SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Alkotás öröme a mindennapokban

Krizsán Andrea [cikkei] - 2016-11-23
Óvodánk kiemelt tevékenysége a manuális tevékenység, mely fontos eszköze a gyermeki személyiség fejlesztésének.
Alkotás öröme a mindennapokban

Krizsán Andrea vagyok, a Gödöllői Kastélykert óvodából. 20 éve aktívan dolgozom a gyermekekkel, szívvel-lélekkel, minden odaadással. Elmondhatom, hogy velük együtt én is gyermekként élem a csoportban az életem, hisz az ő kedvességük, szeretetük, őszinteségük teszik csodássá a mindennapjaimat. Az évek folyamán nagyon sok képzésen vettem részt, több óvodában, neves pedagógusoktól tanultam meg a drámapedagógiát, a környezet szeretetére neveléshez szükséges módszereket, a mozgást - ezen belül a néptánc, zene fontosságát, valamint nagyon sok kézműves technikát.

Valljuk, hogy amíg kezünkkel dolgozunk, igen sok ismeretet, tudást adhatunk gyermekeinknek. Munka közben kitartásra késztetjük őket; fejlődik szemük és kezük, együttműködő-, megfigyelő- belelátó- és alkotóképességük növekszik. Kreatív (manuális) tevékenységük során önállóan variálhatják a már meglévő ismereteiket. Szókincsük gyarapodik, fantáziájuk fejlődik. A finommozgások segítségével kezük ügyesedik, eszközfogásuk biztosabbá válik. A speciális játéktevékenységek, melynek során a gyermekek a világról szerzett ismereteiket képi úton rögzítik, - belső képek gazdagítására sarkallnak.

Az ábrázolás a gyermek egyik első alkotótevékenysége, önkifejezési módja. Lehetőséget ad gondolatok, érzelmek, problémák kifejezésére, feldolgozására. Önkifejezést segítő elfoglaltság. A rajzolás, festés, mintázás, kézimunka – hagyományosan alkalmazott tevékenységeit technikai-, és eszközgazdagság jellemzi. Ösztönözzük a gyermekeket ezek minél bátrabb használatára. Az alkotó munkát kezdetben óvónői együttműködés segíti. Az állandóan elérhető eszközök önálló alkotásra bátorítanak. Fontosnak tartjuk, hogy a különböző eszközök használatával megtanítsuk a gyerekeket a baleset megelőzésére, a rend megtartására, a megkezdett alkotások befejezésére.

Óvodánkban gyermekeink megismerkedhetnek néhány kismesterségre jellemző tevékenységgel is. Különleges, másfajta játékot jelentenek ezek. A vizuális nevelés lehetőségei gazdagodnak általuk. A kismesterségekre utaló elemek megismertetésével, a jeles napokra való készülődést is motiváljuk. Közösen készítünk adventi koszorút, karácsonyi mézest, farsangi maszkokat, húsvétváró tojásfát, májusfát szalagozunk, búcsúzó tarisznyát szövünk. A tarisznyáját mindenki saját kezűleg készíti el.

A mindennapokban a változatosság lehetőségét kínáljuk a kismesterségek technikájához szükséges anyagok biztosításával.  A méhviasz - tojásírásra, batikolásra; színes fonalak - hímzésre, kézi szövésre, sodrásra, fonásra; gyöngyök - fűzésre; rongy, csuhé - játékkészítésre késztetnek. Az agyagozást ösztönzi az elkészült munkák kiégetése, megőrzése.

Mindezeket az eszköz- és időigényes tevékenységeket, a gyermekek spontán vizuális tevékenysége mellett, ill. ahhoz kapcsolódóan tervszerűen, ugyanakkor rugalmasan alkalmazzuk. Egyensúlyt teremtve a játék, rajzolás, festés, mintázás, kézimunka és a hagyományőrző tevékenységek között. Az alkotó tevékenység a mindennapi játékban, egyénileg, párban, kis csoportokban jelenik meg nálunk. Egy héten egyszer pedig tudatosan irányított mikrocsoportos, kötetlen formában. Vizuális eszközeink felhasználásával állandó lehetőséget biztosítunk élményeik, gondolataik különböző, technikákkal történő kifejezésére: Mintázás, homok, agyag, lisztgyurma, főzött gyurma, plasztilin, olajos gyurma, gyúrt tészta, rajzolás, zsírkréta, porkréta, porpasztell, gioconda, ceruza, filctoll, textilfestő toll, tus, toll, festés, nyomdázás, kézzel festés, szivacsfestés, vízfestés, aqvarel, tempera, olaj, textil, selyem-, és üvegfestés, litográfia, papírmunkák, origami, tépés, vágás, ragasztás, mozaikkészítés, árnykép, kézimunka, varrás, fonás, szövés, körmöcske, hímzés, fűzés...

Segítséget nyújtunk egyéni elképzeléseik érvényesítéséhez, önkifejezésükhöz. A tevékenység közben a gyerekek felszabadultan beszélgethetnek, értékelhetik egymás, és saját munkáikat, énekelhetnek, verselhetnek, mondókázhatnak.

A technikákkal sokféle képességet fejlesztünk (belelátás, képzelet, kézügyesség, alkotókedv, finommozgás, szándékos figyelem, emlékezet, kitartás, kompozíciós készség, biztos eszközfogás, szem-kéz koordináció, vizuális memória, egyensúlyérzék, téri tájékozódás...) Számunkra fontos, hogy megtalálják az alkotásban az örömforrást, fejlődjön készségük, képességük, amely alkalmassá teszi őket képi kifejezésre. A csoportszobában az eszközök elérhetőek a gyermekek számára. A nap bármely szakában rajzolhatnak, mintázhatnak, kézimunkázhatnak és barkácsolhatnak.

Szövünk rongyból, formálunk agyagból, fonunk csuhéból, vesszőből. Az elkészült műveket kiállítjuk az öltözőben elhelyezett faliújságon, polcokon. Az aktuális témának megfelelően a gyermekek munkáival díszítjük az óvoda folyosóit is. Az óvodásoknak kiírt rajzpályázatokra a vállalkozó szellemű gyermekek munkáit rendszeresen elküldjük. Nagyon sok pályamunkánk volt már kiállítva. Sok esetben nyertek is a kis pályázók.

Évente kétszer kézműves délutánt (adventi, húsvéti) szervezünk szülőkkel, nagyszülőkkel együtt az óvodánkban. Itt is közösen alkot gyermek, szülő, nagyszülő egyaránt. Ötleteket kínálunk és a gyermekekkel, szüleikkel, nagyszüleikkel megvalósítjuk azokat. Az egész óvoda ünnepi hangulatban alkot.

Kicsi koromtól kezdve nagyon szeretem a kézműves alkotásokat. Gyermekként is jártam rajzszakkörökre, különböző kézműves foglalkozásra, ismerkedtem az agyagozással, a szövéssel, a csuhézással, gyöngyözéssel, elvégeztem a virágkötészetet és a mai napig, szívesen alkotok, tevékenykedem saját gyermekeimmel is.

Négy éve kitaláltam, hogy szervezzünk állandó kiállítást az óvoda folyosóján.  Célom az volt, hogy a szülök is megismerkedjenek a különböző technikákkal, és ami a legfontosabb, hogy a gyermekeikkel együtt tevékenykedjenek, alkossanak. A közös munka öröme nagyon felejthetetlen a gyermek és a szülő számára egyaránt. A gyönyörű alkotások pedig folyamatosan díszítik a folyosónkat, óvodánkat. Közben a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt mindennapi életük részévé válnak a szép alkotások, a munkák látványával való találkozás, és a bennük gyönyörködés lehetősége.

Mindig az adott tématervhez, évszakhoz igazítjuk a témát. Plakátot készítek, amit minden csoportszobánál elhelyezünk a szülői kiírások között, és szóban is ösztönözzük őket, hogy készüljenek gyermekeikkel, tegyenek az óvodánk szépítésért. A kiállított tárgyakat névvel ellátva nagyon szép polcrendszeren helyezzük el, ahol mindenki megcsodálhatja. Nekünk pedig lehetőségünk nyílik arra, hogy gyermekeinkkel megfigyeljük a képeket, tárgyakat, alkotásokat és összehasonlítsuk a szín-formavilágukat, gyönyörködjünk a látványukban, beszélgessünk róluk. A kiállításainkat megmutatjuk a többi óvodában dolgozó pedagógusoknak és a hozzánk látogató vendégeknek is egyaránt. A kiállítás végén hazaadjuk az alkotásokat vagy szeretettel fogadjuk, és díszítjük vele a vitrines szekrényeinket.  Oklevéllel jutalmazunk mindenkit, ezzel megköszönve, hogy részt vettek és alkotásukkal színesítették a munkánkat.

Kolleganőmmel mi díszítjük a központi folyosót aktuális témák és évszakhoz, kapcsolódó programokhoz igazítva. Nagyon változatos anyagokat használunk és a gyermekek munkáit is felhasználva, válik mindig csodaszéppé a folyosónk. A bejárati ajtót és az évszakfalat évszaknak megfelelően öltöztetjük fel.

Tavaly kitaláltam, hogy készítsünk egy „Óvodánk élete képekben” képgalériát ahol folyamatosan, tesszük ki az aktuális programokról, és az óvoda mindennapjairól készült fényképeket. Nagyon jó látni mikor mosolygós szülők gyermekeikkel rácsodálkoznak a fényképekre. Együtt nevetve nézik végig a különböző programokon és a hétköznapokon készült fotókat.

Az iskolába menő gyermekeknek készítek egy ballagó plakátot, amin megjelennek az elmúlt évek legszebb, legemlékezetesebb pillanatai, amit évek múlva is ha elővesznek, megcsodálhatnak.

 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.
Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Új funkciókkal bővült és frissült a Semmelweis Egyetem ingyenes tünetellenőrző alkalmazása, a Semmelweis HELP. A fejlesztéseknek köszönhetően ezentúl önállóan is kereshető az alkalmazásban elérhető 740 betegség, sérülés és állapot tüneteinek enyhítésére és az egyéb teendőkre vonatkozó tudásanyag. Emellett a felhasználói visszajelzések nyomán egyértelműbbé vált a profilok létrehozása, módosítása. A Semmelweis HELP-nek jelenleg már több mint 229 ezer felhasználója van, nekik az új funkciók eléréshez elég csak frissíteniük az alkalmazást.
Személyre szabott fogtisztító eszközökkel hatékonyabban előzhetők meg a fogágybetegségek

Személyre szabott fogtisztító eszközökkel hatékonyabban előzhetők meg a fogágybetegségek

Rendszeres fogmosás és nem megfelelő méretű, helytelenül alkalmazott fogköztisztító használata mellett is kialakulhat fogínygyulladás és fogágybetegség - derül ki a Semmelweis Egyetem tanulmányából. Személyre szabott szájhigiénés eszközök használatával és megfelelő betegedukációval azonban elkerülhetők, s akár visszafordíthatók a fenti folyamatok, és a szájüreg egészsége hosszú távon megőrizhető.
A szerkesztő ajánlja