SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Demográfiai változások is alakítják a világ tejfogyasztását

Családinet [cikkei] - 2010-09-22
A népesség elöregedése, a középosztály bővülése és az urbanizáció miatt is nő a tej iránti igény.
Demográfiai változások is alakítják a világ tejfogyasztását

házaspárNapjaink felgyorsult globális demográfiai változásai a tejipart is új kihívások elé állítják. A változások kezdetét jól mutatja, hogy a Föld lakosságának tejfogyasztása évente mintegy 2,4%-kal nő, volumene pedig soha nem látott magasságba emelkedve, 2013-ra várhatóan eléri a 213 milliárd litert. Ez azonban középtávon már nem elégséges mennyiség termelői oldalról, aminek oka az, hogy 2050-re mintegy 3 milliárd fővel nő majd a Föld lakossága, ezen belül megkétszereződik a 60 év felettiek hányada és megháromszorozódik, azaz 1,15 milliárd főre bővül és javuló anyagi lehetőségekkel rendelkezik majd a globális középosztály. E demográfiai változások a tej iránti kereslet bővülését vonják majd maguk után, mivel az idősek könnyen elérhető kalcium és vitaminforrást, a középosztály tagjai pedig megfizethető árú alapélelmiszert látnak a tejben; derül ki a Tetra Pak legfrissebb tejpiaci tanulmányából. A tej iránt mutatkozó globális igényt tovább növeli majd az urbanizáció is, amelynek következtében 2050-re megkétszereződik és 6 milliárd főre nő majd a városokban élők száma.

A Föld lakosságának tejfogyasztása évek óta tejemelkedő tendenciát mutat. A 2000-ben mért 184 milliárd literről a világ tejfogyasztása 2010-re 203 milliárd literre, azaz tíz év alatt közel 10%-kal nőtt. A tejfogyasztás növekedési ütemének gyorsulását jól érzékelteti az a tény, hogy fogyasztásunk újabb 10%-os bővülése már nem 10, hanem mindössze 5 év múlva, 2015. körül fog bekövetkezni. A fogyasztásnövekedés üteme azonban földrészenként eltérő mintát mutat. „Miközben Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a tejfogyasztás magas szinten stagnál, Indiában és Kínában dinamikusan nő” – derül ki a Tetra Pak több mint 100 ország tejfogyasztását vizsgáló tanulmányából.

A tejfogyasztás növekedésének hátterében olyan demográfiai tényezők is meghúzódnak, amelyek 30-40 éven belül még tovább fogják növelni a tej, mint egészséges alapélelmiszer iránti igényt.


 

  • Népességrobbanás: gyerekekAmíg a világ fejlett országaiban az elöregedés, addig a fejlődő országokban, ahol sok esetben a népesség 50%-a 18-20 év alatti, a gyermekek és a fiatalok számának növekedése miatt nő majd a tej, mint alapélelmiszer iránti igény, amelyet hatalmas termelési kihívás lesz 2050-re 3 milliárd új fogyasztó számára biztosítani. Sok fejlődő országban a tejtermékek előállítói jelenleg a gyermekeknek és tizenéveseknek szánt ízesített és emelt vitamintartalmú tejtermékeket állítják kínálatuk középpontjába. Az úgynevezett „gyermektej” olyannyira népszerű, hogy Kínában már például a teljes tejértékesítés 4%-át teszi ki, évi 365 millió liter tej eladásával.
  • Elöregedés: Az Egyesült Nemzetek felmérése szerint a 60 év felettiek csoportja - az alacsonyabb születési ráták és a hosszabb élettartam miatt - a világ minden táján, de különösen a fejlett országokban a leggyorsabban növekvő létszámú korcsoport. E korosztály tagjainak száma a jelenlegi 739 millióról 2050-re várhatóan 2 milliárd főre nő, így aránya a teljes népességen belül a mai 9%-ról 18-20%-ra növekszik. A Tetra Pak előrejelzései szerint a 60 év feletti, egyre egészségtudatosabb népesség jelentős keresletet támaszt majd, elsősorban az olyan tej és tejtermékek iránt, amelyek életkori sajátosságaiknak megfelelő összetételben tartalmaznak kalciumot, vitaminokat és ásványi anyagokat az optimális csontsűrűség fenntartása érdekében.
  • Bővülő középosztály: A globális középosztály tagjainak létszáma a Világbank előrejelzése szerint a 2000-ben mért 430 millióról 2030-ra 1,15 milliárdra növekszik, miközben tovább javul e társadalmi csoport jövedelemi és anyagi háttere valamint iskolázottsága. Ugyanezen idő alatt Kína középosztálya például várhatóan a teljes népesség 43%-áról 76%-ra nő, a vásárlóerőt tekintve pedig 2025-re a harmadik legnagyobb fogyasztói piacot jelenti majd.
    Mindennek következtében a fogyasztók széles tömegei számára válnak elérhetővé nemcsak a tej, de az olyan magas minőségű folyékony tejtermékek is, mint például az ivójoghurt vagy a megemelt vitamintartalmú és ízesített tejféleségek, ami pedig új kihívások elé állítja a tejipar szereplőit.
  • Urbanizáció: Napjainkban a világ népességének 50%-a, azaz mintegy 3,25fiúk milliárd ember él városokban. Az Egyesült Nemzetek Szervezete szerint ez a szám 2050-re várhatóan 6 milliárdra nő, miközben a várható népességnövekedés 90%-át a szakemberek a városi környezethez kötik. A további urbanizáció jelentős hatással lesz a tejtermékek iránti igényre is, mivel a legtöbb országban a városlakók sokkal tudatosabban vásárolnak és több az elkölthető jövedelmük is, mint a vidéki lakosoknak. Ez azt jelenti, hogy a városokban élőknek nemcsak igényük lesz rá, de meg is engedhetik maguknak, hogy olyan csomagolt és minőségi tejtermékeket vásároljanak, mint például a hozzáadott vitamin- és ásványianyag-tartalmú tejféleségek, ízesített tejek és ivójoghurtok. E tejtermékek közül a városok lakói, felgyorsult életvitelükhöz igazodóan, elsősorban a kis kiszerelésű terméket részesítik majd előnyben.

„A tej évezredek óta az emberiség egyik legfontosabb alapélelmiszere, amely a társadalom elöregedése, a középosztály folyamatos bővülése és a fokozódó urbanizáció okán a jövőben is nélkülözhetetlen szerepet játszik Földünk lakóinak egészséges élelmiszerekkel való ellátásában." - mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak marketing vezetője. „Magas és optimális kalcium, fehérje, foszfor valamint A-, D-, E-, B1-, B6-, B9-, B12 és C vitamin tartalma miatt a Föld népességének 44%-a fogyaszt napi rendszerességgel tejet, fogyasztásuk azonban mind rendszerességét, mind pedig mennyiségét tekintve jelentősen bővül majd a következő évtizedek során” – tette hozzá a szakember.

Habár Magyarország (68,9l/ fő) tejfogyasztása messze meghaladja a legdinamikusabb tejfogyasztás-bővülést felmutató Kína (19 l / fő) és India (43 l / fő) egy főre vetített tejfogyasztását, a magyar termelők mégsem számíthatnak a nemzetközi trendekhez hasonló, számottevő tejfogyasztás-bővülésre 20-30 éves távlatban. Ennek hátterében két markáns demográfiai tényező is meghúzódik.

  • Elöregedés: Habár a 60 év feletti magyar népesség aránya az össznépességen belül a 2009-ben mért 16,4%-ról 2050-re 29,4%-ra nő, e korcsoport vásárlóereje hazánkban nem nő majd olyan mértékben, mint a fejlődő országokban, amelyek a globális tejfogyasztás bővülésének motorjai.
  • Népességfogyás: Miközben a Föld lakossága a fejlődő országok népességrobbanásának köszönhetően nő, a világ fejlett országaiban, Európában, így Magyarországon is csökkenő tendenciát mutat, leggyorsabban pedig sajnos a fiatal korosztályok létszáma csökken. Hazánkban a 20 év alattiak létszáma jóval kisebb lesz a jelenleginél, akár a felére is apadhat a következő 50 évben. Ennek következtében arányuk a népességen belüli jelenlegi 26 százalékról 15–17 százalékra csökkenhet, számottevő kiesést idézve elő a tejfogyasztás területén is.
Amíg hazánkban a tejkedvelők 61%-ához, addig világ tejfogyasztóinak mintegy 25%-ához már korszerű kartoncsomagolásban jut el az „élet, erő és egészség” forrása. Az urbanizáció és az a tény, hogy a tejtermelőknek a városok növekvő mérete miatt egyre messzebbről kell majd a tejet a fogyasztókhoz szállítani, felértékeli a kényelmes, higiénikus és tartósítószer-mentes csomagolás szerepét a következő évtizedekben.

Forrás: Premier Kommunikációs Iroda

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja