SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Ne felejts! 2. rész: Szupermemória

Családinet [cikkei] - 2010-06-10
A cikk második részében bemutatott tanulási módszerek használatával szupermemóriája lesz a gyermekednek.
Ne felejts! 2. rész: Szupermemória

Az unalmas, nagy terjedelmű anyagok megtanulását nem érdemes halogatni. Sokat könnyít a helyzeten, ha segítetek a gyereknek strukturálni a tanulást. Osszátok fel az anyagot kisebb egységekre, készítsetek egy ütemtervet, mikor, melyik részt kell megtanulni. Átlátható lesz számára a feladat, és motivált lesz, mert nem fogja úgy érezni, hogy magára maradt.

  1. Emeld ki a lényeget!
    Húzd alá egy szövegben a lényeges információkat egy textmarkerrel! Ezután ismételjétek át párszor a fogalmakat írásban és szóban is! Nehezebb szavak, bonyolultabb szakkifejezések, mint molekula, kromoszóma, kettős hélix, könnyebben meg fogják találni az utat a hosszú távú memóriába. Minden szövegegységnél csak kevés kifejezésre összpontosítsatok, ne terheljétek túl az emlékezetet! A különösen nehéz fogalmaknál elég naponta egyetlen megtanulása.
     
  2. Találjatok ki képszerű történeteket egy híres ember nevéhez!
    A nevek vizualizálását úgy kezdhetitek, hogy leírjátok a monogramját. Ezután kitalálhattok 4-5 mondatot, ami jellemző volt rá: öltözet, arc, fontosabb tevékenységek. Minél viccesebb a megfogalmazás, annál jobban lehet emlékezni rá.

     
  3. Tartalom elmondása saját szavakkal
    A bonyolultabb összefüggéseket mindig a saját szavaival próbálja visszaadni a gyermek! Legjobb, ha elmagyaráztatjátok magatoknak, miről is van szó, tehát ő tanítja meg az anyagot nektek. Minél többet kérdezitek őt, - mintha nem értenétek -, annál jobban foglalkozik a gyermek a szöveg tematikájával. Ezáltal az információk mélyebbre kerülnek majd a hosszú távú emlékezetben. Ezzel a „megtanulás” minősége fog javulni. „Kötekedjetek” egy kicsit, amikor beszéltek a tananyagról, tegyétek fel azt a bizonyos 6 alapkérdést:
    Mi, kivel, hol, mikor, hogyan, miért történt?
    Vigyázzatok, nehogy eldöntendő kérdést tegyetek fel! Ne elégedjetek meg rövid tőmondatos válaszokkal! Minél részletesebben kell a gyermeknek elmagyaráznia egy anyagot, annál többet fog megérteni belőle. Annál jobban fogja elraktározni és felidézni a különféle tartalmakat. Játszátok el a nehézfejű diákot, aki első hallásra nem ért meg mindent.

     
  4. Tartsatok szüneteket és ismételjetek!
    Az ismétlés nagyon fontos eleme a memorizálásnak. Az ismétlések között hagyni kell időt az agynak, hogy kipihenje magát és új energiával töltődjön fel. A friss levegő és mozgás kiváló megoldás. A kívülről tanulás időpontja is hatással van az információ tárolására. Ha a gyermek röviddel lefekvés előtt még átfutja az anyag fontosabb pontjait, átolvassa a megtanulandó szólistát, agya éjjel tovább dolgozik a memorizáláson.
     
  5. Az összefüggések megértése
    Bátran kérdezzetek rá a megtanulandó adatokra, mert nem vezet célra, ha a gyermek számára értelmetlen dolgokat bifláz be! Amikor a gyermek a tananyagban már megértette az összefüggéseket, akkor fog igazán kapcsolódni az új anyag a már meglévő ismeretekhez és az egyes adatok, tények felidézése is sokkal könnyebb lesz.
     
  6. Lépésről-lépésre haladjatok!
    Amikor az iskolás verstanulási feladatot kap, alapfeltétel, hogy pontosan megértse a tartalmat. Fogalmazzátok meg közösen versszakról, versszakra a közvetített mondanivalót! Most lehet kezdeni a költemény szó szerinti megtanulását. Nem jó módszer mindig elölről kezdeni az ismétlést, elmondást, mert akkor a későbbi szakaszokat egyre nehezebben tudja majd gyermeked memorizálni. Osszátok fel kisebbeknél 4-6 soros, nagyobbaknál két-három versszakos egységekre a verset! Az egységek között tartsatok rövid pihenő szüneteket! Csak, amikor már minden egységen végighaladtatok, akkor kezdjétek elejéről elmondani a szöveget, vagyis összefűzitek a megtanult részeket.
     
  7. A szemek is tanulnak
    Vizuális irányultságú gyermekeknek adjatok támpontokat optikai ingerek formájában! A gyermek készítsen egy a tanulandó tartalomhoz kapcsolódó tarka, részletes képet! Ez történhet különféle megközelítésben és eszközökkel. Lehet készíteni egy ún. Mindmap-ot, azaz gondolati térképet. Középre helyezzük képi vagy írásos ábrázolással a központi tartalmat, ebből az összefüggések alapján ágazik le a többi gondolat. Kiragadhatja a gyermek egy-egy versszak központi gondolatát és azt is ábrázolhatja. A kép lehet poszter, rajzolt vagy ragasztott kollázs, vagy graffiti. Ez a módszer a matematikai képletek megtanulását is egyszerűsíti. A képlet betűit egymástól eltérő élénk színnel, a zárójelet és a négyzet jelét szintén más-más színnel jelöljük. A megtanulandó tartalmakat beleírhatja egy űrhajóba, ábrázolhatja virág formájában, de meg is csillagozhatja őket. Itt az a lényeg, hogy annyit foglalkozzon a szöveg szerkezetével, hogy az mélyen bevésődjön az emlékezetébe. Ez a kép bármikor előhívható. A képek között szünetet kell hagyni, mert igénybe veszik a memóriát. Az információ feldolgozásához és szószerinti megtanulásához idő kell. Kisebbeknél naponta elég egy-egy képet átvenni.
     
  8. Játsszatok színházat!
    A megtanulásra feladott anyagot egyszerűen elő is adhatja a gyermek. Megfelelő mozgástér, esetleg tükör szükségesek hozzá. Ne a széken ülve szavaljon, mert fontos, hogy szabadon tudjon lélegezni! A különféle jelentést hordozó szavakat kiejtheti más-más hangsúllyal. Pl. „könnyű” - magasabb, könnyed hanghordozással, „félelem” - enyhe remegéssel a hangjában. A gyermek egész testével is kifejezi egy szöveg tartalmát (a mimikával, kéz gesztusokkal és a lábak mozgásával) - ahogy ez egy jó színészhez illik. Biztos, hogy jobban megmarad így benne a tanult szöveg. A családtagokból lehet közönséget is szervezni, de egyedül, tükör előtt állva is jó szórakozás lehet.   

     
  9. Tele van a fejem...
    Bizonyára ismerős az a szituáció, amikor meg szeretnél tanulni valamit, de egyetlen mondat sem akar megmaradni benned. Ez a szellemi túlterheltség tipikus jele. Bár az agynak hatalmas befogadóképessége van, elegendő időre van szüksége a bekerült információ feldolgozásához.

    Ha a gyermek agya még a “raktározási” feladatokkal van elfoglalva, elmegy a füle mellett a következő információ.
    Nem lehet egy anyagot úgy kívülről ill. alaposan elsajátítani, hogy a diák egy kimerítő tanítási napon van túl. Kutyafuttából sem lehet összecsapni a tanulást, mert mondjuk fociedzésre kell rohanni. TV mellett, gyermekzsivajban sem ér semmit a tanulás.
    A felkészülést megelőzően legyen egy kis szünet a tevékenység után, hogy feltöltődhessen a gyermek!

     
  10. Tanulni ágyban is lehet
    A koncentrációt segíti, ha a különféle tananyagtípusokat változatos helyszíneken sajátítja el a gyermek. Próbáljátok csak ki!
    - Matematikai képleteket mindig a konyhában,
    - Verset csak a nappaliban,
    - Nyelvtant a saját íróasztalnál,
    - Olvasmányokat az ágyon ülve, vagy fekve,
    - Szorzótáblát séta közben, mert jó ritmusosan lehet rá lépkedni.    

     
  11. Puskacetlik az ajtón
    Léteznek olyan tartalmak, melyek különös nehézséget jelentenek a gyermek számára. Egyénileg eltérő, kinek, mit nehéz megtanulni. Az egyik diák nem képes megjegyezni a római császárok nevét, a másik küszködik egy angol vers megtanulásával, a harmadiknak sehogy sem sikerül bemagolni a nyolcas szorzótáblát. Kérjétek meg a gyereket, írja fel jól láthatóan egy nagyobb cédulára a megtanulni kívánt tartalmat és ragassza ki szobája ajtajára! Valahányszor bemegy az ajtón, mindannyiszor el kell olvasnia a “puskát”! Legalább két napig, - szükség esetén tovább  - legyen kint az ajtón a szöveg. Amikor az anyag már biztosan ül a fejében, akkor a papírt büszkén fogja összetépni és kihajítani a szemétkosárba.
     
  12. Az emlékezet pillérei
    Ha a gyermek szóbeli feleletre, kiselőadásra készül, meglehetősen sok információt kell kívülről megtanulnia. Jegyzetek, kulcsszavak nélkül is sikerülni fog, ha számára ismert teremben kell kiállnia az osztály elé. A terem egyes részletei kitűnő emlékeztetőként szolgálhatnak az előadás egy-egy egységének felidézéséhez.
    Példa: J. S. Bach élete
    Miután a diák felosztja értelmi egységekre a mondanivalót, hozzárendeli ezeket a terem részleteihez. Most már nem kell annyira izgulni, mert nem fogja eltéveszteni a sorrendet.

    1. Származás, család = tanári asztal.
    2. Kapcsolatának kezdetei a zenével = jobboldali első ablak.
    3. Egyházi zenéje = Jobboldali második ablak.
    4. Világi zenéje = jobboldali 3. ablak.
    5. Egy ismert művének lejátszása = szemben lévő fal.
    6. Zenetörténeti jelentősége = tábla a baloldali falon.
    Ezeket a módszereket már akkor használták az emberek, amikor még nem volt könyvnyomtatás. A római szenátorok annak a csarnoknak oszlopaihoz rendelték beszédük tartalmi egységeit, ahol azt megtartották. Az ókori görög színészek hosszú monológjaikat az épület kőtömbjeihez kapcsolták. Miért ne profitálhatna ebből a Te gyereked is?

Az emlékeztető technikák mellett a memoritereket sem szabad hanyagolni. Sok iskolában ma már jóval kevesebb verset adnak fel megtanulásra, mint 15-20 éve, akkor is sokszor csak részleteket kérnek számon. A memória szó szerinti megjegyzőképessége így nem fog kifejlődni. Megoldás lehet, ha a gyermek a dalokat az összes versszakkal tudja, minden családi ünnepre megtanul egy verset. Sok-sok sikerélményben lesz része, mert örömöt fog okozni vele.
 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja