A családi értékrend van válságban
Tulajdonképpen nem a család intézménye van válságban, hanem az értékrend és a válságból kivezető úton a családban van a megoldás kulcsa is. Az emberi élet tiszteletének és egymás tiszteletének megtanításában a nevelés az egyik leghatékonyabb és legfontosabb eszköz. A fiatalokat érő sokféle hatás közül nem mindig tudják saját maguk a helyes utat megtalálni, ezért óriási segítség a családi életre való nevelés szervezett formában, az iskolában a szülők bevonásával.
Az érzelmi kötődések elsődleges színtere a család
A családi életet, a viselkedési normákat a családban lehet megtanulni, ma az egy-szülős és patchwork családok korában ez a feladat jelentős mértékben az iskolára és más nevelő intézményekre hárul. Ehhez nélkülözhetetlen az iskola és a családok szoros együttműködése. A kitűzött cél közös: felnőve gyermekeink érzelmi biztonságban, boldogabb családi életet élhessenek. Azoknak a gyermekeknek, akik nem látnak otthon a családban jó mintát nagyon fontos, hogy legyen lehetőségük követendő mintát látni, a munkába bevont hiteles családok közreműködésével. Az új Nemzeti Alaptantervben hangsúlyos szerepet kapott a családi életre nevelés és a társas kapcsolati kultúrára való felkészítés. A cél, hogy az oktató-nevelő munka fontos szelete legyen a családi életre való felkészítés, a családi értékének kiemelése.
Családi életre nevelés
Minden korban evidens volt, hogy a felnőttek átadják a tapasztalataikat a felnövekvő generációnak, így biztosítva a már megszerzett tudás megőrzését és folyamatos továbbvitelét. Az életünk során a személyiségünk folyamatosan fejlődik és a gyermek az élete legalább első húsz évét a családi fészekben éli, tehát két évtizednyi nevelést kap a társadalomban betöltendő szerepének kialakításához. Akit nevelnek az gazdagodik érzelmileg és értelmileg akár szülő akár pedagógus által történik mindez.
A családi életre nevelés alapkérdései
Oktatás-nevelés
Feladata a fiatalság oly módon való formálása, hogy beilleszkedjenek a családi, óvodai és iskolai közösségekbe. Elsősorban a pedagógusok feladata, akik azért választották ezt a felemelő feladatot, mert megvan bennük a hajlam és igény arra, hogy szeretetükkel és figyelmükkel formálják az ifjúságot. Rátermettségük segíti őket abban, hogy megbirkózzanak a felbukkanó nehézségekkel és feldolgozzák az esetleges kudarcokat. A nevelő a nevelés kulcsa, tanító, segítő és tanácsadó egyszemélyben. A gyermeke iránti szeretete mellett elengedhetetlen, hogy harmonikus személyiséggel és magas szintű szaktudással rendelkezzen. Mindezek együtt teszik lehetővé, hogy hiteles és tiszteletre méltó legyen a fiatalok szemében és már jelenlétével formálja a diákjai személyiségét.
Cél a család védelme és tartósságának biztosítása
A család gondoskodása és szeretetteljes légköre nélkülözhetetlen és semmi mással nem pótolható a gyermek számára a gyermek egészséges érzelmi fejlődéséhez, ezért a családi életre nevelés legfőbb célkitűzése a házasság és a család védelme és biztonságának megőrzése. Az életben való boldoguláshoz elengedhetetlen a jó kommunikációs készség, pozitív énkép, döntőképesség, önbizalom, önszeretet, amelyek feltételei a tápláló kapcsolatok kialakításának. A CSÉN feladata ezeknek az ismereteknek a továbbadása az egyén és a család szintjén is. Egy magasabb szinten a képzés részét képezik a pénzügyi nevelés, a család és a munka egyensúlya, szülői szerepek, szexualitás, nemi identitás és minden más a családdal kapcsolatos téma. A gyermekre való tudatos odafigyeléssel elkerülhető a különböző élvezeti szerekkel való visszaélés, a családon belüli erőszak, munkanélküliség, eladósodás. Az egészséges család működésének ismerete lehetőséget ad egy olyan nézőpont kialakítására, amelyben a gyermek tudja, hogy van választása, és hogy kérhet segítséget, ha szüksége van rá, és hogy minden helyzetben van megoldás.
A családi életre nevelés témakörei
- Önismeret, érzelmi intelligencia, szexualitás, felelősségvállalás érzelmi és fizikai szinten
- Változások kezelése: fejlődés, alkalmazkodás, krízishelyzet, erőforrások, veszteségkezelés, reziliencia, tervezés, jövőkép, értékek megőrzése
- Veszélyek, devianciák: agressziókezelés, mintakövetés, nyílt kommunikáció, segítő háló
- Jellemformálás
- Asszertív kommunikáció, konfliktuskezelés
- A családban betöltött szerepek: kölcsönösség, feladatmegosztás, konfliktuskezelés
- Családi gazdálkodás: pénz, idő, fogyasztás, takarékosság, tervezés
Nyitókép: kalhh képe a Pixabay -en.
Kulcsár KrisztinaCsaládi vállalkozások szakértője, mediátor, mentor, coach, trénerElérhetőségeim: Cím: Budapest, I. Csalogány u. 55. és Tata Telefon: 06-20/662-45-69 E-mail: christina.kulcsar@gmail.com Honlap: www.kulcsarkrisztina.hu, www.soultherapy.hu |