SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A kisiskoláskor pszichológiája

Bojti Andrea - szabadságon [cikkei] - 2014-08-08
Ebben a cikkben a kisikoláskorról, mint fejlődési szakaszról olvashattok.
A kisiskoláskor pszichológiája

Az óvodáskor végével, 6-7 éves korban látványos változáson mennek keresztül a gyermekek. Testmagasságuk megnő, arcuk elveszti kisgyermeki báját. Mozgáskoordinációjuk javul, kitartóak a különböző sporttevékenységekben. Finommozgásuk precízebbé válik, a kéztőcsont becsontosodik, ezzel képessé válnak az írástanulásra.

Az iskolaérettség fontos követelménye a megfelelő figyelmi kapacitás és a kialakult teljesítmény-motiváció. Az eriksoni fejlődéselmélet szerint a kisiskoláskor (6-12 év) a fejlődés azon szakasza, ahol a legfontosabb kompetencia a teljesítmény elérése. Alsó tagozatban a gyermekek buzgón igyekszenek megfelelni a követelményeknek. Ilyenkor nagy szükségük van az elismerésre és a bátorításra a pedagógusoktól, a szülőktől és egymástól is. Ha ez elmarad vagy nem megfelelő komoly kisebbrendűségi érzés alakulhat ki bennük. Szülőként a leggyakoribb hiba, ha az egyébként megfelelően motivált gyermeket büntetjük, vagy megszidjuk a rosszabb teljesítményért. A gyermekkel szemben támasztott túlzott maximalizmus komoly teljesítményszorongást okozhat.

A családi életben is új szakasz következik: család iskoláskorú gyermekkel. Az esetek többségében mostanra mindkét szülő visszatért a munkaerőpiacra, kevesebb a teendő a gyermekek körül. A hétköznapok sodrásában gyorsan szalad az idő.

Az iskolakezdéssel egyidejűleg lazul a gyermekek családi kötöttsége. Fokozatosan egyre több időt töltenek a kortárs közösségben, ahol megélhetik az egyenjogúság érzését. Játékkedvük változatlan, de minőségében átalakul. A szerep- és szabályjátékokon keresztül a kapcsolatokban szerzett élmények játszódnak le, miközben kialakul a szabálytudatuk. A csoportos játékok nyújtják a legtöbb lehetőséget a kortárs kapcsolatok elmélyítésében.

Ezt a fejlődési szakaszt a környezet támogató, bátorító, elismerő jelenléte erősíti. Érdemes ilyenkor mélyebb tartalmú beszélgetéseket kezdeményezni a gyerekkel. Különös élmény megtapasztalni, hogyan nyílik értelme a világra, miként kezdi megérteni az ok-okozati összefüggéseket. Ugyanakkor a komoly témákon túl egy-egy ölelésre és puszira is van igényük.

Fotó: www.pixabay.com

Bojti Andrea - szabadságon


Bojti Andrea - szabadságon
Klinikai gyermek- és ifjúságpszichológus

Elérhetőségeim:
Személyre szabott segítség az alábbi oldalon kérhető: Magabiztos Szülők Klubja
E-mail: info@bojtiandrea.hu
Honlap: https://bojtiandrea.hu
Instagram: Bojti Andrea (@gyermekpszichologusblog)
Facebook:
Gyermekpszichológus blog

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja