SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Zenetanulás a szülővel és nagyszerű eredmények a gyerekeknél: a Suzuki-módszer alapjai

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2017-08-30
Régi tapasztalat, hogy a zenei tehetség családi halmozódást mutat: a sikeres zenészek túlnyomó többségének a szülei és testvérei is játszanak valamilyen hangszeren, így a gyermek szó szerint az anyatejjel szívja magába a muzsika szeretetét. A Suzuki-módszer egy olyan zenetanítási metódus, amely a családi támogatásra épít.
Zenetanulás a szülővel és nagyszerű eredmények a gyerekeknél: a Suzuki-módszer alapjai

Hogy mennyire nem csak a géneken múlik, milyen zenész lesz valaki, jól mutatja a Virtuózok című műsor első győztesének, Lugosi Alinak az esete. Alit egy sokgyerekes zenész házaspár fogadta örökbe. A kisfiú csecsemőkorától fogva hangszerek között élt, és bár a tehetségét szüleitől értelemszerűen nem örökölhette, a családi minta és a támogató háttér hatására szó szerint csodagyerek lett belőle.

Erre a megfigyelésre épül a japán Shinchi Suzuki zenetanítási módszere is. Megfigyelte ugyanis, hogy azokban a családokban, ahol a szülő aktívan részt vesz gyermeke zenei fejlődésében, gyakorlati módon is segítve neki, sokkal kitartóbban játszanak a hangszeren a kicsik. De mégis hogyan lehet ezt kivitelezni, ha a szülő még soha nem fogott hangszert a kezébe?

Suzuki módszerének alapja a példa. Az ezt az utat választó szülők még azelőtt elkezdik a hangszertanulást, mielőtt az a gyereknél szóba jöhetne – úgy a kicsi kétéves kora körül. Otthon gyakorolnak, komolyzenét hallgatnak, de a gyereknek ebben az időszakban tilos a hangszerhez nyúlni. Egyszerűen úgy tanulja, mint az anyanyelvét, a környezetét utánozva.
A korai évek tiltása azt eredményezi, hogy a kicsiben nagyon hamar felébred a vágy arra, hogy ő is zenélhessen.

A konkrét tanítás 3-4 éves kor körül kezdődik, eddigre már a szülő is elért legalább egy alacsony szintet a tanulásban. Kezdetben nem zenedarabokat, csupán ujjgyakorlatokat tanul a gyermek, sokat ismételve, amíg készséggé nem válik. A szülő közben együtt gyakorol a gyerekkel, részt vesz vele a tanár által tartott órán is, bátorítja.

A hazánkban elterjedt gyakorlattól eltérően – ahol egy év szolfézstanulásnak kell megelőznie a hangszeres órákat annak érdekében, hogy a gyerek tudjon kottát olvasni – Suzukinál a kottaolvasás évekkel a valódi tanulás után kezdődik csak el. Mint mondta: a gyerek beszélni is előbb tanul meg, mint olvasni, miért lenne ez másképp a zenével?

A módszer nem garantálja, hogy csodagyerekeket lehet a segítségével kiképezni, nem is ez a szándéka. Sokkal fontosabb, hogy a gyerekek és fiatalok megtapasztalják a zenélés örömét, és kitartóan fejlődjenek benne.

Suzuki 99 éves korában halt meg, 1998-ban. Az elmúlt öt évtizedben gyerekek milliói tanultak a módszere segítségével. Jelenleg 8000 tanár nagyjából negyedmillió tanulót oktat szerte a világon a japán mester elmélete alapján.

Fotó: Knight Foundation / flickr

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja