A 6. b és a 6. d osztály lány tanulóival azon gondolkodtunk, hogyan lehetne a mindennapos testnevelésórákat színesebbé, élvezetesebbé tenni. Szeptember közepétől egy 10 órás Diáktestnevelő projektbe fogtunk. 10 órán keresztül a testnevelésórák minden percét a diákok tervezték és valósították meg. Az órák témáját saját „kútfőből” választották a diáktanárok. Így a testnevelésórák anyagát színesítette a kézilabda, a jóga, a tánc, az aerobic, az autogén tréning, a kosárlabda, az ugrókötélhajtás, a játékos állóképesség fejlesztés, az atlétika futóiskolai gyakorlatainak repertoárja és a torna is.
Diáktanár projekt
Célom:
- A mindennapos testnevelés órák színesítése.
- A tanulók személyiségfejlesztése.
- A tanulók tudásának számadása, értékelése.
- Önértékelésük fejlesztése.
- Egymás segítése, elfogadása.
- A tanulók kreativitásának fejlesztése.
- A kommunikáció fejlesztése.
- A saját és a közösen gondolkodás fejlesztése.
A program felépítése:
Előzmények:
- a projekt rövid bemutatása, gondolat menetének vázolása a gyerekek felé.
- a vállalkozó kedvű gyerekek terveinek felmérése,
- a diáktanárokkal egyénileg óratervkészítés,
- az diákórák időpontjainak a beosztása, a diákórák anyagának megbeszélése, segítségadás, tervezés, időbeosztás
- az órák eszközigényének megbeszélése
- az órák helyszíneinek a pontos meghatározása, táncterem, tornaterem
- az órán a diáktestnevelők módszereinek megbeszélése
- az órák időbeosztásának, megbeszélése
A program időkerete:
Szeptember közepétől, 10 héten keresztül. Heti 5 testnevelés órából 1 diáktanár óra.
Miért tartom jónak a programot?
Előzmények:
A 6. évfolyamos tanítványok és köztem egy különleges kapcsolat alakult ki már 4 évvel ezelőtt. Napközis nevelőként tanítottam őket harmadikos korúk óta. A sok közös program, a kirándulások lehetőséget adtak a tanulók személyiségének megismerésére. Az 5. osztályos testnevelés tananyagot magasabb szinten tudták ez által a jó kapcsolat által elsajátítani. Lelkesek, azonnal reagálnak valami extra ötlettel minden javaslatomra.
Konklúzió, avagy sikerült a lányok olyan kompetenciájának a fejlesztése, mint
- egyéni képességek, ismeretek, önálló gondolkodásra nevelés fejlesztése,
- vállalkozói készségük fejlesztése,
- tolerancia fejlesztése,
- érzékenyek társaik építő jellegű véleményére,
- empátia fejlesztése
- kooperativitás fejlesztése,
- alkalmazott tudás bemutatása,
- igényesség kialakítása a saját munkájában, hiba lehetőség lereagálása,
- továbbtanulási iránymutatás,
- alkalmazzák tanórán kívüli, más forrásokból, saját tapasztalatukból származó tudásukat,
- véleményalkotás saját magáról, és társaikról, a kritikai véleményalkotás fejlesztése,
- digitális technikák alkalmazásának beépítése óratervükbe,
- barátság, jó hangulat, jó csapatszellem kialakítása.
Mit várok a programtól?
- a tanulás támogatását a diáktanár projekttel,
- sikerélmény biztosítása az egyéni adottságának megfelelően,
- a különleges bánásmódot igénylő tanulók bevonását a projektbe, egyéni fejlesztésüket,
- érzelmileg közvetlenebb, nyíltabb kommunikáció, megoldó készség fejlesztése,
- önkontroll fejlesztése,
- közösségformáló ereje a programnak, kooperáció a tanulók között.
- vállalkozói kompetenciájuknak a fejlődését,
- empátia, tolerancia tanár és diák között, diák és diák között,
- társas kapcsolataik fejlesztése,
- közös gondolkodás kialakítása,
- egy későbbi hivatás a testnevelő tanár szakmának a saját bőrén keresztüli megismerése.
- prevenció, az egészséges életmódra nevelés tudatának fejlesztése.
- az agresszió, mint viselkedési, magatartási forma, még nyomaiban sem említhető ezeken az órákon.
A jó hangulat, a vidámság, a tervezett tanítandó tananyagok megvalósítása mellett nagyon sok tanulsággal is szolgált a Diáktestnevelő projekt. Számomra, mint a lányok testnevelője, a legfontosabb, hogy az ötödik osztályban tanultakat, nagyon jól alkalmazták a diáktanárok, hogy egymást segítették, hogy fegyelmezettek és türelmesek voltak saját társukkal szemben, együttműködtek a diáktanárral, hogy elfogadták egymás tanítását. Nagyfokú empátiáról, barátságról, és segítő szándékról árulkodott minden egyes projekt óra.
"A sportolás, a mozgás, a testnevelés újra bebizonyította, hogy jó tanítómester!
Köszönöm lányok, kedves tanítványaim az alapos felkészülést, a szervezést és a tanítást! Jól éreztem magam veletek és remélem, nem volt hiába való a Diáktestnevelő projekt, talán egyszer Ti is ezt a szép szakmát, a testnevelés tanítását választjátok hivatásul”
Paragvári Utcai Általános Iskola Szombathely (honlap 2017.10.30)