SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A gyerekek kreativitásának fejlesztése 4 lépésben

- 2017-11-09
Hiszek abban, hogy az iskola egyik legfontosabb feladata a gyerekek kreativitásának folyamatos fejlesztése és képzése. Minden gyermek kreatív, egészen addig ki is tud ebben teljesedni, amíg az oktatási rendszer vagy egy autoriter pedagógus meg nem nyirbálja, le nem nyomja.
A gyerekek kreativitásának fejlesztése 4 lépésben

Hisz mit várunk el egy diáktól: üljön, hallgasson, jegyzeteljen, tanuljon. Nah, ez az, ami a kreativitást megöli és porrá zúzza. Nagyon fontos lenne az, ha minden tanár felismerné ezt és mindenki tenne azért, hogy ne letörjük a gyerekek lelkesedését, hanem támogassuk, segítsük őket a kiteljesedésben.

Amikor eldöntöttem, hogy indulok a pályázaton, még nem tudtam, miként is kellene összeszedni mindazt a sok dolgot, amit az elmúlt években kitaláltam, véghez vittem. Végül úgy határoztam, hogy írok egy listát – amolyan tanácsként – hogy mit tegyenek a pedagógusok annak érdekében, hogy maximálisan a gyerekek érdekében dolgozzunk.


1. Alkalmazzunk változatos módszereket!

A mai gyerekeket annyi inger éri nap mint nap, hogy egy-egy módszer alkalmazása nem köti le őket hosszútávon, a frontális oktatás pedig még inkább nem. Rengeteg módszer áll a rendelkezésünkre, amit megfelelően variálva sokkal érdekesebbé, izgalmasabbá tehetjük a tanórákat. Gondolok itt az élménypedagógiára, a kalandpedagógiára, a játékpedagógiára, a kooperatív pedagógiára, a témahetekre és témanapokra. Ezeket akár minden órába bele lehet építeni és sokkal sikeresebb lehet a tanulási, tanítási folyamat.


2. Projektezzünk!

A tanítási órák mellett találjunk olyan projekteket, amik figyelembe veszik a gyerekek igényeit és a fejlődésüket, előrejutásukat helyezik előtérbe. Ezzel is érdekesebbé és izgalmasabbá tehetjük a hétköznapi tanórákat. Volt már olyan, hogy az osztályom két héten keresztül tojást hordott magával minden nap, mert sok mindent elfelejtettek, elhagytak. Fejlődtek felelősségvállalásban és azóta jobban odafigyelnek a dolgaikra. Ne féljünk elengedni a fantáziánkat, ezzel pedig a mi kreativitásunk is fejlődünk. Nem mellesleg pedig jól szórakozhatunk mi is!


3. Szervezzünk programokat!

Az osztályközösség építése szempontjából nagyon fontos, hogy minél több és minél változatosabb programokat szervezzünk a gyerekeknek, hisz az eredményes munka egyik alappillére az, hogy együttműködve, egymást elfogadva tudjanak dolgozni. Nekem egyik alapelvem, hogy egy osztály életében az egyik legfontosabb program a közös tábor. Évente több alkalommal elviszem őket, mert azt hiszem, ott sokkal többet tudnak tanulni magukról, egymásról és a világról, mint a tanítási órákon. Végig játékok, programok, tréningek vannak a táboraimban, amit hihetetlenül élveznek, és mindig nagyon várják. Volt olyan is, amikor egy teljes tábor szervezését adtam át az akkor hetedikes osztályomnak, amit közösen megoldottak. Mindent ők intéztek és azóta sokkal jobban értékelnek egy tábort, mert tudják, mennyi feladattal, munkával jár az előkészítési folyamat.


4. Szabjuk személyre a feladatokat!

Azt már írtam, hogy minden gyermek kreatív, de abban is hiszek, hogy minden diák tehetséges valamiben. Az a fő feladatunk, hogy feltérképezzük, felfedjük, ki miben tehetséges és azt erősítsük, támogassuk. Ha valaki szeret barkácsolni, akkor őt kérjük meg arra, hogy az osztályban lévő munkákban segítsen, ha valaki beszélni szeret, akkor állítsuk ki színpadra, ha táncolni szeret valaki, akkor kérjük meg arra, hogy osztálytáncot tanítson, ha festeni szeret, akkor bízzuk rá a teremdekoráció megtervezését, megszervezését és így tovább. Már egészen kiskortól el lehet ezt kezdeni, mert ha kapnak feladatot, akkor fontosnak érzik magukat, sikerélményük lesz és fejlődnek. Nem mellesleg tapasztalat az is, hogy ha kiteljesedik abban, amiben jó, akkor abban is fejlődni fog, amiben még van hova fejlődnie…

 

Ha pedig az iskolában nem történnek ilyen dolgok, akkor otthon, szülőként is bevethetünk praktikákat arra, hogy fejlesszük a gyermekünket, hisz mindegyik pontot lehet alkalmazni és megfeleltetni az otthoni feladatoknak, munkáknak is.

Tudom, nehéz elkezdeni, nehéz változtatni, de megéri. Hisz amellett, hogy a gyerekek élvezik a tanulást, folyamatosan fejlődnek, kiteljesednek, ami az egyik legfontosabb célunk. Emellett pedig mi is jobban élvezzük, mi is kiélhetjük a kreatív energiáinkat, ezzel pedig könnyebben elkerülhetjük a mindnyájunkat fenyegető burn out szindrómát, azaz a kiégést. Tényleg érdemes, próbálja ki mindenki!
 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja