SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A rajz- és íráskészség fejlődése

Családinet [cikkei] - 2010-09-21
A gyermek első próbálkozásai az írással nem igazán betűk, szavak, mondatok formájában fognak megmutatkozni. A gyermek firkálgatása, a minták, képek alapján történő rajzolás mind az abc későbbi leírását segítik elő, és végül már egész kis fogalmazások készülnek majd el.
A rajz- és íráskészség fejlődése

Mikor kezdenek rajzolni a gyermekek?
A gyermek finommotoros mozgása az első születésnapjához közeledve lesz annyira fejlett, hogy a megelőző egy-két hónapban már meg tud tartani egy ceruzát vagy zsírkrétát a kezében. A 12-13 hónapos kisgyermekek már tudnak egy kicsit firkálni (persze, ha ez késik még néhány hónapot, nem kell pánikba esni).16 hónapos korára a legtöbb gyermek már tud krix-kraxokat rajzolni a papírra – aminek mi már annyira örülünk, hogy a kiállításképes műveket azonnal feltesszük a hűtőre.
A csemete már 2-5 éves kora között egyre bonyolultabb színes rajzokat, festményeket fog készíteni (játékosan művészkedik). Hároméves korában már képes lesz egy függőleges egyenest rajzolni és ekkorra már írótartásban tudja fogni a ceruzát, esetleg sikerül lerajzolni egy-két betűt, vagy betűre hasonlító macskakaparást láthatunk tőlük. Néhány gyermek már nagycsoportos korában le tudja írni a nevét, különösen, ha az óvodában már megtanították neki az ABC betűit. Mindezek ellenére sok gyermek ezt még nem fogja tudni, amikor iskolába kerül, de ez természetes. Ne tanítsuk írni gyermekünket, amíg ő nem akarja, várjunk vele addig, amíg kezdeményezi, érdeklődik iránta.


Hogyan tovább?
Ahogy a nagycsoportos korú csemeték egyre jobban használják a ceruzát, úgy válik ábrázolásuk egyre részletesebbé, pontosabbá.
Szemünk fénye a második és ötödik életéve közötti időszakban tanul meg vízszintes egyenest, kört, négyszöget rajzolni, - bár vonalai kissé még girbegurbák lesznek. Az óvoda végére megismerkednek az emberábrázolás egyszerű formájával is. Aki mindezeket már tudja, az iskolában gyorsan el fogja sajátítani az írást, olvasást.


A szülő feladata
Mint minden újonnan megjelenő képesség esetében, most is az a feladatunk, hogy fejlesszük, bátorítsuk, tanácsainkkal segítsük gyermekünket.

Az első születésnapja körül adjunk a kezébe papírt és zsírkrétát, figyeljük meg, mit csinál vele, érdeklődik-e a rajzolás iránt? (Semmi esetre se kezdjük filctollal vagy színes ceruzával a gyakorlást, mert ezek még veszélyesek a gyermek számára, mivel hegyesek. Nem beszélve arról, hogy magát és környezetét is összefirkálhatja, és a filctoll nyomát nem lehet eltüntetni). Hagyjuk, hogy annyit foglalkozzon a rajzolással, amennyit akar, azonban figyeljünk rá, mert ha elfárad, rosszkedvűvé válhat, ekkor tartsunk szünetet.
Tanítsuk meg neki, hogy a rajzolás művészetét csak a papíron gyakorolja, még akkor is, ha ellenállhatatlanul vonzódna a padló vagy a tapéta iránt. Készüljünk fel arra, hogy gyakrabban kell letakarítanunk a kicsik által okozott foltokat, ezért érdemes lemosható zsírkrétát vásárolni. Vigyázzunk, hogy a viaszrudacskákat ne vegye a szájába, - bár egy kis viasztól nem lesz semmi baja.

Amikor az óvodás megpróbálkozik az első betűk papírra vetésével, ne avatkozzunk bele, hagyjuk, hadd rajzolja úgy, ahogy neki könnyebb. Azok a gyermekek, akiket szüleik erőnek erejével megtanítottak írni, olvasni, bár előrébb jártak osztálytársaiknál, vizsgálatok azonban kimutatták, hogy az összetettebb feladatoknál nem boldogultak az elsajátított technikával.

Tartsuk szem előtt azt is - és ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni -, hogy amilyen gyakran csak lehet, beszélgessünk a gyermekkel, olvassunk fel neki! Minél több beszédet hall, később annál gyorsabban növekedik és fejlődik az agya, hosszútávon pedig elősegítjük kommunikatív képességeinek kialakulását – beleértve az írást is.

Jó tanács: ügyeljünk arra, hogy a gyermek hogyan fogja a ceruzát. A már rosszul rögzült ceruzafogási technikát nagyon nehezen lehet korrigálni, ezért jobb megelőzni az először csak az iskolában jelentkező, a betűk írásához kapcsolódó problémákat.
 
 
Mi adhat okot aggodalomra?
A gyermekek képességei egyéntől függően különböző tempóban fejlődnek. Ha valaki tizenöt, tizenhat hónapos kora után sem próbálkozik a rajzolással, említsük meg a gyermekorvosnak. Ne felejtsük el, a koraszülöttek hasonló korú társaiknál lassabban fejlesztik ki egyes képességeiket.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja