SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

NAPLÓ - ...mesélj nekünk: mit kaptál karácsonyra?

Prétor Márti [cikkei] - 2006-12-12
Csupán néhány gyerek figyeli, ahogy a tanárnő szemével végre int az utolsó gyereknek:
- Te következel.
NAPLÓ - ...mesélj nekünk: mit kaptál karácsonyra?

A nyüzsgő, zsibongó osztályból kitűnik egy kislány, a csendessége vonzza a tekintetet. Nem jelentkezik, nem kiabál, pedig az osztályból a legtöbben majd kiesnek a padból, alig várják, hogy elmondhassák történetüket, s amíg erre nem kapnak lehetőséget, megbeszélik egymás közt.
A tanárnő megelégeli a zsongást:
- Gyerekek! Ez így nem lesz jó! Menjünk inkább sorba… Nyugalom, mindenkire sor kerül.
Visszaereszkednek a gyerekek a padba. A tanítónő a kezével int, hogy az első oszlopban, az első széken ülő, elkezdheti a történetét.
- Nos, mesélj nekünk: mit kaptál karácsonyra?
Jönnek a felsorolások egymás után: játékokról, meglepetésekről. A játékok összekacsingatást, kuncogást, a cd-k, mobiltelefonok elismerő tekintet, vágyakozó mosolyt váltanak ki.

A kislány, az utolsó padsor, utolsó székén, bele-bele hallgat mások élményeibe, majd elfordítja fejét, s hosszan bámul kifelé az ablakon. Koszos iskolatáskája, félig becsukva, hanyagul a pad alatt. Bekötetlen füzet, könyv, piros ceruza szerte szét az asztalán. Ruhái össze nem illő színekben, kislányhoz nem illő formában. És mind ehhez a rövidre, vagy inkább formátlanra vágott haja. Igen rövid, sokáig kitartó frufruval.

Az osztály lelkesedése viszont egyre nő, és a történetek hossza is. Az élmények kezdenek egységesebb képet ölteni, ismétlődnek a felsorolások. Az ajándéközönöket hallgatva, naiv kisgyerek szemek, nagyra nyílnak a csodálkozástól, figyelőn tátva marad egy-egy száj. A gyanakvóbbak pedig, megjegyzik: - Na, persze, el is hisszük!
Egyre közeledik a lehetőség, a hátsó padban ülőkhöz, s az osztály fele már unatkozik, a többiek még izgatottan várják, hogy rájuk kerüljön a sor.

A kislány a hátsó padban pakolni kezd. Füzetét, könyvét bedobja a táskába, majd a ceruzát is, s a táskáját egy-két rúgással a helyére igazítja. Az óra végét sietteti, pedig még van egy kis idő.
Hirtelen megszólítja őt a mellette ülő. A lány rábámul… majd akadozva válaszol neki, a közben arca egészen megváltozik, valami más fajta izgalom következik. Látszik rajta, ez a helyzet sem idegen számára. Nem ez lesz az első hazugság. Kilenc éves korára már sok kínos kérdést átél egy gyermeklélek. Néhány hete, amikor ajándékozáshoz kalapból húzták ki a neveket, kis meglepetést kellett volna venni. Anya otthon azt mondta:

-Ugyan miből?

A gyerek nem erőltette, nem nyafogott. Másnap elmondta az iskolában: ő, inkább… nem szeretne ajándékozni. Az tanítónő, nem értette. Nem értette, csak megjegyezte később a tanáriban: hát, igen, így nem fog beilleszkedni a közösségbe.

Sokan beszélgetnek az osztályban, így a tanítónőnek egyre többet kell fegyelmeznie, majd taktikát változtat: mond néhány mondatot az udvariasságról, és a tapintatos viselkedésről.

A lehetőség most a hátsó padhoz ért. A kislány rámered a mellette ülőre: - Mondjad te.

Az osztály zsongása megállíthatatlan. Az első fele, már az óra végét várja, a székekből fel - felállnak, mindjárt kicsengetnek, és őket már csak az érdekli: vajon ki ér le először az udvarra. Nagy a zaj.
Csupán néhány gyerek figyeli, ahogy a tanárnő szemével végre int az utolsó gyereknek:
- Te következel.

A lélegzet benn szorul, mintha valami váratlan jött volna… majd nagy levegő… és kezdené...

De mégsem.
Megszólal az óra végét jelző csengő. Élesen, hosszan, időt hagyva a figyelőknek: na, mi lesz most?
A tanítónő tétovázik. Az osztály fele már az ajtóban lökdösődik, a többiek kérlelőn néznek: ők is ki akarnak menni az udvarra, olyan rövid a szünet!
- Na, jó… Nagyon elfutott az idő… sajnos.
A fiúk erre már fel is tépték az ajtót, kinn a folyosón rohannak. A többiek is felpattannak, pakolnak, sietnek… a tanító néni tétovázik, majd közelebb lép a kislányhoz, aki még mindig ül, s nagy szemeit le sem veszi a nevelőjéről. Még közelebb lép hozzá, hogy meghallhassa a zajban, mit mond neki:

- A következő óra elejéből majd elcsípünk egy kicsit, és meghallgatunk téged is.  Jó lesz így?

A kislány csak bámul tovább: ha lehetne is ezen változtatni - Kinek lenne hozzá bátorsága?

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja