SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Iskolaérettség: a jó kezdet fél siker

Balogh Andrea [cikkei] - 2011-02-08
Az esetek többségében az óvópedagógus és a szülők között egyetértés alakul ki abban a kérdésben, hogy menjen-e a gyermek iskolába vagy sem. Ha eltérnek az álláspontok, akkor a kerületileg illetékes Nevelési Tanácsadó közreműködésére van szükség. Akadnak azonban olyan szülők is, akik az intézményektől függetlenül is tudni szeretnék, mire képes vagy nem képes gyermekük.

Iskolaérettség: a jó kezdet fél siker

Vajon hogyan fogja viselni az óvodához képest megváltozott körülményeket? Az ön gyermeke csak akkor lehet iskolaérett, ha testileg és szellemileg, tehát biológiai és pszichológiai szempontból is egyaránt életkorának megfelelően fejlett. Hiszen ahhoz, hogy a tanulás eredményes legyen, az egész személyiségnek iskolaérettnek kell lennie. Gyermekének boldogsága a képességeiben rejlik.

Mire lesz szüksége?

Az iskolaérettség elengedhetetlen feltételei között szerepel a megfelelő testsúly és magasság, a finommozgásokhoz szükséges izmok, csontok kellő állapota, az érzékszervek épsége és a beszéd helyessége. Az értelmi, érzelmi tényezők közül, szükséges a logikus gondolkodás, a kitartó figyelem, megfigyelőképesség, analizáló-szintetizáló képesség, kíváncsiság, tudásvágy, kötelességtudat megfelelő foka. Feltétel továbbá a szocializációs tulajdonságok kellő fejlettsége is (beilleszkedési képesség, közösség elfogadása, viselkedési normák betartása).
Sem pénzzel, sem szeretettel, sem szülői szigorral nem pótolható a négy alapvető funkcióterület fejlettsége, amelyek egész életünket alapvetően meghatározzák. Ezeken a képességeken múlik az, hogy hogyan teljesít majd az iskolában, kialakul-e tanulási zavar, mennyi ideig köthető le a figyelme, milyen teljesítményt nyújt a sportban, a munkahelyén, milyen kapcsolatot alakít ki a többi emberrel, milyen lesz a kézügyessége, mozgás-koordinációja.

Önkontroll és gondolkodás

A pszichológiai feltételek közül fontos a kiegyensúlyozott magatartás önmaga fékezésére és irányítására. Az iskolaérett gyermekre jellemző a monotónia tűrés. Ez az unalmas, egyhangú feladatok elvégzéséhez szükséges. A kiegyensúlyozott érzelmi élettel rendelkező gyermek képes az önuralomra, az iskolához és az osztálytársakhoz, valamint a pedagógushoz való alkalmazkodásra. Igen fontos továbbá a szociális érettség. Az iskolaérettség elengedhetetlen feltétele továbbá az értelmi képességek megfelelő fejlettsége. Az ép értelmű gyermek képes eljutni a konkrét szemléletes tapasztalatoktól, az elvont fogalmakon át a műveletek elvégzésének szintjéig. Még képszerűen gondolkodik, de az elvont gondolkodás alapjainak lerakására is képes. Megteszi az első lépéseket az analízis és a szintézis műveleteinek terén, vagyis rájön, hogy részekből egészeket alkothat, az egész pedig részekre bontható. Különösen fontos ez az olvasás, írás, számolás tanításában. Ennek birtokában hoz majd létre a betűkből szavakat és azokból mondatokat.

Megfelelő kommunikáció

A tanulásnak alapfeltétele a jó kommunikációs készség. Ennek hiányában nem fogja megérteni környezetét, nem lesznek kapcsolatai, kirekesztett és magányos lesz. Ettől függ majd az írásnak és az írásbeli kifejezőkészségnek a milyensége is. Megfelelően kialakított beszéden a helyes hangképzést és az életkornak megfelelő formális és tartalmi fejlettséget értjük. A hangok tisztasága és hibátlan kiejtése jelenti a formai fejlettséget, míg a tartalmi fejlettség pedig a gondolatok, az élmények, az önmagával vagy mással megtörtént események értelmes kifejezésére utal.

Amennyiben bármilyen okból késik a fejlődés, a szülőnek nem szabad gyermekét beiskolázni, hiszen az éretlen gyermekeknek szükségük van egy évre, mely elegendő ahhoz, hogy hátrányukat csökkentsék. Ez alatt az egy év alatt, amíg az óvodába „visszamaradnak”, nagyobb lesz az önfegyelmük, munkatempójuk is gyorsulhat, kitartóbb lesz a figyelmük, szókincsük és beszédük gazdagabbá válhat. Fő tevékenységük a játék, sokkal érettebb lesz.

A Pszichofészek pszichológiai magánrendelőben önöknek lehetősége nyílik arra, hogy egy kétórás beszélgetés, játék és feladatmegoldás után tiszta képet kapjanak arról, hogy a gyerekük érett-e már az iskolakezdésre vagy nem. Továbbá amennyiben csak bizonyos területeken mutatkozik elmaradás, szakembereink készségesen állnak rendelkezésükre a probléma szakszerű kezelésére.

  • A felmérést  Balogh Andrea gyermekpszichológus tartja.
  • Érdeklődni és jelentkezni lehet a 06/30-355-01-77 számon.
  • Helyszín: PszichoFészek Rendelő; Budapest, III. kerület, Vörösvári út 23.

Várjuk szeretettel!

Balogh Andrea


Balogh Andrea
Gyerekpszichológus

Elérhetőségeim:
Telefon: 06-30/355-01-77
E-mail: andibalogh@yahoo.com

Kedves Kérdezők! Csak a 4-30 év közötti korosztályban előforduló pszichés zavarokkal forduljanak hozzám!
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja