Gyakran felvetődik bennünk a kérdés vajon – sorsunk, életünk miért alakul úgy ahogy. Miért is vagyunk – mi a feladatunk, küldetésünk ebben a világban?
Bele születtem egy más világba és így nőttem fel - korán megtanultam óvni, vigyázni és félteni – a szüleim „másként láttak”. A szemük a képzeletük volt – amit én rajzoltam és festettem láthatóvá nap, mint nap számukra. Ahogy mondják „Más” emberek vettek körül. Általuk megtanultam másként látni és élni a világot!
Pályámat óvodapedagógusként kezdtem - aztán az élet egy más irányt kínált számomra. Lehetőséget kaptam a városban működő fejlesztő iskolában , súlyos fogyatékkal élő gyerekekkel való közös munkára. A gyerekcsoportom problémájának „sokszínűsége” késztetett arra, hogy munkám hatékonyságát növelve egy olyan terápiás lehetőséget keresek amely segítségével a sérült területek egyszerre fejleszthetők. Így találtam rá Kokas Klára - komplex művészeti nevelés programjára. Mely eredetileg óvodás és kisiskolás korú gyerekek zene befogadását célzott szolgálni de mára egyre több segítő szakember alkalmazza munkája során terápiás céllal.
Az ábrázolás a terápia egy fontos eleme. Az alkotás mindig is meghatározó része volt életemnek, gyerekként is szívesen barkácsoltam rajzoltam festettem, varrtam – aztán művészeti iskolában is érettségiztem. Így többféle vizuális technika ismerete hatékonyan segíti munkámat.
Biztosan sokan rácsodálkoznak - hogyan kivitelezem az ábrázolást a sérült gyerekekkel, egy-egy terápia során…? - egyénre szabottan. Ritkán eszközökkel, inkább testükkel. kezükkel, ujjukkal - néhányuknál kézrásegítéssel éljük meg a zenét a színek és a belelátott formák által.
A tanfolyam során beleszerettem Kokas Klára általa formált világba, gondolatiba. Iránymutatásai által önmagam megismerése és az önelfogadás is feladatommá vált. A segítő munka „emberi” hivatás nem mindenkinek való. Kellő belső indítatás és mély empátia szükséges - benne ráhangoló, befogadó és átérező képesség a bajban lévők gondjaira.
Talán ezért lett „beleszületett feladatom” majd életutam, küldetésem és most hivatásom is a „velük” való együttlét.
Olyan csodák ők, akik között időd lesz megállni - képessé válsz figyelni - észre veszed azt - amit a mindennapok nyüzsgő és sötét homálya beborít - általuk "Csillagszeművé válsz!"
Kokas módszer alkalmazásának lehetőségei sérült gyerekeknél
A Kokas pedagógia eszköze a ZENE - egyfajta kommunikációs csatorna a sérült személy irányába. A nem mozgó spasztikus tünetekkel bíró gyerekeknek a zene a mozgásos átadása csak lágy érzékeny mozdulatokkal történhet – a test nagyobb felületű pontjain. A segítő a befogadott zenét az érintés ezer féle formájában sajátjaként közvetíti. Az együttműködés egyik legfontosabb feltétele a fogyatékos gyermek és a nevelő közötti jó kapcsolat. Az együttműködés - legjellemzőbb sajátossága, hogy a pedagógus és a gyermek közösen vesznek részt a foglalkozási folyamat eseményeiben. Ennek azért van különleges jelentősége, mert csökkenteni kell a segítőnek a gyermekhez viszonyított távolságát. Testközelbe kell kerülni, a világ jelenségeit, tárgyait, személyeit, eseményeit testi kontaktuson keresztül kell közvetíteni.
A foglalkozások során legtöbbjük segítségre szorul, a "tánc" és a vizuális alkotómunka kivitelezéséhez szükségük van egy partnerre. A tanórákon összeszokott párok vannak szerencsés esetben, minden gyereknek van egy felnőtt segítője – akivel belsőséges harmóniában és összefonódásban a zene életre kel! Életre… - a mozgás és mozgatás által!
Módszer alkalmazásának menete – a súlyos fogyatékkel élő gyerekeknél
A mindennapokban a Kokas módszer emblematikus elemeit megtartva a foglalkozások, bizonyos pontokban egyénre szabottan és differenciáltan, az aktuális témakörköz igazítva - évkör ünnepeinek, valamint az év, hónap és napszakok – vizuális képi és téri (festés, rajzolás, agyagozás, montázs stb.) ábrázolására, azok szimbolikus megjelenítésére épülnek.
A csoportok összetétele változó, nemcsak a sérülésük tekintetében, de kor és nemek arányában is heterogén. Az életkor (7-18 év) fontossága elenyésző, csupán a méretbeli különbségek miatt fontos. A kicsi törékeny hét évest könnyű ölbe venni és a zenei élményt nem csak testének egy- egy pontján érzékeltetni, hanem összebújva átélni.
1. elem: A köszöntés a névéneklés (lsd.1számú fotó) különös jelentőséggel bír életükben! Dalba foglalva egyenként köszöntöm a gyerekeket simogatással az érintéssel kisérve. A kiválasztott dal mindig olyan, amibe beleillesztve a nevüket éneklem. Rengeteg magyar népdal és mai köntösbe burkolt dalocska van, ami engedi, hogy a neveik dalba íródjanak. A névéneklés „csuda jó”- nem unalmas számukra. Az izgő-mozgó nyugalmat soha nem találó arra kis időre megáll, várja, hogy hozzá lépjek.
„Hiszek abban, hogy valamennyinket nevén szólítanak a földre érkezésünk- nem megszületésünk, hanem a fogantatásunk – pillanatában. Akit a nevén neveznek, az kívánja a nevét, lelkében hordozza, nem bújna előle, nem fél tőle, nem irtózik, nem utálja.”
(Kokas Klára)
A neveden szólítalak -a „Csillag Boris” néven ismert dalocskával folytatódik. Ami egyszerre több csatornán is üzen a gyermeknek és több területet is fejleszt. A szemkontaktus megtartása lényeges feladat. A dal néhány ritmusán keresztül egymás szemébe nézve közösen énekelünk - „vesd, rám kérlek”a beszélő gyerek – a szeme színe megnevezésével folytatja – „barna, kék, zöld. szemeidet” .Ezáltal a kognitív csatornák is mozgósítva vannak-, fejlődik a figyelem az emlékezet is. A dal befejező része, „had cseppentsek a te kezecskédre”- ami mindig mérhetetlen kíváncsisággal tölti el őket.
Vajon ma – milyen illatot varázsolok elő? –sokféle illat van a gyűjteményemben. (illat aroma, szárított termések, termények)
Igyekszem az illatot is úgy megválasztani, hogy a zene az illatokban is megszülethessen.
2. elem: Táncba hívás, körjátékokkal. (lsd.3.sz fotó).Általában mindig az aktuális témában keresgélek, az évszakok mindig segítséggel vannak. lehet bármi a választott témánk. Legtöbben járnak, néhányuk segítővel lépdel, a nem járok pedig a kör közepén, ülve fekve kapják az ingereket a segítőjük biztonságában.
Testséma fejlesztésként egy – egy testrészüket megérintve a ritmust rajzolunk .A siket gyermek számára dal, ütemét „testébe tapsolva „érzékeltetjük. Náluk az akusztikus érzékelés korláti miatt a dal mondanivalója a többiek által lemozgott és a segítő által az érintés útján éled valósággá.
3. elem: Elcsendesedés – a körjáték kezdeti dinamikáját felváltja egy erőtlenebb elhalkuló dúdolás - majd a kör közepén rekedtek köré csoportosulunk, ezzel felkészülünk a zenehallgatásra. Ki fekve, ki ülve ki párnán vagy ölbe várja a varázslatot-, mert….mi- így hívjuk. Saját gyűjtésem még nincs- így a tanfolyami anyag zenéiből válogatok. Szerencsére mennyiségileg és szerzőket tekintve is sokféle. Bach, Mozart, Beetoven, Handel - mind megtalálható. A komolyzene széles palettája mellett- a más kultúrák színes akár ősi zenéi is.
4.elem: Csend van - mindig! Kiváltságos helyzetben vagyok, a gyerekeimmel - nem tudom?- lassan 2 éve…. helyzet hozta próbálkozásokkal, de amint felhangzik a darab - nincs mozgás, sem zaj, se hangok, amit néhányuknál a kényszer tudattalanja irányít. A zenemű meghallgatása többször megtörténik-, majd aki tud és szeretne önállóan szabad akaratából lép a tánc birodalmába. Én, mint narrátor – egy- egy gondolattal inspirálom és mozgásra indítom a mozgásra képeset. Sokszor a mozgás nyelvén rejtett titkokat tudhatunk, meg. .A mozgásra nem képes, vagy nem hajlandó gyerek részese marad az élménynek- segítője a társa aki bazális – stimuláció eszközeivel érintéssel közvetíti és befogadásra alkalmassá formája a zene ritmusát, hangulatát, élményét. Gyakran használok színes kendőket, természetes anyagokat. a szín és az anyag megválasztásra különös figyelmet fordítok. Kapcsolódási pontokat keresek – az adott zenei téma, ill. évszakok közelgő ünnepek aktuális események és a választható színvilág között. a tavasz - üde zöld lágyesésű selyem - a nyár a rikító citrom a nedvszívó len – az ősz a téglavörös papír - a tél a hűvös fehér bőr. De ez irányban a lehetőség végtelen- bármit felhasználhatunk, ami sugallja azt az érzést, amit a zene ébreszt bennünk.
5. elem: Improvizatív mozgások. Az élmények érzések felszabadulnak- néhányuk valóban „átváltozik” (lsd. 4 sz. fotó). Aki képes egyszerű szavakban gondolatait közvetíteni. azt értelmi szintjéhez, igazított kérdésekkel segítem. A kérdések nem sugallnak választ, nem rávezető jellegűek inkább olyanok ami által megmutathatják lényűket, szavakba önthetik mondandójukat.
Festés zenére - szivaccsal |
Festés zenére üveggolyóval |
6. elem: Az élmények megjelenítése: képzőművészeti technikákkal (festés, rajzolás, mintázás). A befogadott zenei képi ábrázolása sokat üzenhet a hozzáértő szem számára. Nem fontos, hogy a gyerek kitűnően használja az eszközöket, és az sem hogy a laphatárt betartsa. A legjobb az egészben - nincsenek határok, sem szabályok. Itt téphet, gyűrhet, szórhat, kenhet, maszatolhat. A vizuális rész épp úgy, mint a tánc – a test mozgás által küldött üzenete. Kifejez valamit-, amit nem másíthatunk meg, nem színezhetjük újra, és nem is radírozhatunk, ki . Mindig az első a legigazibb az biztos belülről jön – a pillanat érzése. A gyermek belső világa mutatkozik meg benne a lélek üzenete a külvilág felé- szavak nélkül.
|
Nem kell, hogy formát öltsön, sematikusan ábrázoljon valamit. Elég az érzet – amikor ránézel, tudod, mit üzen. A technika megválasztásánál igyekszem, olyan anyagokat, eszközöket választani, hogy a csoportban lévő összes gyerek segítőivel „kéz a kézben” alkalmazni tudja. Ezért legtöbbször a testünk az eszköz. Kezünk, ujjunk, tenyerünk, talpunk, de szívesen használok eszközként a festés és mintázás során különféle textileket, szivacsokat,(5 számú fotó) kisebb - nagyobb formákat, golyókat.( 6. számú fotó). Melyek csodás mintákat rajzolnak a lapra és az agyagba. A festésnél a színek megválasztásánál szabadon dönthetnek, sokféle színből választhatnak. Tapasztalatom, hogy a foglalkozás során végig mozgósított színvilág – a kendők bevonásával – az alkotásokon szimbolikusan, jelképesen visszaköszönnek. |
7. elem: Az óra befejező része a búcsú ének, amely a nagy tevékenységű részeket lecsillapítja, elnyugtatja. A búcsúénekre hívást a gyertya meggyújtása jelzi. Ilyenkor a gyertya köré gyűlve (lsd. 7számú .fotó) , egymáshoz bújva , egymást ölelve, ringatózva egy- egy dalt dúdolva elköszönünk egymástól
Fotó: Gyertya gyújtás- közös ének
Galéria
Szívószálas festés | Festés ujjal, tenyérrel |
Festés dugóval | Festés termésekkel |
Festés forma szivaccsal | Festés radírgumival ( pályázatra készült) |
Kukorica babák | Só-gyurma csiga |
A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva: