SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Október 15 - A fehér bot nemzetközi napja kapcsán

Családinet [cikkei] - 2010-10-14
A világnap környékén a sajtó kiemelt figyelmet szentel a vak és gyengénlátó emberek életének. A közvéleményben is számos kérdés merül fel, nemcsak ezen a kampányszerű napon, hanem akkor is, amikor a járókelők az utcán találkoznak látássérültekkel. Ezt érintettként munkatársunk, Eszter személyes élményei is megerősítik. Cikksorozatunk első részét adjuk most közre.
Október 15 - A fehér bot nemzetközi napja kapcsán

"Mindenkinek azt tanácsolom, aki sérült emberekkel találkozik, merjetek kérdezni, mert ha nem teszitek, akkor a tudatlanságból tévhitek fognak elterjedni. Az érdeklődés nem sértő, sőt ellenkezőleg… Látni fogjátok, hogy az emberek többnyire szívesen válaszolnak nektek, és hálásak lesznek az érdeklődésért."

Eszter

Hogyan vesztetted el a látásodat?
Koraszülöttként siettem a világra, ezért életem első 3 hónapját inkubátorban töltöttem. A 60-as évek közepén még semmilyen mérőeszköz nem létezett és az orvosok sem figyeltek oda az inkubátoros szövődmények megelőzésére, ezért oxigén-túladagolás miatt károsodtak a szemeimben a látóidegek. Ez a probléma ma is sok csecsemőt érint.

Milyen volt a gyerekkorod?
Olyan, mint a többieké. Éltem a gyermekek mindennapjait. Szüleim már kisgyermekkoromtól kezdve igyekeztek úgy nevelni, hogy a vizuális érzékelés hiánya ellenére minél több információt közvetítsenek számomra. Sokfelé elvittek, amint megtanultam járni, állatkert, vidámpark, kirándulások nem hiányoztak az életemből.

A környékbeli ép látású gyermekekkel is jó volt a kapcsolatom, sokszor lementünk a játszótérre, vagy otthon anyám nagy örömére sátrat építettünk székekből és pokrócokból. Szüleim, nagyszüleim meséket olvastak fel, amikor filmeket néztünk, pár szóval kommentálták a történéseket.

A 70-es években még nem volt gyakorlat az integrált oktatás, ezért a vakok iskolájában tanultam. A Braille írás-olvasás elsajátítása mellett tornaórán mozgásfejlesztést, kézimunka és háztartási órán pedig gyakorlati életvezetési ismereteket kaptunk. Negyedikes korunkban már tudtunk varrni, nyolcadikban pedig el kellett tudni készíteni egy rántott húst. Persze nagymamám és édesanyám is megengedték, hogy besegítsek a konyhában.

A tankönyveket pontírásban nyomtatták ki és a dolgozatokat is így írtuk. Tanáraink között többen látássérültek voltak. Mindegyiket nagyszerű embernek ismertem meg, ők voltak az első példaképeim. Matematika tanárom mindig arra tanított minket, ne hagyjuk el magunkat, igyekezzünk szorgalommal, pontos munkával, öltözködésünkre odafigyelve megállni a helyünket az életben. A geometriát, függvényábrázolást egy-két akkoriban kezdetleges szemléltető eszköz használatával fejben kellett elképzelnünk. Az osztályfőnököm volt a másik példaképem, akinek a személyében lelkiismeretes családanyát ismerhettünk meg, sokat mesélt nekünk a fiáról. Alig látóként, vak férjével nevelte őt. Szintén vak szolfézs- és zongoratanáromnak, valamint az akkori iskolai énekkar karnagyának köszönhetem a zene szeretetét, zongoráztam és most is énekelek kórusban.

Hogyan tanultál látó diákok között?
Gimnázium szerencsére Braille írás kézzelMagyarországon nem létezik látássérültek számára, ezért integráltan végezhettem a középiskolát. Az első 3-4 hónapban csodabogárnak számítottunk az osztály-társammal, aztán „meg- szoktak” minket a többiek és teljesen elfogadtak ben- nünket. Ennek egyik példája, amikor valaki tollat kért tőlem [a vakok egy pontozószerű eszközzel kézírnak, lásd a képen – a szerk.]. Osztálykirándulásokon, bulikon, színházlátogatásokon is természetesen részt vettem. Tiniként a barátok, szerelem és szórakozás is hozzátartoztak az életemhez.

A tananyag elsajátításában sokat segítettek a tanárok, különösen az osztályfőnököm, aki lelkiismeretesen, tapintható módon szemléltette a geometriát, úgy írt és rajzolt a táblára, hogy mondanivalóját el lehessen képzelni és látás nélkül is érthető legyen. A többi tanárnak és az osztálytársaimnak is sokat köszönhetek, akik elmagyarázták a szemléltető ábrákat, kísérleteket. A dolgozatokat mindig felolvastam, néhány pedagógus meg is tanulta a Braille-írást, így tudták ellenőrizni, mit írtam le. Édesapám és nagyapám felolvasta a tankönyvből a vonatkozó tananyagot, feladatokat. A könyvek egy részét hangoskönyv formájában is megkaptuk.

Az egyetemi évek alatt is sikerült bekapcsolódnom a diákéletbe. A tananyagokat hangoskönyvtárból kértem ki, valamint szüleim és vállalkozó szellemű diáktársaim olvasták kazettára. Az előadásokat magnetofonnal rögzítettem, majd kijegyzeteltem. Nekem sokkal több időt kellett a tanulásra fordítanom a hanganyagok miatt is.

A vak diákok ma már laptoppal jegyzetelnek, a képernyőt beszélő szoftver olvassa fel, szkennert használnak a nyomtatott szövegek olvasására és élvezik az internet nyújtotta információbőséget.

Eszter többi cikke a témáról:

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja