SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Adatok, statisztikák a hazai gyermekkori elhízásról, táplálkozási szokásokról, sportoló gyerekekről

Családinet [cikkei] - 2012-12-13
Az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása című, az Egészségügyi Világszervezettel együttműködésben zajló nemzetközi kutatás 2010. évi felméréséről készült nemzeti jelentés adatai alapján.
Adatok, statisztikák a hazai gyermekkori elhízásról, táplálkozási szokásokról, sportoló gyerekekről

A reprezentatív felmérés 5-11. évfolyamos gyermekek (7387 fő) szokásait vizsgálta.

A vizsgált fiatalok 29,2%-a soha nem reggelizik rendesen hétköznapokon (tehát nem eszik szilárd táplálékot), míg majdnem felük (48,5%) minden tanítási napon fogyaszt reggelit. Hétvégén kicsit jobb a helyzet: (77,2%) mindkét napon fogyaszt reggelit. A kor előrehaladtával egyre romlik a reggelizési arány: az ötödikeseknek még 60%-a eszik hétköznap reggelenként, a 11-dikeseknek már csak 44%-a. Érdekes módon a fiúk néhány százalékkal jobban állnak a kérdésben, mint a lányok.

A zöldség- és gyümölcsfogyasztással kapcsolatos adatok: összességében a tanulók 31,1%-a válaszolta, hogy napi rendszerességgel fogyaszt gyümölcsöt. Több mint 13% azoknak az aránya, akik még heti gyakorisággal sem esznek gyümölcsöt.

A napi zöldségfogyasztás aránya még kisebb, mindössze 23,6% állította ezt magáról a teljes mintában. Jelentős azonban azoknak az aránya, akik még hetente sem esznek zöldségféléket (17,0%).

Jellemzően a 11-dikesek (23%) már rosszabb zöldség- és gyümölcsevők ötödikes társaiknál (36%), és mindkét táplálék esetében a lányok (32%) gyakoribb fogyasztók a fiúkhoz (25%) képest.

A cukrozott üdítőitalok és az édességek napi fogyasztása a diákok kevesebb, mint harmadára (29,1% illetve 30,6%) jellemző. Érdekes módon a szénsavas üdítők fogyasztói inkább a fiúk, az édességeké inkább a lányok.

Az elemzések sok esetben mutattak ki szignifikáns összefüggést. Általában mindkét nemre igaz, hogy az egészségesebb táplálkozási szokások szorosan együtt járnak. A rendszeresen reggelizők nagyobb arányban fogyasztanak gyümölcsöt és különösen zöldséget, mint a ritkán reggelizők. A gyakran reggelizők általában ritkábban fogyasztanak üdítőitalokat és édességeket, mint a ritkán vagy soha nem reggelizők. A gyakori gyümölcs- és zöldségfogyasztás, valamint ugyanezek és a ritkább édesség- és üdítőfogyasztás között is kapcsolat van.

A kutatás rákérdezett a diákok saját testkép-megítélésére is. Ez alapján a diákoknak mintegy fele (52,3%) tartja testalkatát (tápláltsági állapotát) átlagosnak, míg közel harmada (30,8%) kövérnek látja magát. A lányok minden életkorban szignifikánsan nagyobb arányban gondolják magukat kövérnek, mint a fiúk, középiskolásoknál a fiúk pedig jóval nagyobb arányban vélik soványnak magukat, mint a lányok.

A tényleges testsúly és magassági adatok ismeretében a teljes mintában 70,8% a normál tápláltságúak aránya. A túlsúlyosaké 12,5%, míg az elhízottaké 2,6%. Jelentős az alultápláltak hányada is: 14,1%. Az alultápláltság rendre kétszer annyi lányra jellemző, mint fiúra, sőt, a 17 évesek között több mint háromszor annyi alultáplált lány (22%) van, mint fiú (6,7%).

Az Egészségügyi Világszervezet 6 éves kortól végzett kutatása szerint a gyerekek 20%-a túlsúlyos vagy elhízott ma Magyarországon. Az elmúlt 20 évben pedig megháromszorozódott az elhízott gyerekek létszáma.

A 7 évesek körében is a lányok 25%-a, fiúk 20%-a túlsúlyos vagy elhízott.

Európa többi országában hasonlóan rossz a helyzet, de Franciaországban és Svédországban tudatos programokkal megállították a növekedést.

Az igazolt utánpótlás sportolók létszáma Magyarországon kb. 200.000 fő, ennek nagyságrendileg az 50 százaléka a labdarúgást választotta. A látvány csapatsportágak a legnépszerűbbek. A népességi adatok alapján a 6-18 évesek létszáma 2012-ben 1.318 ezer. Ezen adatok alapján a gyerekeknek kb. mindössze 15%-a sportol sportegyesületekben.

Kép forrása: www.gettyimages.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja