SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gyermekrajzok a pszichológiában

Bojti Andrea - szabadságon [cikkei] - 2015-03-18
Mint egy mágikus út a gyermeklélekhez, sokan úgy tekintenek a gyermekrajzokra. Következtetni szeretnének belőle, mi járhat a gyermek fejében, milyen kérdések foglalkoztatják.
Cikkemben a gyermekrajzok világáról lesz szó.
Gyermekrajzok a pszichológiában

A gyermekpszichológia tudománya mindig használta és használja a mai napig is a gyermekrajzokat a diagnosztikában. Sokan azt gondolják, a szakember meglát néhány rajzot, és máris tudja, mi zajlik a gyermek lelkében. Ez azonban nincs így. A gyermeklélektan számára a rajz egy bizonyos típusú eszköz a megismerésre. Mi mindig kontextusban vizsgáljuk a gyermeket, a szülőkkel közös célunk a megismerés. A gyermekek rajzai nem misztikus alkotások és nem jóslunk belőlük, ahogy azt sokan feltételezik. A rajz (játék, mese) az az eszköz, melyen keresztül kifejeződik a gyermek érzelmi világa.

E nélkül a kontextus nélkül nem szabad messzemenő következtetéseket levonni a gyermekrajzok jelentéséről. Félreértelmezésre adhat okot például, ha a fekete színt sűrűn használó óvodást valaki depressziósnak titulálja. A fekete szín élénk, mély nyomot hagy a papíron. A legtöbb gyermek azért szereti használni, mert élvezi a vele való alkotás örömét. Szó sincs tehát hangulati zavarról, mégis találkozunk olyan esetekkel, ahol a gyermek rajzaiból próbál a környezete a lelki állapotára következtetni.
 

A témában az M1 Családbarát című műsorában beszélgettünk. A videót itt tudod megnézni. (A riport 1 óra 13 percnél kezdődik.)


Mire következtethet a szülő a gyermek szabadon készített rajzaiból?

A legkézenfekvőbb arra következtetni, mi foglalkoztatja leginkább a gyermeket. A hercegnők, focisták, autók, virágok témaköre visszatérő motívumai a rajzoknak. Életkortól függően mindig megfigyelhető egy-egy kérdéskör, amely a leginkább foglalkoztatja a gyermeket. Előfordulhat az is, hogy az általánosságokon túl, szokatlan téma jelenik meg a rajzokon. Érdemes ilyenkor végiggondolni, hol találkozhatott vele a gyerek vagy történt-e mostanában valamilyen szokatlanság, változás az életükben. Példa erre, ha elpusztul a család kutyája, természetes, hogy a rajzokban is megszaporodik az ábrázolása, hiszen ez foglalkoztatja a gyermeket. Az események feldolgozásának a része a rajzban, játékban való megjelenítés.

A rajz készítésének módja is sokat elárul a gyermek természetéről. Az egész lapot betöltő, laza, lendületes vonalakkal rajzoló gyermekekre inkább jellemző a csacsogás és a nyitottság az idegenek felé. Ezzel ellentétben a lap közepén ábrázoló kisméretű, jól kidolgozott rajz készítője az életben talán megfontoltabb, precízebb, mint első társa. A rendelkezésre álló lap kitöltése, a vonalvezetés, a kidolgozottság sokat elárulhat a gyermek működésmódjáról.

A színeknek és formáknak a szimbolikája szinte végtelen. Ugyanakkor ezekből messzemenő következtetéseket már nem lehet levonni. Sokszor azt sem tudhatjuk hol, hogyan, milyen instrukció hatására készült a rajz. Például a lányok előszeretettel használnak élénkebb, „lányosabb” színeket, míg a fiúk a kék-zöld színek kombinációt variálják előszeretettel. Így nehéz a színhasználatból bármilyen következtetést is levonni.

A gyermekpszichológiai vizsgálaton készült rajzok standard körülmények között keletkeznek, diagnosztikai céllal meghatározott tematikája mentén. (Pl. családrajz) A megismerés szerves része a rajzok megbeszélése. Minden esetben megkérdezzük a gyermeket, mit, hogyan, miért ábrázolt. A rajzok nyújtotta benyomásainkat, vélekedéseinek aztán megosztjuk a szülővel, és a közös munka része bármilyen további értelmezésük.

Összességében elmondhatjuk tehát, hogy a gyermekrajzok vizsgálata nem egy misztikus, mágikus terület. A tapasztalt szakember számára a diagnosztikus rajzok kiegészítik a gyermekről alkotott képet, és a rajzokban (egyéb tesztekben) megjelenő motívumok vizsgálata a további közös gondolkodást segítik.

Ha egy szülő vagy pedagógus úgy látja, a gyermek rajzai nagyon megváltoztak, esetleg problémára is utalhatnak, minden esetben gondolják át a körülményeket. Egy rajz nem rajz. Figyeljék a gyermek munkáit, viselkedését otthon és óvodai/iskolai környezetben is. Átmeneti változások természetesen megfigyelhetőek a rajzokban, de a gyermek esetleges lelki problémáira ne csak a rajzokból következtessenek.

Fotó: Pixabay.com

Bojti Andrea - szabadságon


Bojti Andrea - szabadságon
Klinikai gyermek- és ifjúságpszichológus

Elérhetőségeim:
Személyre szabott segítség az alábbi oldalon kérhető: Magabiztos Szülők Klubja
E-mail: info@bojtiandrea.hu
Honlap: https://bojtiandrea.hu
Instagram: Bojti Andrea (@gyermekpszichologusblog)
Facebook:
Gyermekpszichológus blog

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja