SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Szabálygyűjtemény

Baka Sándorné [cikkei] - 2016-11-17
Amikor óvodába kerül egy kisgyermek, különféle szokások, készségek, képességek birtokában érkezik hozzánk. A beilleszkedés, a szocializáció mindannyiunk számára komoly feladat - a 20-30 különféle környezetből érkező kis apróság megismertetése, megtanítása az óvodai szabályok - szokások sokaságával együtt.
Szabálygyűjtemény

"Azt, hogy hogyan éljek, mit tegyek, mind az óvodában tanultam meg. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme amit ott tanultam: Ossz meg mindent másokkal! Ne csalj a játékban! Ne bántsd a másikat! Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted! Rakj rendet magad után! Ne vedd el a másét! Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál! Evés előtt moss kezet! Húzd le a vécét! A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló! Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset! Délutánonként szundíts egyet! A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól! Ismerd fel a csodát!"
Robert Fulgrum

Amikor óvodába kerül egy kisgyermek, különféle szokások, készségek, képességek birtokában érkezik hozzánk. A beilleszkedés, a szocializáció mindannyiunk számára komoly feladat – a 20-30 különféle környezetből érkező kis apróság megismertetése, megtanítása az óvodai szabályok  -  szokások sokaságával együtt. A szabályok a közösségek elvárt viselkedési normáinak alapelvei. Ahhoz, hogy egy óvodai csoport megfelelően működjön, szükség van ezekre a „viselkedés csiszoló” magatartásformákra.

Csoportunkban a közösen kialakított szabályainkban gyenge pontok mutatkoztak. A már megfelelően funkcionáló szabályokra építettem. Differenciáltam, megvalósítottam a különbözőségekhez való illeszkedést is, ám a folyamat nem úgy fejlődött, ahogy terveztem. Az alapvető szabályok áthágása napi rutinná vált. A leesett játékok a földön maradtak, a „varázsszavakat” (kérem, köszönöm) kis százalékban használták, a gyerek-gyerek közötti kommunikáció nem volt megfelelő. Egy rendhagyó módját választottam célom pozitív irányba történő előmozdítására.

Szabálygyűjteményt készítettünk kapcsos kis könyv formában. Az auditív tudástartalmat vizuális információkkal motiváltam. A „saját készítésű kiadvány” képi formában jeleníti meg az egyes szokások-szabályok megvalósítási lehetőségeit. Természetesen közösen készült, folyamatosan bővítettük az igényeknek, elvárásoknak megfelelően. Nagy hangsúlyt fektettem arra a szólásra, mely azt sugallja „a tiltás olaj a tűzre…”. Ennek figyelembe vételével a könyvben nem szerepeltek „nem” a „ne” szavak, helyettük a megfelelő attitűd kiemelése kapott helyet: pl. „a játékot nem hagyom szanaszét” helyett „a játékot mindig elrakom magam után” A gyerekek örömmel forgatták, mert nemcsak szóban, képi módon is megtanulták a helyes viselkedés és együttélés szabályait, elősegítve őket arra, hogy az életben megfelelően tudjanak eligazodni a szabályok útvesztőjében.

A szabálygyűjteményünk a következő magatartásformákat alakította, csiszolgatta:

  • a társakkal és a felnőttekkel való együttműködést
  • a másikra figyelést
  • az alkalmazkodást
  • az alapvető udvariassági formulákat (a gyerekek nyelvén „varázsszavak”)
  • a gyermek-gyermek, gyermek-felnőtt közötti viselkedési normákat, a kooperációt, a másokkal való együttműködést
  • a tevékenységek közben tanúsított viselkedésformákat

A szabályok alakítása mindig közösen történt. Rugalmasan alkalmazkodott  a csoporthoz, figyelembe vette az eltérő kulturális, ill. társadalmi háttérből adódó sajátosságokat.

Néhány példa a közösségi élet szokásai terén, melyeket elvárunk a gyerekektől:

  • a leesett játékokat a földről felvesszük
  • amivel nem játszunk, azt a helyére rakjuk
  • távozáskor, érkezéskor köszönünk
  • a csoportszobában normál hangerővel beszélgetünk
  • segítünk egymásnak
  • a játékot elkérjük a társunktól, és türelmesen megvárjuk, amíg megkapjuk
  • az udvariassági formulákat (kérem, köszönöm) adekvátan használjuk
  • étkezésnél nyugodtan, csendesen beszélgetünk
  • tisztelettudóan viselkedünk a felnőttekkel

A mindennapok alkalmait, lehetőségeit kihasználtuk  arra, hogy gyakoroltassuk:

  • a köszönést
  • a bemutatkozást
  • kérdezést, tudakozást,
  • kérést
  • segítségadást, segítségnyújtást
  • előzékenységet (lányok, kisebbek)
  • mások végighallgatását

Több témához is kapcsolódtak:

  • udvariassági szabályok, formulák: megköszönünk, kérünk, elkérünk.
  • étkezési szabályok: esztétikus terítés, adekvát evőeszköz használat, kulturált étkezési szokások
  • nyugodt, balesetmentes játékhoz, tevékenységhez kapcsolódó szabályok: amivel nem játszunk, eltesszük, a leesett játékokat felvesszük, stb.
     

Sikerült elérni, hogy a társas érintkezés apró, de mégis alapvető szabályait már itt az óvodában elsajátítsák a gyerekek, a kialakult viselkedési szabályok pedig belülről jövő barátságos magatartássá lényegültek. Hiszem, hogy az illem és a jó modor elsajátítása és gyakorlása révén könnyebben elfogadják majd óvodásainkat, szívesebben veszik társaságukat.


A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Klimax: teljes kép a változókorról

Klimax: teljes kép a változókorról

Vannak, akiket hirtelen és váratlanul ér, hogy beléptek a változókorba, míg mások évek óta tudatosan készülnek rá. Mutatjuk, melyek a klimax tünetei, és hogy milyen életmódbeli és étrendbeli változásokkal tudunk enyhíteni a kellemetlenségeken.
Segítő közösség tüdőfibrózissal élőknek

Segítő közösség tüdőfibrózissal élőknek

A betegszervezetek olyan non-profit szervezetek, amelyek rendkívül értékes segítséget adhatnak különböző krónikus betegségben szenvedőknek a klasszikus értelemben vett betegellátáson túl. Ezek a szervezetek adott betegségcsoportok szerint szerveződnek, és döntően önkéntesek munkáján alapulnak. A Magyar Tüdőfibrózis Egyesület a tüdőfibrózissal élők számára nyújtja azokat a betegszervezeti szolgáltatásokat, amelyek jelentős befolyással lehetnek az érintettek életminőségére.
Barna folyás: mit jelent és mikor kell aggódni?

Barna folyás: mit jelent és mikor kell aggódni?

A női ciklus során számos változást tapasztalhatunk, amelyek közül az egyik leggyakoribb a barna folyás. Sokan aggódnak, amikor ilyen jelenséget tapasztalnak, hiszen nem mindig egyértelmű, hogy mi állhat a háttérben.
Lábszárból kivett ideggel mentették meg egy beteg látását a Semmelweis Egyetemen

Lábszárból kivett ideggel mentették meg egy beteg látását a Semmelweis Egyetemen

Hazánkban először a Semmelweis Egyetem plasztikai sebészei és szemészei közösen hajtották végre azt a speciális műtétet, amely során a beteg lábszárából kivett 15 centiméteres ideget ültették be egy érzőideg és a szem szaruhártyája közé, hogy a páciens visszanyerhesse a szaruhártya érzékelési funkcióját.
A fiatalabb cukorbetegeknél magasabb a rák kialakulásának kockázata

A fiatalabb cukorbetegeknél magasabb a rák kialakulásának kockázata

A diabétesz jelentősen megnöveli a daganatok kockázatát, elsősorban a 40-54 évesek körében - derül ki a Semmelweis Egyetem Diabetes Research and Clinical Practice nevű szaklapban publikált friss kutatásából. A több mint hárommillió magyar páciens adatait feldolgozó elemzés szerint a rák előfordulásának kockázata már a cukorbetegség diagnosztizálása előtt emelkedni kezd, és a rákövetkező évben tetőzik. A szakemberek ezért a szűrővizsgálatok fontosságát hangsúlyozzák.
A szerkesztő ajánlja