SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Dolgozatírás stressz nélkül

Családinet [cikkei] - 2011-05-20
Iskolás gyerekeink elérkeztek a finisbe, az utolsó hajrában dőlnek el az év végi jegyek. Mi szülők gyakran jobban félünk ezektől, mint gyerekeink, azonban ne feledkezzünk meg a kissé szorongó, vagy éppen nagyon lelkiismeretes csemetékről sem, akik izzadó tenyérrel fogják meg a tollat.
Dolgozatírás stressz nélkül

Ne gondoljuk, hogy bármelyik pedagógus a dolgozatokkal "gyötörné" a nebulókat, hisz a röpdolgozatok, tesztek, felmérők az oktatás szükséges elemei. Az alsó tagozatosok fokozatosan szoknak hozzá a számonkérésekhez, és gyakran előfordul, hogy megfeledkeznek egy-egy dolgozat, felelés időpontjáról. Az én lányom is cincálja az idegeimet, amikor egy-két nappal a dolgozatírás előtt szerzek tudomást az egészről, ami főleg akkor kínos, amikor két jegy között áll.

Azért még nincs veszve minden, néhány hasznos ötlettel ebből a helyzetből is kihozhatjuk a legjobbat! Normális esetben 4-7 nap áll a gyermek rendelkezésére, de itt most rohamtempóban kell megoldani a felkészülést.

Nagyon fontos, hogy amikor leülsz a gyerekkel átvenni az anyagot, ne essetek pánikba, mert akkor blokkol az agya, semmi sem marad meg a tanultakból. Tisztázzátok, hogy ilyen rövid idő alatt csak a legszükségesebb tartalmakat lehet megtanulni. Ez az érzés felszabadítja a gyermeket a drukk alól, és meg fog nyílni, könnyebben fogja befogadni az új anyagot.

Szedjétek elő a füzeteket, könyveket és nézzétek át együtt, hogy átfogó képet kapjatok az anyagrészről. Közben ki fognak derülni a hiányosságai, gyenge pontjai. Kérdezd ki türelmesen a gyereket. Akár lefekvés előtt és reggelinél a dolgozat napján is beszéljétek át röviden, mit kell tudni.

Az ötlépéses Last-Minute stratégia

  1. Az anyagrész vagy olvasmány témáját lehetőleg minél pontosabban fogalmazza meg a gyermek. Mondja el saját szavaival, miről fog szólni.
  2. Címszavakban írja le egy lapra, mit tud a témáról. Találjon ki hozzá írásban kérdéseket is.
  3. Amit még nem tud, azt fogalmazza meg fontosságtól függően kérdésekkel 2-4 mondatos egységekben. Próbáljatok olyan kérdéseket írni, amelyek a dolgozatban is előfordulhatnak.
  4. Lépésről-lépésre dolgozza ki a gyermek a feladatokat. Ezután mondja el néhány mondatban az olvasott tartalmak lényegét. Irodalmi alkotásnál pl., miről szól a mű.
  5. Ha az anyag fejezetekre tagolódik, egy-egy kis rajzban is összefoglalhatja azok tartalmát, így könnyebben meg fogja jegyezni azt.
    Az egész anyaghoz fogalmazz kérdéseket, amelyek alapján a gyermeked el tudja mondani a lényeges tartalmakat. Eközben ki fog derülni, mi az, amit még el kell mélyíteni. Ilyeneket, mint pl.: Mi történik az egyes fejezetekben? Hogyan alakul a történet?

Szorongásoldás az 5 ujj segítségével

Mostmár megtanultátok, amit lehetett, de hogyan küzdjétek le a dolgozatot megelőző szorongást?

A módszernek kettős előnye van:

Segítségével elkerülhető a pánik, és a gyermek feszültségmentesen fogja előhívni memóriájából az anyagot.

Az 5 ujjhoz 5 állítás kapcsolódik. Ha ezeket megtanulja a kisdiák, és netán leblokkolna dolgozatírás közben, csak ránéz a kezére, és minden megy tovább.

Ezt az öt bátorító mondatot egyszerűen meg kell tanulni, és rögtön megnyugszik munka közben.

  1. Bármi is következik, nem hagyom, hogy megzavarjanak. 
  2. Felkészültem, amennyire csak tudtam, sok kérdést meg tudok válaszolni.
  3. Minden feladatot kétszer gondosan elolvasok, átgondolom, mire kíváncsi a kérdező.
  4. Rövid szünetet tartok az egyes feladatok között, néhány mély lélegzetet veszek, ettől ellazulok.
  5. Minden kérdést legjobb tudásom szerint megválaszolok, az is rendjén van, ha esetleg nem tudok mindent.

Esetleg beszéljetek össze olyan szülőkkel, akiknek a gyermeke ugyanabban a témában írt dolgozatot, vagy próbáljatok beszerezni feladatokat. Ezeket lehet fénymásolni vagy e-mailben szétküldeni. Az így kapott információkból már látni fogjátok, hogyan zajlik a számonkérés, várhatóan milyen típusú kérdésekre számíthat a gyermek.

Hosszú távon mégis az a legfontosabb feladatunk nekünk szülőknek, hogy gyermekeinket felelősségre neveljük. Az ő feladatuk számon tartani, hogy miből mi a házi, melyik tantárgyból mikor írnak dolgozatot, hiszen ők vannak ott az iskolában, mi csak akkor szerezhetünk tudomást ezekről, ha gyermekünk elmondja nekünk. A dolgozatnál, de egy egyszerű órán is csak magára számíthat, nem tudunk helyette tanulni, beszámolni. Minél előbb megszokja ezt gyermekünk, annál önállóbban és sikeresebben tud majd teljesíteni az iskolában. Az év végi hajrá idején is!

Kép: www.flickr.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja