SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Új értékelési rendszer a tanároknak - kockás ing: mínusz 1 pont?

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2023-01-06
Még csak néhány elemét ismerjük annak a Belügyminisztériumból kiszivárgott dokumentumnak, amely új típusú, belső teljesítményértékelő rendszert vezetne be az intézményvezetők és pedagógusok számára a közoktatási intézményekben. A pedagógusi életpályamodell követésével és a lélekterhelő portfólióval küzdő pedagógustársadalomnak újabb, a tanári munkát és teljesítményt ellenőrző rendszerrel kell megküzdenie ahhoz, hogy minőségi időt tölthessenek tanítással.
Új értékelési rendszer a tanároknak - kockás ing: mínusz 1 pont?

A belügyi munkaanyag szerint egy kidolgozott szempontrendszer alapján a jövőben évente értékelnék a pedagógusok teljesítményét, célkitűzéseit. Ez a fajta kidolgozott szempontrendszeren alapuló belső értékelési folyamat az utóbbi hónapokban megjelent a közigazgatásban dolgozók és az egészségügyi intézményekben szolgálatot teljesítők körében is, némi keserű szájízt és értetlenséget kiváltva a dolgozók között.

Az egészségügyben dolgozóknak el kellett fogadniuk, hogy a fehér köpenyre vett kardigán mínusz pontokkal jár, mivel viselése nem bizonyul szakmai döntésnek – míg a közigazgatás dolgozói számára olyan szigorú ruhaviselési kódex született, mely a női alsónemű színét is igyekszik előírni (fekete, fehér és testszínű a megengedett).

A tanárok is sorra kerültek az egységes összemérés igényével született dokumentum célcsoportjaként. A minőségi munkavégzés nehezen összefésülhető mutatóival – úgy tűnik – játszi könnyedséggel birkóztak meg, nem mérlegelve azt, hogy az amúgy is feszült pedagógustársadalomban az újabb megpróbáltatás milyen reakciókat fog kiváltani.

Az éves teljesítményértékelés a tervek szerint egyfajta belső ellenőrzésként fog működni, melynek során az intézményvezető a fenntartónak, a pedagógus pedig az intézményvezetőnek fog beszámolni teljesítménycéljairól és a megvalósított eredményeiről. Az intézményvezető augusztusban adná le önértékelését, az alkalmazottak pedig a tanév elején, ezzel kezdve meg a tanév munkáját.
 



Kép: Depositphotos.com


Az intézményvezetők esetében intézményi cél lehetne például a lemorzsolódás adott százalékban történő csökkentése, vagy a letett nyelvvizsgák számának látható növelése. A pedagógusok célkitűzései között szívesen látnák a diákjaik tanulmányi versenyeken való indítását, vagy az igazolatlan hiányzások mérsékelését, a késések csökkentését.

Elvárt tanári teljesítmény a szellemi értékeket nyújtó magyar hagyományok közvetítése, valamint kiállítások, színházi élmények megosztása a nebulókkal. Az iskolán kívüli programok szervezése abban az esetben jelenthet jó pontot, ha a magyar hagyományok és értékek mentén történik a programválasztás.

A dokumentum kitér arra is, hogy a pedagógusok viselkedésükkel és megjelenésükkel "az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét" erősítsék.

A belügyi anyag a pedagógusok minőségi munkáját magasabb jövedelemmel honorálná, ám a rosszabb teljesítményt nyújtók számíthatnának arra, hogy illetményükből levonják a büntetéspénzt. A dokumentumot a pedagógusok úgy értelmezik, hogy a bérösszeg nem változna, csupán a felosztása, tehát amit a jól teljesítő elnyer, azt a kollégájától veszi majd el.

Az intézkedés célja a pedagógusok ösztönzése a minőségi munkára, és kevéssé fordít figyelmet arra, hogy az önértékelés sosem volt sem kedvelt, sem hatékony  műfaj a minőségi, alkotó munkát végző emberek körében. Vagy ha mégis, terjesszék ki a költőkre, írókra is az önértékelés kötelezettségét, és műveik létrehozása után írják meg a hozzá tartozó kritikákat is...
 



Kép: Depositphotos.com


A következő kérdések merülnek fel:
 

  1. Milyen például egy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket tanító iskola pedagógusának elvárt, az intézményt tükröző megjelenése?
  2. Ki finanszírozza az iskolán kívüli programokra utazó gyerekek és a pedagógus költségeit? Ki fizeti a felkészítésüket? Egyenlő esélyekkel indul a kezdeményezés minden országrészben?
  3. Az iskolai hiányzásokban mekkora felelőssége van a tanároknak, és mit tudnának tenni ellene?
  4. Ugyanolyan egységesen összemérhetők az iskolák, mint a javasolt pontrendszer?
  5. Ugyanolyan feltételek mellett dolgozik minden pedagógus?
  6. Egymáshoz mérjük őket, vagy a teljesítményükhöz?
  7. Sok a teher, vagy rosszul terhelhetőek a pedagógusaink?
  8. Vajon melyik nagyobb teljesítmény: a válogatott jó képességű gyerekeket megtanítani írni és olvasni, vagy a leszakadt országrészek kis elsőseit?
  9. Hogy fognak viszonyulni az értékeléssel üldözött tanárok a BTM-es és SNI-s gyerekekhez ezekkel a feltételekkel?
  10. Dresszkód készül-e a tervezethez?

A pedagógusok és az intézményvezető is 100 pontot kaphatnak majd az értékelés során. Az átlag feletti teljesítményt a vizsgált minta legfeljebb 20 százaléka érheti el, az alsó 20 százalék pedig átlag alatti teljesítményről kaphat majd értesítést, amely akár bérelvonással is járhat.

„Az egyénenként változó bérek feszültségekhez, megosztottsághoz vezethetnek a tantestületben. Félő, hogy lesznek kivételezettek, akik magasabb illetményhez juthatnak, míg azok, akik nem állnak be a sorba, még a mostaninál is kevesebbet kaphatnak” mondta az Index-nek Nagy Erzsébet, a PDSZ képviselője.

Indexkép: Depositphotos.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Elhunyt a kisfiú, aki azt játszotta az iskolai kiránduláson a barátaival, hogy ki tud tovább a víz alatt maradni

Elhunyt a kisfiú, aki azt játszotta az iskolai kiránduláson a barátaival, hogy ki tud tovább a víz alatt maradni

A 13 éves Áront a baleset után sikerült újraéleszteni, ám pár nap múlva életét vesztette. Édesanyja elmondta a híradónak: a kisfiú napok óta másról sem beszélt, annyira várta az iskolai kirándulást.
8-9 éves gyerekekkel teli busz borult árokba Kőszegnél - osztálykiránduláson vettek részt

8-9 éves gyerekekkel teli busz borult árokba Kőszegnél - osztálykiránduláson vettek részt

A baleset során hatan könnyebben megsérültek, őket kórházba szállították.
A menstruáció előrehozása: így NE csináld! - Tények és veszélyes tévhitek

A menstruáció előrehozása: így NE csináld! - Tények és veszélyes tévhitek

Az élet különféle eseményei - mint például egy nyaralás, egy fontos találkozó vagy egy sportesemény - gyakran igénylik, hogy a nők előrehozzák vagy késleltessék menstruációjukat. Ezzel kapcsolatban azonban számos tévhit kering, és van, amelyik kifejezetten veszélyes és tilos is - Dr. Elek Csaba nőgyógyász szakértőnket kérdeztük a témáról.
Ezért kell rögtön lecserélni a vizes fürdőruhát

Ezért kell rögtön lecserélni a vizes fürdőruhát

A nyári hónapokban gyakran előforduló húgyúti fertőzések komoly kellemetlenséget okozhatnak, különösen a nők körében. A megnövekedett hőség, a strandolás és a nem megfelelő higiéniai szokások mind hozzájárulhatnak a fertőzések kialakulásához. A Budai Egészségközpont urológus főorvosa, Dr. Póth Sándor összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat a témában, továbbá hasznos tanácsokat ad a megelőzésre és a kezelésre vonatkozóan.
Meglepő tények a látásunkról - Mindannyian színvakon születünk

Meglepő tények a látásunkról - Mindannyian színvakon születünk

A szem a testünk második legbonyolultabb szerve, ennél már csak az agyunk bonyolultabb. A látást annyira alapvető képességnek vesszük, hogy szinte bele sem gondolunk, mennyi mindent köszönhetünk neki. Az alábbi érdekességeket elolvasva pedig rá fogunk döbbenni, hogy eddig igencsak keveset tudtunk egyik legértékesebb részünkről.
A szerkesztő ajánlja