SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Sindelar-terápia a tanulási zavarok megelőzéséért

Kercsó Dorottya [cikkei] - 2019-10-25
A TSMT, az Ayres és az Alapozó terápiához hasonlóan a Sindelar-módszer célja is a részképesség-zavarok időben történő felismerése és kezelése, elsősorban a tanulási nehézségek megismerése céljából.
Sindelar-terápia a tanulási zavarok megelőzéséért

A módszer kidolgozója Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, aki olyan komplex fejlesztő programot alkotott, amely a gyökereknél kezdi meg a problémák kezelését. Mindig azon a szinten kezdődik a fejlesztés, amelyen a kognitív képesség még megfelelően működik, akkor is, ha ez a gyermek életkorához mérten esetleg alacsony.

A terápia 5-14 éves kor között alkalmazható, de akkor a leghatékonyabb, ha már 7 éves kor előtt elkezdődik. A következő jelekre érdemes odafigyelni, és jelentkezésükkor szakemberhez fordulni:


Óvodában:

  • Hallgatott mese nem köti le
  • Folyamatosan visszakérdez, az utasításokat nem érti
  • Nem találja a testrészeit, keresztmozgásokat nem tud végezni (pl. jobb kézzel megfogni a bal fülét)
  • Időben és térben nehezen tájékozódik, gondot okoz neki az előtt-mögött, tegnap-holnap, előbb-később megkülönböztetése
  • Nem mennek neki a kézügyességet igénylő feladatok, mint rajzolás, gyurmázás, gyöngyfűzés
  • Nem tud koncentrálni, folyamatosan izeg-mozog
  • Nem megy neki a memóriajáték


Iskolában:

  • Olvasási, írási, számolási nehézségek
  • Önálló feladatmegoldásra való képtelenség, állandó felügyeletet igényel
  • Szövegértési nehézségek: jól olvas, azonban nem érti
  • Görcsös ceruzatartás, szögletes betűk
  • Ha a pedagógusok rendszeresen problémát jeleznek

 

A Sindelar-terápia szakaszai:


1. Állapotfelmérés

A gyermek képességeinek felmérése egy 2x30 perces vizsgálaton történik, köztük egy kis szünettel, vagy ha a kicsi nagyon elfáradt, egy héten belül egy másik alkalommal. Ilyenkor nem csak a problémás területekre fókuszálnak, hanem egy komplex képet igyekeznek kapni a gyerekről. Ezalatt a fejlesztőpedagógus a következő megismerési területeket vizsgálja: figyelem, észlelés, észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, sorrendiség, térbeli tájékozódás.


2. Fejlesztés


A felmérés eredménye alapján a szakember egy gyakorlatsort állít össze, amelyet otthon kell naponta 10 percig végezni a gyermekkel. A fejlesztési feladatok egy-három részképességet ölelnek fel, de egy nap mindig csak egy területtel szabad foglalkozni. Mivel a terápia lényege a folyamatosság, minden nap időt kell szakítani a tornára, ebben az esetben 3 hónap után várható javulás az adott területen.

A család 2 hetente kap újabb feladatsorokat, komolyabb ellenőrző vizsgálatra pedig havonta kerül sor.


3. Ellenőrző vizsgálat

A terápia általában egy tanévet, de minimum 6-8 hónapot ölel fel. A végén egy lezáró kontrollvizsgálatot tartanak, amely során pontosan megállapítható a gyermek önmagához viszonyított fejlődése.

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: Ilike / shutterstock

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja