SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szót tudsz érteni a gyerekeddel?

Családinet [cikkei] - 2011-02-11
 [X]

Az "Értsünk szót..." tréningek elindításával egy Amerikában és Európa egyes részein már több évtizede elismert, jól működő módszert szeretnének itthon is megismertetni és meghonosítani a szervezők. A módszer alapja egy olyan kommunikációs technika, amelynek segítségével másként válaszolunk gyermekeink hétköznapi reakcióira.
Szót tudsz érteni a gyerekeddel?

Szülőknek tartott csoportfoglalkozásról mentem haza, amikor a három éves fiamat a földön találtam. Éppen hisztirohama volt. A férjem ott állt mellette, és undorral az arcán felém fordult: “Na, te, specialista, lássuk mit kezdesz ezzel!” Úgy éreztem, bizonyítanom kell. Rápillantottam a földön rúgkapáló, sikoltozó fiamra, majd kezembe vettem a telefon mellett tartott jegyzetfüzetet és ceruzát. Aztán letérdeltem, Tomi felé nyújtottam a jegyzetfüzetet és a ceruzát:
- Tessék, ezen mutasd meg, milyen mérges vagy. Rajzold le, mit érzel!
Tomi azonnal felpattant, és dühösen köröket kezdett rajzolni. Aztán felém tartotta a rajzot és azt mondta:
- Ilyen mérges vagyok!
Erre én:
- Te aztán igazán mérges vagy!
Letéptem még egy darab papírt, és arra kértem, hogy még többet rajzoljon. Ismét dühödten firkálni kezdett, mire én azt mondtam:
- Azt a mindenit, mennyire mérges vagy…!
Aztán mégegyszer megismételtük az egészet. Amikor a negyedik papírlapot odaadtam neki, már egyértelműen nyugodtabb volt. Hosszasan nézte a lapot, majd azt mondta: “Akkor most megmutatom a jó érzéseimet”, és rajzolt egy kört, bele két pontot és egy mosolygó szájat. Alig akartam elhinni. Két percen belül a hisztis gyerek már mosolygott is. És mindezt úgy sikerült elérni, hogy kifejezhette az érzéseit. (Részlet Adele Faber- Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje című könyvéből/Reneszánsz Könyvkiadó Kft.)

Érzelmek elfogadása
Szinte észre sem vesszük, hogy a napjaink mennyire nem az érzelmeinkről szólnak, egészen addig, míg a gyermekünk nem szembesít azzal, hogy mennyire más szemüvegen át látja a világot. Viselkedésüket az érzelmeik befolyásolják, így ha hatni akarunk rájuk, el kell fogadnunk, hogy másként reagálnak bizonyos dolgokra, mint mi, felnőttek. Meg kell próbálnunk belelélni magunkat az ő helyzetükbe, rá kell hangolódnunk az érzelmeikre, hogy el tudjuk fogadni az érzéseiket.

Harc helyett együttműködés
Szülőként sosem gondoljuk, hogy egy napon majd mi leszünk az ellenség, aki azt a véleményt képviseli: „azt csinálod, amit mondok”, míg a gyermek azt gondolja: „azt csinálok, amit akarok”. És a csata megkezdődik... Lépésről lépésre jövünk csak rá, mennyi időbe és energiába telik rávenni őket az együttműködésre.

Büntetés nélkül
A legfontosabb üzenet, hogy meg kell változtatnunk a hozzáállásunkat. Például azt, hogy megoldandó problémaként tekintünk a gyermekünkre, és azt hisszük, hogy mert felnőttek vagyunk, mindig nálunk van a megfelelő válasz. Konfliktus esetén ne egymás ellen mozgósítsuk energiáinkat, hanem egyesítsük azokat, és fordítsuk a megoldás keresésére.

Az önállóság támogatása
Hogyan csökkenthetjük a függőséget, hogy önállóbb, függetlenebb emberré váljanak, akik meg tudnak majd állni a lábukon? Szerencsére nap mint nap találkozunk olyan lehetőségekkel, amelyek segíthetik ebben gyermekünket. Néha komoly erőfeszítést igényel, hogy ne akarjunk azonnal segíteni, tanácsot adni, főleg, ha úgy érezzük, tudjuk a választ.

Dicséret
Mivel az önképünk egész életünkben meghatározó szereppel bír, felmerül a kérdés: hogyan segíthetünk gyermekünknek, hogy pozitív és reális önképet alakítson ki? A dicséret mindenképpen jó módszer, de nem mindegy, hogyan dicsérünk. Amikor a dicséret célbaér, az majdnem olyan, mintha valaki tükröt tartana elénk, amely látni engedi legjobb tulajdonságainkat. Ez pedig valami olyasmi, amit mindannyian megtehetünk másokkal, leginkább saját gyermekeinkkel. Vessünk véget a skatulyázásnak!

Értsünk szót logo

  • A "Beszélj úgy, hogy érdekelje..." elnevezésű program egy hét alkalomból álló kiscsoportos szülői tréning, melynek az a célkitűzése, hogy a résztvevők gyakorlati, hasznos kommunikációs módszereket sajátítsanak el, amelyek alkalmazásával bármilyen életkorú gyermekükkel való kapcsolatuk örömtelibbé, stresszmentesebbé válik.
     
  • A tréningek azért vannak, hogy minél több család ismerje meg azokat az eszközöket, amelyek segítségével elérhető a nyugodt, tiszteletre és szeretetre épülő családi légkör, amelyet néha elérhetetlennek érzünk.
     
  • Egy-egy tréning témájától függően 6-7 héten át tart, heti egy, 2,5 órás foglalkozással. A foglalkozások során minden alkalommal más-más készségek elsajátítására kerül a hangsúly, amely során szituációs gyakolatok segítik az újonnan megismert készségek rögzülését, hogy ezek a készségek mielőbb rendelkezésre álljanak a valódi élethelyzetekben is.
     
  • A program hazai képviselői azonban szeretnék hangsúlyozni, hogy maga a tréning nem egy nevelési módszert ad, nem kívánja meghatározni az egyetlen üdvözítő utat, hanem egyfajta kommunikációs technika és magatartásforma, amelynek elsajátítása és akalmazása segíthet, hogy a szülők nevelési elvei, elvárásai utat találjanak a gyermekeikhez.

http://www.ertsunkszot.hu/ Kép: www.foter.com  

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja