SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Nem beszél a gyerek?

- 2018-03-13
Amikor megkaptuk a szenzomotoros diszfázia (akadályozott beszédfejlődés, beszédértés- és beszédkimenet nehézségek) diagnózist, egy nagyon kemény másfél év volt mögöttünk. Másfél év, amikor MINDEN szakember azt mondta, hogy várjunk még, hogy van egy ismerőse, akinek a gyereke 4 évesen beszélt, hogy majd a közösségben.
Nem beszél a gyerek?

A szomorú tény, hogy ezt hallottuk az alapítványi felméréseken és logopédustól is. És persze ezt is akartuk hallani, azt akartuk hinni, hogy a gyerekünkkel minden rendben van, hogy ez a könnyed, nyugalmas, "ábrándosan nézem, ahogy nő és fejlődik a gyerekem" állapot a miénk maradhat.
Éppen ezért jórészt elnyomtam magamban Bea hangját, aki kedvesen és részletesen figyelmeztetett, amikor Bence két éves lett. Szerencsére azért a tudatom mélyén megmaradt a hang és valóban addig mentem, amíg segítséget nem kaptunk.

De tény, hogy azóta sem tudom feldolgozni azt az elveszett másfél évet, a gyerek fejlesztése és fusztrációja szempontjából legfontosabb másfél év veszett ott el. Éppen ezért azóta én vagyok Bea. Szólok. Szólok a játszótéren, szólok a Facebook csoportokban és örömmel látom, hogy egyre több szakember is mellénk áll és a külföldi (értsd: Magyarországon kívül mindenhol) protokollt követve a 2 éves kort szabja meg a beszéd beindulásának felső határának. Nagy öröm, hogy egyre több az olyan logopédus is, aki már akár másfél-2 évesen is foglalkozik gyerekekkel.
 

Kinek a nehezebb?

Sokszor hallom, hogy mikor beszél már végre? Hogy milyen nehéz szülőként találgatni, végighallgatni. Igen, nagyon nehéz, de a gyereknek sajnos sokkal-sokkal nehezebb. Egy beszédértési gondokkal küzdő gyereknek olyan az élete, mintha Kínában élne és ott próbálna boldogulni: nem tudja elmondani, hogy fáj, ha éhes, nem tud játszani a kortársaival, akik már verbalitást igénylő játékokat játszanak.
Én egyetértek dr. Greennel, és hiszem, hogy minden gyerek a tőle telhető legjobbat nyújtja, nagyon meg akar felelni. Ő nem lusta, nem fiú, a szülei nem nemtörődömök és nem az a gond, hogy túl sok tévét néz. Ő nem tud beszélni. Hogy emögött milyen gond húzódik meg, azt szakember dolga megállapítani, a mi feladatunk eljutni oda.
 

Hova ez a nagy sietség, majd az oviban kap logopédiát

Nem csak hogy a fejlesztés lesz nehezebb, de rengeteg olyan kísérőjelenség is rárakódik szegény gyerekre, amit csak komoly munkával tudtok majd leküzdeni: nem lesz önbizalma, késik, sikertelen lesz a szocializációja, frusztrált lesz és magatartásgondokkal küzdhet majd, hogy azt a nagy frusztrációt levezesse.

Kevesen tudják, de a szófogadatlanság mögött is sokszor húzódik meg beszédértési probléma, mert hiába beszél csodásan a gyerek, az értéssel még így is gond lehet. Ha pedig nem érti a feladadot, nem is tudja végrehajtani.
 

Ez IQ kérdése

Hál' istennek, nem. A beszéd képességének semmi köze a gyerekek IQ-jához, én inkább szenzoros észlelési problémának látom, de az biztos, hogy a legtöbbször átlagos és sokszor kiemelkedően értelmes gyerekeknek vannak beszédgondjaik. A logopédiai óvoda, iskola sem "elfekvő", az is a sima tantervet követő intézmény, ahol a gyerekek ráadásul logopédiai segítséget is kapnak.
 

Beszédgondok háttere

Egyre több felmérés mutat abba az irányba, hogy a diszfázia, az apraxia mögött szenzoros integrációs zavar áll. Az egészet komplexitásában nézve a fejlesztés (logopédia és ayres torna együttes használata, kézjelek alkalmazása) és a diagnosztizálás is változik.

Igen, a diagnosztizálás is, mivel a szenzomotoros diszfáziás gyerekek gyakran mutatnak autisztikusnak titulált tüneteket: késik, nem megfelelő a szocializációjuk (nem értik és nem tudnak jól kommunikálni), késik, hiányos a mintha játék (ez már verbális gondolkodást igényel), szorong a gyerek (mert Kínában él) és vannak kényszeres dolgai (felsorakoztatja az autókat) és hát persze szenzorosan túlérzékeny lehet.
 

De hát az enyém beszél, már 100 szót mond 3 évesen

A beszédproblémák nem egyforma súlyosak, van, hogy elindul a beszéd, de nagyon lassan halad. 3 évesen már 1000 szavas szókincs és összetett mondatok az elvárt. Ebben az esetben is érdemes megnézni, hogy mi van a háttérben.
 

Mit tettem én másodszorra?

Igen, másodszorra már sokkal tapasztaltabb voltam: születéstől fogva gyanakodtam a szenzorosságra és 10 hónapos korától (szavakat vesztett) az akadályozott beszédfejlődésre. Ennek ellenére a valódi fejlesztéssel másfél éves koráig várni kellett, logopédushoz 22 hónapos korától tud járni. Most heti egy dszitre és egy logopédiára járunk.

Hihetetlen, hogy milyen sokat jelent ez a korábban elkezdett fejlesztés: sokkal kisebb a frusztráltsága, jobban tud szocializálódni, arról nem is beszélve, hogy van 40 aktív szava, 10 aktív jele és 2 szavas mondatai, ki tudja fejezni magát. Ezt a nagyfiam sajnos csak 4 éves korára érte el. Ez a másfél év különbség szerény becsléseim szerint 5 év pszichomunkát jelent.

Természetesen így is frusztrálódik a kicsi, így is megjelentek a bohóckodások (így kompenzál és próbál közeledni a gyerekekhez szavak nélkül), és így is vár ránk a logopédiai ovi, talán suli is, de teljesen más az érzelmi állapotunk, sokkal kisebb a pszichés terheltség és megkockáztatom, hogy sokkal könnyebb utunk lesz a fejlesztéssekkel is.
 

Nincs pénzem a fejlesztésre, vidéken nincs hova menni

Ebben az esetben egyszeri befektetésnek javaslom a budapesti felmérést a Korai fejlesztőben, megfelelő logopédusnál és a hallásvizsgálatot. Havi felügyelet mellett a TMST-tornát (havi 5000 Ft), havi felügyelet mellett logopédiai foglalkozásokat (2-6000 Ft). Ezekért lehet, hogy érdemes utazni is a közeli nagyvárosba.

Mackógyógytorna Beszédindítás könyve és a gyereketető.hu tippjei is hasznosak lehetnek.

Nagyon ajánlom a lenti logopédus által felmondott videót (bár apraxiára készült, de a szenzomotoros diszfáziára is igaz) megtekintésre, amiben a szakember elmondja, hogy három dologgal érdemes foglalkozni: először meg kell találni a leghasznosabb és rövid, egyszerű szavakat, amit játék közben kell megtanítani (ilyen szavak pl: nem, ki, ham, stop, fáj, bibi), a már meglévő szavak mentén továbbiakat (hasonlóakat, ha már tudja a fa szót, akkor jöhet a fű, a fáj szó) lehet tanítani. És végül minden gyermeknek joga van arra, hogy az alapvető szükségleteit kifejezze; taníts neki saját fejlesztésű kézjeleket (éhes: a hasát/száját fogja, stop: feltartott kéz, ki: kimutat, még: a tenyerébe mutat stb.)

Én csak egy anyuka vagyok, mégis azt kérem tőled, hogy most hallgass rám. És ha nincs a 2 éves gyermekednek (ha fiú, ha lány) 50 szava és két szavas mondatai (anya ham) akkor kezdd el a felmérést és a fejlesztést. Maximum csak megkésett beszédű a gyermek és csak egy pici segítségre volt szüksége.

Forrás: zurzavaroscsalad
Indexkép: pixabay - 3643825

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja