan lehet azt elkerülni, az atomszerkezetnél pedig arra helyezem a hangsúlyt, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak az atomenergiának és hogyan lehet túlélni egy atomkatasztrófát.
Talán most úgy gondoljátok, hogy ez remek ötlet. Viszont a kémiatanárok pontosan tudják, hogy tilosban járok. Képzeljetek el egy olyan kémia órát, ahol a tankönyv arról szól, hogyan igazodhatsz el az adalékanyagok, cukrok és energiaitalok világában, ahol az újító tanárnak nem kell hazudnia a tanfelügyeleti ellenőrzésen, mert a kerettanterv célja is a hétköznapi életben fontos ismeretek átadása. Én erre vágyom.
Hasznos tananyag = érdeklődő diákok
Kép: Pixabay / eswamy
Konkrét javaslatok:
- A kémia tananyag, a kerettanterv és a tankönyvek átalakítása oly módon, hogy az oktatás célja a hétköznapi életben hasznosítható tudás átadása legyen. Azoknak a diákoknak, akik tovább szeretnének tanulni kémiából, ezentúl is rendelkezésére álljon érettségi előkészítő foglalkozás.
- Képekkel gazdagon illusztrált színes tankönyvek, amikben a tananyag fő része a hétköznapi életből vett hasznos példákat, az apró betűs kiegészítés pedig a hétköznapi életben nem használt vegyületek képletét és reakcióit tartalmazza. És nem fordítva.
A kísérleti kémia tankönyvnek vannak jól sikerült részei. Ez sajnos pont nem az
- A száz éve halott tudósok életrajza mellett a kémia tananyag tartalmazza a közelmúltban történt nagy jelentőségű eseményeket, mint a fukushimai és a csernobili atomerőmű balesete, Viktor Juscsenko ukrán elnök dioxin-mérgezése, a cukorfogyasztás és a cukorbetegség kapcsolatának bizonyítása, vagy a vörösiszap katasztrófa.
- A hároméves kémiaoktatás visszaállítása.
- A középszintű kémia érettségi átalakítása oly módon, hogy az a hétköznapi életben hasznosítható kémiai tudásszintet mérje. A számolási feladatok mennyiségének drasztikus csökkentése. Projektmunka lehetősége.
Köszönöm.
Egy kémiatanár.
Kassa Tünde
Forrás: http://tanarnocafe.hu/tanitas/a-kemiatanitas-halott/
Indexkép: Pexels
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: