SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Elszálltak a pillangók! Játszunk, de hogyan?

Szokolai Attila Józsefné [cikkei] - 2016-11-18
Egy csokorba gyűjtöttem azokat a tevékenységeket és eseményeket, amivel az elmúlt nevelési évben sikerült tartalmasabbá tenni az iskolába készülők mindennapjait.
Elszálltak a pillangók! Játszunk, de hogyan?

Településünk Nyírbéltek, egy hátrányos helyzetű kistérségben fekszik. Már harminckét éve legjobb tudásom szerint igyekszem a hozzám kerülő gyerekeket nevelni, fejleszteni. A családban, óvodában, tágabb természeti, társadalmi környezetben szerzett tapasztalatokat a gyerekek játék közben újra átélik. A szerepjáték tükrözi a gyermek egész eddigi életét, komplex személyiségfejlődését segíti. A játék az óvodás gyerek legfontosabb tevékenysége. Napirendünkben kiemelt szerepet kap, ezzel biztosítani kívánjuk a szabad játék túlsúlyának az érvényesülését. Gyakran felteszik a szülők a kérdést gyermekeiknek: mit csináltatok az óvodában? Erre a kérdésre azt válaszolják: játszottunk. Mennyi minden benne van ebben az egy szóban.

Csoportunkban a gyermekek szerepjátéka változatos volt, úgy gondoltuk kolleganőmmel, hogy a tartalmi gazdagítás érdekében az élményszerzés lehetőségeit kell tovább bővítenünk. Ennek érdekében a környezeti témák feldolgozásához még több előzetes tapasztalatot kívántunk biztosítani a gyerekek számára: több sétát, látogatást, óvodán kívüli aktív tevékenységet valósítottunk meg. Olyan élményekkel gazdagodtak, ami később szerepjátékukban is újra megjelent. Csoportunk kapcsolatrendszere bővült, az intézményekben és a községben is sok helyen megfordultunk, mindenhol szívesen fogadtak bennünket. Az élmények további forrásai a gyermeket az óvodán kívül érő hatások (családi események, gyermekhez közel álló személyek munkája, TV-ből szerzett impulzusok). Folyamatosan készítettem a játékeszközöket a játéktevékenységükhöz (képességfejlesztő, szerepjáték), az újrahasznosítási lehetőségeket kreatívan kihasználva. Nehéz a sok szép emlékből válogatni, de megpróbálok:

Őszi évszak feldolgozásánál megnéztünk mezőgazdasági gépeket a betakarítási munkák feldolgozásakor. A gyerekek behozhatták a kombájnokat és traktorokat, és eljátszották a tevékenységeket. Közben terménytárolót is építettek, a munkát megosztották és egymásnak is átadták a járműveket. A termőföldet bekerítettük a vadállatok miatt.

Karácsonykor csoportunk fellépett Betlehemi műsorral a helyi templomokban, ez inspirálta őket, hogy óvodai székek, és asztal felhasználásával elkészítsék a templombelsőt. Ott babákat kereszteltek, óvodai játékok, terítő segítségével a szükséges kellékeket is elkészítették.

Medve-héten a közeli boltból sok dobozt kaptunk, ebből barlangot készítettünk ahol a gyerekek elhelyezték saját macijukat. Bejáratnak a legerősebb dobozt választották, azon keresztül közlekedtek. Szinte mindig tele volt a barlang: ott ettek, meséltek, aludtak, játszottak, a hétre tervezett tevékenységeknek a színterét is ez adta.

Az érzékszervek feldolgozását már az előző évben is, öt hétre bontottuk le, mert fontosnak tartottuk, hogy elegendő időt és tapasztalatot biztosítsunk ezeknek a megismerésére. Ebben a nevelési évben erre törekedtem az érzékszervek védelme téma feldolgozása során is, ezért ellátogattunk a Nyírbélteki Egészségház védőnői rendelőjébe, gyógyszertárba, vas-műszaki boltba. Az ott szerzett élmények és a vásárolt illetve otthonról hozott védőeszközök és a barkácsolt játékszerek (vérnyomásmérő, hallásvizsgáló, látásvizsgáló tábla gyerekeknek, súlymérő) arra inspirálták őket, hogy védőnői szobát rendezzenek be és státusz vizsgálatot végezzenek. 

Az egyik óvodás egyszer csak egy papír szemüveggel jött hozzám, amit ő tervezett a babának  - csak segítséget kért a felhelyezésre -, mert a vizsgálat során szemüveget írt fel az orvos. Ez olyan pillanat volt, amikor tágra nyílt a szemem. Ezzel még nem elégedett meg, mert a méret nagy volt, így méretre kellet igazítani. A közösen vásárolt műanyag védőszemüveget is használták a textilek festésekor, majd báli ruhákat terveztek a festett tüllanyagokból és „ A só” mese dramatizálásakor ebbe öltöztek fel. Első szakdolgozatom témája: Koncentráció a környezet és ábrázolás között. Most a leírtak alapján: Koncentráció a külső világ tevékeny megismerése és a szerepjáték között lenne.  Eddig is törekedtem arra, hogy változatos legyen a gyerekek játék tevékenysége, miben volt más az elmúlt év mégis? A Pillangó csoport szerepjátékában folyamatosan beépültek egész évben azok környezeti tartalmak, amit az éves tanulási tervben megterveztünk.

Nagyon jól bevált:

  • előzményekhez tartozó élményeket is tudatosan, részleteire lebontva kell megtervezni,
  • ha szükséges kisebb területekre kell lebontani a feldolgozandó témákat - a kevesebb néha több-,
  • környezeti témákat nemcsak a tervszerű tevékenységek során dolgoznak fel a gyerekek, hanem tudásuk tovább mélyül, ha az szerepjátékukba is aktívan beépül.

Ebben az időszakban nem csak mi neveltük, tanítottuk őket, hanem mi is sokat tanultunk Tőlük. Ezernyi mosolyt, millió boldog percet kívánok és sok sikert iskolai tanulásukhoz. Kis pillangók szeptembertől újra benépesítették már a csoportszobánkat. Most tanulnak repülni.

 


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Életét vesztette Sallai Nóra ötéves kisfia az autóbaleset következtében

Szeptember 27-én történt a súlyos karambol, melyben Sallai Nóra színésznő és kisfia életveszélyes sérüléseket szenvedett - azóta kórházban ápolták őket. A szörnyű baleset mára azonban felfoghatatlan tragédiává változott.
"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"A halloween a sátánisták ünnepe!" - egy szigetszentmiklósi óvoda hosszan írt arról, miért nem szabad részt venni benne

"Hallooween nagyon veszélyes mindenkire nézve. Nem kell átvegyünk semmilyen idegen néptől pogány ünnepeket, szokásokat! Ennek a megemlékezése az méltó a keresztyén emberekhez" - írták egy hosszú posztjuk végén.
Október 2024-ben is a látás hónapja

Október 2024-ben is a látás hónapja

A látás hónapját minden évben megrendezik világszerte, így Magyarországon is. A látás hónapjának kezdetben elsősorban az optikai látásjavítás (szemüveg- és kontaktlencse-viselés) volt a fő témája. Az évek során azonban a látás, elsősorban a látásélesség megőrzésének és javításának figyelemfelhívó hónapja lett. Professzor Dr. Holló Gáborral, a Szemészeti Központ vezetőjével, glaukóma specialistájával a mai alkalommal a 2024. évben is aktuális látásmegőrzéséről és az éleslátást leginkább veszélyeztető betegségekről, valamint ezek korai felismeréséről beszélgettünk.
Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Minden ultrafeldolgozott élelmiszer káros? A dietetikus válaszol

Egyre többet hallani az ultrafeldolgozott élelmiszerek veszélyeiről, a tájékozottabbak egyenesen a szív-érrendszer legnagyobb ellenségeinek tekintik azokat. Ugyanakkor érdemes tudni, hogy ezek az élelmiszerek nem mind ugyanolyan feldolgozással készülnek, és bizonyos típusaik akár még csökkenthetik is a kardiológiai kockázatokat. Czakó Bettina, a Kardioközpont dietetikusa, okleveles táplálkozástudományi szakember MSc egy új elemzés kapcsán beszélt a témáról.
Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Megtanulhat-e szeretni az, akit kiskorában elhanyagoltak a szülei?

Gyakran hallani, hogy az a gyermek válhat szeretetteljes és érzelmileg stabil felnőtté, akit megtanítottak szeretni, vagyis aki biztonságos kötődést és szeretetet tapasztalt gyerekkorában. De mi történik azokkal, akik ilyen élményeket nem kaptak? Vajon képesek-e szeretni és egészséges kapcsolatokat kialakítani felnőttkorukban? A pszichológiai kutatások azt sugallják, hogy igen, bár az út gyakran nehezebb és kihívásokkal teli lehet.
A szerkesztő ajánlja