SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Némaságba burkolva

Andor Eszter [cikkei] - 2020-12-18
6 és fél éves kislányt hoztak hozzám, beszéd problémával. A kislány családi körben gond nélkül kommunikált környezetével, ám mihelyst bekerült az iskolába, nem volt hajlandó beszélni...
Némaságba burkolva

Némaságba burkolva
 

Egy korábbi kliensem történetét elevenítem fel most nektek. Egy történet, sok-sok tanulsággal…

6 és fél éves kislányt hoztak hozzám, beszéd problémával. A kislány családi körben gond nélkül kommunikált környezetével, ám mihelyst bekerült az iskolába, nem volt hajlandó beszélni,

Gyógypedagógusként tudom, hogy ha ez a viselkedés hosszabb ideig, de legalább egy hónapig fennáll, felmerül az elektív vagy újabb nevén szelektív mutizmus gyanúja. Ezt a tünet együttest hallónémaságnak is hívják. A gyermek bizonyos társas helyzetekben vagy bizonyos személyek jelenlétében nem szólal meg, miközben más helyzetekben és más személyekkel képes a folyamatos kommunikációra. A betegségek nemzetközi osztályozása szerint a szociális kapcsolatteremtés zavarai közé tartozik. Hátterében szorongás állhat, és ez volt a kiinduló pont, hogy mitől is szorong ez a kisgyermek?

Az első találkozás első pár percében nálam is látszólag dacos némaságba burkolózott. Békén hagytam, nem nyaggattam, nem kértem semmit. Elkezdtem a földön egyedül játszani, hangosan mesélve Bogyó kutyusomról. (Bogyó az életben is egy terapeuta.  ) Nem kérdeztem tőle, nem kértem semmit, csak játszottam, beszéltem, és titkon figyeltem mi lesz a reakciója. Nem telt el pár perc, megtört a jég, „kinyitotta magát”, kivette a játékot a kezemből, és elkezdett maga mesélni az ő kutyusáról. Összefüggő, kerek, egész mondatokban. Ha kérdezett, válaszoltam, ha én kérdeztem, válaszolt.

A kezelés során kiderült, hogy az iskolakezdés első napjaiban, mivel nem tudta megmondani milyen hónap van, kinevették társai, a tanító sem sietett segítségére, hanem „ezt már tudni kéne ám egy iskolásnak” mondattal megszégyenítette, és ettől a pillanattól nem beszélt. Amikor azt kérdeztem, hogy miért nem beszélget az osztálytársakkal, tanítóval, erre azt mondta: „én ezeknek nem mondok semmit”. Csalódott, ezért nem tartotta méltónak őket arra, hogy megszólaljon előttük. A szorongás blokkját sikerült oldani türelemmel, játékosan, sok pozitív megerősítéssel. Szép fokozatosan helyreállt, beilleszkedett a közösségbe. Fontos figyelnünk a szavainkra, egy-egy dicsérő mondattal, építő szóval többre mehetünk, mint az elmarasztaló megjegyzésekkel, és nemcsak gyermekeinknél! Figyeljünk egymásra, de főleg önmagunkra!

Fotó: Kate Jayne-től a pexels.com-on

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja