Miért fontos a gyerekek számára a kézírás?
Szakértők szerint, ha valamit kézzel írunk le, akkor az sokkal jobban rögződik. Ez a gyerekeknél a tanulás során különösen hasznos. Azzal, hogy leírják, könnyebben előhívják a megtanultakat. Egy norvég agykutató, Audrey Van der Meer nyilatkozata is megerősíti ezt. Szerinte, amikor kézzel írunk meg egy bevásárlólistát, vagy kézzel jegyzetelünk tanulás során, akkor sokkal jobban emlékszünk később a tartalomra.
A szakember és csapata 2020-ban egy kutatást végzett ezen a területen, melynek során 12 felnőtt és 12 gyermek agyi aktivitását vizsgálták. A vizsgálat visszaigazolta, hogy a felnőttek és a gyerekek agya is aktívabb volt kézzel írás esetén, mint amikor a billentyűzetet használták.
Van Der Meer szakértői csoportja arra a következtetésre jutott, hogy a toll és a papír egyfajta kapaszkodót jelent, melyre az agy rákötheti az emlékeket. Az említett vizsgálat során a kézírás sokkal nagyobb aktivitást eredményezett az agy szenzomotoros részeiben. Sok érzék aktiválódott a toll papírra nyomásával, a leírt betűk vizuális érzékelésével és az írás révén keletkező zaj hallgatásával. A norvég pszichológus szerint ezek az érzékszervi tapasztalatok kapcsolatot teremtenek az agy különböző részei között, és megnyitják az utat a tanulás számára.
Ezek tudatában a szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy nem szabad elhanyagolni a kézírás gyakorlását gyermekkorban. Annak ellenére sem, hogy a világ a digitalizáció irányába halad. Fontos, hogy a gyerekek megismerjék a modern eszközök használatát, de mellette kiemelt figyelmet kell fordítani a megfelelő minőségű kézírás elsajátítására és gyakorlására.
Kiveszhet a kézírás? Milyen hatással lesz ez a gyerekekre?
A gyerekek egyre több időt töltenek a képernyők előtt. Ez tény, ezzel nem lehet vitatkozni. Fontos azonban, hogy nem csupán játékra használják az elektronikai eszközöket. A mostani vírushelyzetben például rengeteg iskolában kénytelenek újabb módszereket bevezetni azért, hogy a tananyagot megfelelően továbbítsák a gyerekek felé. A gyerekek pedig használják az új felületeket, tananyagot írnak, üzenetet váltanak – digitálisan, billentyűzet segítségével.
Ha háttérbe szorul a kézírás, akkor az több problémát is felvet, például a gyerekek finommotoros képességei nem fejlődnek eléggé. Szakértők szerint a kézzel írás segíti a kisebb gyermekek helyesírási fejlődését, lehetővé teszi a szöveg jobb értelmezését, mélyebb feldolgozását.
Van előnye annak, hogy a gyerekek nem írnak kézzel?
Egyesek úgy vélik, hogy a billentyűzet használata kevésbé okoz frusztrációt a gyerekek számára. Könnyebben elsajátítják a használatát, emiatt motiváltabbak, több sikerélményt szereznek, és hajlandóak hosszabb szövegeket készíteni.
Bár a kézírás elsajátítása hosszadalmas, mégsem célszerű kihagyni. A betűk alakításának folyamata, a kézmozdulatok elsajátítása mind-mind hozzájárul a gyermek fejlődéséhez, segíti a finommotorika és az érzékszervek összehangolását.
Audrey Van der Meer norvég kutató szerint tehát a kézírás kihívást jelent az agynak, csakúgy, mint sok más tapasztalat és tevékenység, amely hozzásegíti agyunkat, hogy elérje a teljes potenciálját. Kihívások nélkül ez lehetetlen, ami kihathat az iskolai teljesítményre is.