SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Agresszió vs. Empátia - Értünk vagy ellenünk?

- 2017-10-26
Agresszió vs. Empátia. Valóban itt tartunk? Az egyre fiatalabb korban megjelenő agresszió, teljesen háttérbe szorítja az empátiát? Az egymást kirekesztő, csúfoló gyermekek vajon felnőttként is együttérzés nélkül cselekednek majd? Vagy visszafordítható a folyamat, melyet a média és a körülöttünk lévő rohanó világ ragaszt gyermekeink lelkébe? Mit tehet a szülő, a pedagógus? Cikkemben erre keresem a választ!
Agresszió vs. Empátia - Értünk vagy ellenünk?

Az agresszió jelenléte elkerülhetetlen a napjainkban. Már jelen van a kisgyermekkorban, és végig kíséri a gyermek életét egészen a felnőttkorig. Az agresszió már-már népbetegséggé vált, mely egyre változatosabb teret és formát választ magának. Bármerre nézünk, szinte mindenhol agresszióval találkozunk, így gyermekeinket szinte lehetetlen megvédi ezektől a hatásoktól. A média ontja magából az erőszakra irányuló tartalmakat, melyeket sokszor fő műsoridőben kínál, így védtelenné válik a fiatal korosztály. A kisgyermekkor egyik tanulási formája, az utánzás. Gyakran megfigyelhető iskolás gyermekeknél, hogy csaknem leutánozza a médiában látottakat. Így lassan élete részévé válik, hétköznapi cselekvéssé, mely látszólagos eredményekhez vezet. Az agresszió mellett, egyre gyakoribb jelenség az empátia hiánya, sőt, sokszor egymás gyengeségeit kihasználva okoznak mély sebeket egymásnak a gyermekek.

De valóban ennyire súlyos a helyzet? Kell-e vészharangot kongatnunk, vagy kellő figyelemmel és megfelelő módszerekkel az agresszió romboló hatása visszafordítható, jó irányba terelhető? A pedagógus pályán eltöltött éveim alatt, nap mint nap szembesülök egymást bántó, csúfoló gyermekekkel. A csoportos játékukat is figyelve nem egyszer kapom rajta őket agresszív megjegyzéseken, cselekedeteken. Sok helyzetben pont az egymás megértése az, mely hiányzik a gyermekekből. Megtalálják, és kiközösítik gyengébb, „furcsább” társaikat, akiknek bántó szavaikkal, tetteikkel akár begyógyíthatatlan sebeket okoznak. Éppen ez sarkalt arra, hogy komolyabban foglalkozzak az agresszív magatartásmód megfelelő irányba terelésével, és az empátia elmélyítésében. Hiszek abban, hogy együttérző képesség fejlesztésével, háttérbe szorul az agresszió. A gyermek megtanulja mások érzéseit, gondolatait megérteni, ezáltal felmérni saját viselkedésének következményeit. Ez nem megy egyik napról a másikra, de kellő kitartással hihetetlen dolgokat érhetünk el.

Pozitív eredmények eléréséhez nélkülözhetetlen, az agresszió gyökerének megvizsgálása, illetve a  különféle szakirodalmak, írások  tanulmányozása, hogy ezáltal a gyermekben élő természetes agressziót- mely szükséges a célok eléréséhez, személyiség védelméhez,- ne kioltsuk, hanem olyan erővé kovácsoljuk, mely gyümölcsözővé válik önmaga és a közösség számára. Tehát, arra biztatnék mindenkit, hogy ne tekintsen az agresszióra úgy, mint valami szörnyű jellembeli hibára, melyet már csírájában el kell folytani, hiszen léteznek olyan módszerek, technikák, játékok melyek alkalmazásával hatékony eredményeket érhetünk el.

Pedagógusként az egyik legfontosabb dolognak a közösségépítést tartom. Úgy gondolom csakis a közösségben tanulja meg az ember, belső törekvéseit, agresszióit helyes mederbe terelni, valamint ezáltal az empatikus képességét növelni. A közösség fejlesztésére számos módszert, játékot használhatunk. Összegyűjtöttem párat, melyek munkám során leghatékonyabbnak bizonyultak:

Szerepjáték

Segítségével eljátszhatjuk az adott konfliktushelyzetet, vagy más hasonló szituációt. Ez a gyermeket állásfoglalásra készteti, valamint lehetőséget ad a probléma közös megbeszélésére, illetve a megfelelő megoldás kivitelezésére. Így, a gyermek alternatívákat tanul meg, mely segíthet az agresszió megfelelő kezelésében.

Sziget

Ez a játék segíthet abban, hogy megtanuljon a gyermek a csoporton belül együttműködni, alkalmazkodni, valamint a közösségi összetartozást is erősíti. A gyermekek kis csoportokat alakítanak ki, a játék során el kell képzelniük, hogy hajótörést szenvedtek és egy lakatlan szigetre kerültek, hogy mennyi időre, azt nem lehet tudni. Feladatuk, hogy írjanak össze 5 olyan tárgyat, melyet mindenképp magukkal vinnének. Ez a feladat egyrészt, kiváló képet ad arról, hogy a gyermek, hogy képviseli álláspontját, illetve segít megtanulni, a közösségben való együttműködést, melynek hiánya gyakran vezet agresszióhoz.

Szívosztás

A csapatok 3 szívet kapnak, valamint 5 emberi történetet, melyben az emberek szíve    megbetegedett (elhagyatottság, rossz anyagi körülmény, testi betegség miatt). A csoportoknak el kell dönteniük, kinek adnák oda a szívet, és miért. Ez a játék segít a gyermek empátiájának fejlesztésében, megértővé válni  az emberi gyengeséggel, elesettséggel szemben.

Miért szeretlek?

Ez a játék kiváló az agresszió csökkentésére, egymás elfogadására. A gyermekek egymással szemben felsorakoznak, két sorban. A kiválasztott gyermek középen, csukott szemmel végig sétál közöttük. Aki mellett elhalad, az megsimogatja, és elmondja neki, miért szereti, vagy valamilyen pozitív megerősítést mondd neki. Pl.: Nagyon szépen rajzolsz! Csinos vagy ma! stb. A gyerekek szívesen játsszák, és nagyon eredményes. Pár alkalom után a gyermekek sokkal nyitottabban, őszintébben mondanak ki pozitív dolgokat egymásnak.

Mi van a csomagban?

Egy csomagba összekészítünk tárgyakat, fotókat. (pl.: síró kisgyermek, szomorú tolókocsis gyermek, eltört kisautó) Egyesével elővesszük a csomag tartalmát, mely kiválóan alkalmas egy beszélgetés indítására:
Kié lehet a kisautó? Mi történehetett vele? Mit érezhet a gazdája?
Miért szomorú a kisgyermek? Mit történt vele?
Ezzel a játékkal segíthetjük a gyermeket, abban, hogy megtanuljon másokkal együtt érezni, más fájdalmát megérteni.

Ez csak néhány azok közül az együttműködést, toleranciát fejlesztő játékok közül, melyek segítségével a gyermek megtanulja más érzéseit figyelembe venni.  Kutatások bizonyítják, hogy azokban a közösségekben, ahol az empátia növekszik, ott csökken az agresszió. Mit tehetünk tehát? Igyekezzünk a gyermekeknek lehetőséget teremteni a játékok, feladatok és mindennapi rohanás során, hogy észre- és figyelembe vegyék a másik embert, valamint a „másságra”, mint egyediségre tekintsenek, nem pedig valamilyen gyengeségre, melyet mások bántására használhatnak fel.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.
Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Új funkciókkal bővült és frissült a Semmelweis Egyetem ingyenes tünetellenőrző alkalmazása, a Semmelweis HELP. A fejlesztéseknek köszönhetően ezentúl önállóan is kereshető az alkalmazásban elérhető 740 betegség, sérülés és állapot tüneteinek enyhítésére és az egyéb teendőkre vonatkozó tudásanyag. Emellett a felhasználói visszajelzések nyomán egyértelműbbé vált a profilok létrehozása, módosítása. A Semmelweis HELP-nek jelenleg már több mint 229 ezer felhasználója van, nekik az új funkciók eléréshez elég csak frissíteniük az alkalmazást.
Személyre szabott fogtisztító eszközökkel hatékonyabban előzhetők meg a fogágybetegségek

Személyre szabott fogtisztító eszközökkel hatékonyabban előzhetők meg a fogágybetegségek

Rendszeres fogmosás és nem megfelelő méretű, helytelenül alkalmazott fogköztisztító használata mellett is kialakulhat fogínygyulladás és fogágybetegség - derül ki a Semmelweis Egyetem tanulmányából. Személyre szabott szájhigiénés eszközök használatával és megfelelő betegedukációval azonban elkerülhetők, s akár visszafordíthatók a fenti folyamatok, és a szájüreg egészsége hosszú távon megőrizhető.
A szerkesztő ajánlja