SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Hogyan segíthetjük gyermekünk rajzfejlődését? - 2.rész

Makra Ildikó Judit [cikkei] - 2010-07-02
Mikor milyen ábrázolási-önkifejezési módok alakulnak a gyermekeknél?
Hogyan segíthetjük gyermekünk rajzfejlődését? - 2.rész

6-7 évesen az érzelmek erőteljesebben jelennek meg. A gyermek sűríti mindazt, amit tud, átélt, érez és érzékel. Élményeinek bizalmas közlése a rajz. Ne kössük meg se szárnyaló fantáziáját se vidám kedvét, mellyel szívesen alkot. Ez nemcsak a síkban érvényes, ha nem ügyes rajzoló, de szívesen vág ragaszt, épít, kézimunkázik, hagyjuk ezeken a területeken kibontakozni. Érzelemgazdagsága kíváncsisága egyre nő. Szivacsként befogadja a világ impulzusait, információit és folyamatosan feldolgozza. Beszél, szalad, tevékeny, emellett ismereteit másokkal is folyamatosan minden létező kommunikációs csatornáján közli. Betartja és maga is alkot szabályokat. Részekre osztja a lapot és a történések, mesék, élményeinek egyes darabjait sorrendbe állítva, képregényként képes elénk tenni, ami benne él. Színes, elvarázsolt világa gazdag és szép, bármi merészet is alkot, jelzi, mi foglalkoztatja.

Figyeljünk fel rá, ha hirtelen régebbi időszakra jellemző embereket, hiányos formákat, túl apró vagy kusza képeket, fakó vagy sötét színeket használ. Játék közben lehet érdeklődni, mi történt, mi nyomja a lelkét. Hagyjuk, hogy kiöntse mozgásban, dalban, rajzban, szóban, játékban vagy mesében a szívét. Hallgassuk meg és beszélgessünk sokat az élet minden kérdéséről. Nincsenek tabuk. A titok hatalmas nyomással tud a gyermekei lélekre telepedni. Segítsük megfogalmazni, feldolgozni mindazt, ami zavarhatja.


8-10 éves korig, a fényképszerű realisztikus ábrázolásra törekszenek. Innen csak azok rajzolnak tovább önmaguktól, akiknek eddig is sikerélményük volt a rajz, vagy önterápiaként levezethették vele feszültségüket. A színek, formák megalkotása bánatuk, örömük, élményeik kifejezője volt. Nem könnyű maguktól felfedezni a perspektíva ábrázolását, színekben, méretkülönbségekben, takarásban és távolságban. Nem egyszerű a történetet úgy közvetíteni, ahogyan ők szeretnék, hogy mások lássák, értsék. Kritikus észrevételeik és önkritikájuk által felfedezik saját korlátaikat, amitől ábrázolási kedvük csökken. Emellett új kommunikációs kifejezési forma lép előtérbe, az írás, fogalmazás, levelezés…. Erősítsük bennük azt, ami jó, amiben az ábrázoláson kívül is sikeresek lehetnek.
 
12-14 évesen a művészi hajlamú gyermekek iskolaválasztásában is megjelenik az ábrázolási késztetés, a belső motiváció. Segíthetünk megfelelő iskolák keresésével, felajánlásával, meglátogatásával. Elegendő és megfelelő időt és eszközt hagyjunk képességeik további fejlődéséhez.
 
Makra Ildikó Judit


Makra Ildikó Judit
Írásjavító grafo-pedagógus

Rajzelemzés és íráselemzés

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-70/529-89-12 (18 h.-tól - 21 h.-ig)
E-mail: grafobazis@gmail.com
Honlap: http://www.grafomotoros.hu
             http://www.iraszavar.hu
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja