SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

A fejlesztés nem (csak) pénzkérdés!

- 2017-10-26
"Csináld magad!" fejlesztőjáték ötletek otthonra és az iskolába
A fejlesztés nem (csak) pénzkérdés!

A szülők többsége biztosan úgy van vele, hogy minden pénzt megadna azért, hogy csemetéje optimális fejlődéséhez biztosíthassa a lehetőségeket! Ezzel fokozottan egyetért az, akinek valamilyen tanulási nehézséggel vagy képességbeli lemaradással küzd a gyermeke! A játékgyártó cégek jobbnál jobb, és vonzóbb ötletekkel rukkolnak elő, a kínálat száma mondhatni végtelen.

  • Melyik tetszene a gyermekemnek?
  • Melyik mit fejleszt?
  • Mennyire strapabíró?
  • Vajon néhány nap múlva is érdekes lesz?

Valószínűleg ezeken kívül még számtalan kérdést feltesz magának a tudatos vásárló, ha jó döntést szeretne hozni!  Nem csoda, ha az anyukák, apukák tanácstalanul állnak a megrakott polcok előtt! A megfelelő választáson túl az anyagi források behatároltsága is megnehezíti a dolgukat!

Fejlesztőpedagógusként én is nap mint nap szembesülök azzal, hogy tanítványaim folyamatosan keresik az új ingereket, érdeklődésük nagyon szerteágazó és változó. Motivációjuk és figyelmük fenntartása érdekében szüntelenül keresem a fejlesztendő képességterületeknek megfelelő új játékokat, ötleteket! De mivel az intézmények eszközfejlesztési kerete és a saját pénztárcám tartalma is behatárolt, ezért gyakran magam készítek eszközöket a fejlesztéshez, hogy kiegészítsem, bővítsem a rendelkezésre állók körét!  Az ötletek merítéséhez az internet is nagy segítségemre van, de igyekszem saját kreativitásomat is próbára tenni időnként.

Az a tapasztalatom, hogy a gyerekek a gyári játékok mellett ugyanolyan szívesen használják az általam készítetteket is, és közben pont azokat a képességeket tudom megcélozni, amelyekre szükség van! 

Álljon itt néhány ötlet, melyet szeretettel ajánlok minden kisgyermekes szülő és segítő szakember figyelmébe! Az eszközök mellett feltüntettem a fő fejlesztési területeket is, hogy megkönnyítsem a választást, és különböző nehézségi fokozatokat is ajánlok a differenciálás megvalósításához! Ha pedig arra is van időnk, hogy a gyekőcökkel közösen készítsük el a kiválasztott játékszert, akkor a lehető legtöbbet tettük értük, együtt töltött időt ajándékoztunk nekik!


Csapj oda!

Eszköz: egy légycsapó, szó és betűkártyák, esetleg gyurmaragacs a rögzítéshez

Előkészítés: Egy szabad falfelületre (vagy ennek hiányában akár az asztalra vagy a szőnyegre) betűkártyákat helyezünk el a gyermek életkorának megfelelő számban (fiatalabbaknál elég lehet maximum 5-8 darab. Olvasni még nem tudó gyerekeknél a betűket helyettesíthetjük képekkel, formákkal).

Első variáció: A gyermek húz egy ábrasort/betűsort vagy szót tartalmazó kártyát és az annak megfelelő sorrendben rá kell csapnia a kártyákra!

Második variáció: Szókártyák közül kell kiválasztani, azt, amelyiknek a betűire a felnőtt/vagy játékostárs a légycsapóval rácsapott!

Harmadik variáció: A felnőtt által mondott szó betűire kell rácsapni és azokat hangoztatni a megfelelő sorrendben! Itt már csak a hallására támaszkodhat a játékos.

Fejlesztett területek: auditív-vizuális percepció, figyelem, nyelvi analízis-szintézis, szem-kéz koordináció, fonológiai tudatosság, sorrendiség, szókincs stb.


Színtorna

Eszköz: színes karton vagy dekorgumi lapok, feladatkártyák, ragasztószalag

Előkészítés: Maximum 5 különböző színből vágjunk ki teljes, ill. fél köröket a gyermek lábának megfelelő méretben. Jelöljünk ki egy kb. 1mx 1m-es területet és ragasszuk fel a kivágott formákat a padlóra vagy egy nagyobb papírra ragasztószalag segítségével, hogy megelőzzük a lapok csúszkálását! Készítsünk feladatkártyákat fokozatosan növekvő elemszámban: pl. az elején csak 3 szín, később 4-5 vagy több szín szerepeljen!)

Első variáció: A gyermek által választott kártyán lévő mintának megfelelő sorrendben kell ráugrania páros lábbal a színes lapokra! (először használjunk csak teljes köröket) Itt a nehezítés, hogy egyre hosszabb sorozatokat kell leugrálni, ill. hogy emlékezetből kell a színek sorrendjét felidézni!

Második variáció: Nehezíthetjük a játékot azzal, hogy már a félbevágott körlapokat is játékba hozzuk, ezáltal tudjuk differenciálni a jobb és bal oldalakat. A félbevágott lapokra már csak egy lábbal lehet ugrani, ezzel még inkább mozgósítjuk az egyensúlyérzéket is! Azért, hogy ne keveredjünk el az irányok útvesztőjében, mindig a játéktérrel szemben állunk, és nem forgunk, hanem ha szükséges, előre vagy hátra ugrunk a színek elhelyezkedésének megfelelően!

Harmadik variáció: A feladatkártyán a színek mellett feltüntethetjük az ismétlések számát is, így még több dologra kell a gyermeknek figyelni: milyen szín következik, melyik lábbal kell ráugrani és hányszor)

Fejlesztett területek: mozgáskoordináció, egyensúly, tájékozódás, jobb-bal differenciálás, auditív-vizuális emlékezet, szerialitás, számfogalom stb.


Hasonlítsd össze!

Eszköz: reklámújságok, karton, ragasztó, apró korongok vagy babszemek

Előkészítés: Reklámújságokból vágjunk ki különböző képeket, majd ragasszuk fel őket egy nagyobb kartonlapra szétszórtan elhelyezve!

Első variáció: A gyermek szabadon választhat két képet a tábláról és mondania kell egy közös tulajdonságot, amely mindkettőre ráillik! Nehezíthető a játék, ha nem csak két dolgot kell összehasonlítani, hanem 3-at vagy még többet!

Második variáció: A kartonra ragasztott képek közül találomra (vagy a felnőtt által tudatosan) kiválasztunk kettőt, majd megpróbálunk legalább egy közös jellemzőt felfedezni közöttük.  (A kiválasztás történhet úgy is, hogy behunyott szemmel rámutatunk két helyre, vagy rádobunk két babszemet, korongot, egyéb apró tárgyat a tablóra és ahová esik, de tovább is variálhatjuk kedvünkre!) 

Harmadik variáció: A játékvezető/felnőtt utasítására mutasd meg, az összes olyan képet, amelyre ráillik, hogy pl. piros, vagy étel, vagy négyzet alakú stb.

A kérdező és a válaszadó szerepét folyamatosan cserélhetjük, felnőttek számára is jó kis agytorna lehet a feladat! A közös tulajdonság nagyobbacskáknál lehet azonos kezdőbetű, kezdőszótag, szótagszám stb. is!

Fejlesztett területek: Vizuális percepció, differenciálás, szókincs, beszédkészség, gondolkodás, kreativitás stb.

Az ismertetett játékötletek mindegyike fejleszti a figyelemkoncentrációt, mely minden tevékenységünk alapjául szolgál. A gyerekek a megfelelő nehézségű variációt játszva optimálisan fejleszthetik képességeiket! Mivel egyikben sem hirdetünk győztest vagy vesztest, a résztvevők közös nyereménye a játék nyújtotta hasznosan töltött idő és jókedv!

Örömteli játékot kívánok mindenkinek!

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Epekövesek, figyelem! Íme a gasztroenterológus ünnepi tanácsai

Az ünnepi időszakban tömegesen jelentkeznek a sürgősségi ellátásban az epekólikás betegek. Dr. Pászthory Erzsébet, a Gasztroenterológiai Központ gasztroenterológus, belgyógyász szakorvosa szerint, ha valaki már átélt ilyen rohamot, az soha nem felejti el; megfelelő kezelés híján pedig bármikor újra jelentkezhetnek a tünetek, és akár súlyosabb szövődményeket is okozhatnak a kövek.
Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Tovább bővült és frissült a Semmelweis HELP alkalmazás

Új funkciókkal bővült és frissült a Semmelweis Egyetem ingyenes tünetellenőrző alkalmazása, a Semmelweis HELP. A fejlesztéseknek köszönhetően ezentúl önállóan is kereshető az alkalmazásban elérhető 740 betegség, sérülés és állapot tüneteinek enyhítésére és az egyéb teendőkre vonatkozó tudásanyag. Emellett a felhasználói visszajelzések nyomán egyértelműbbé vált a profilok létrehozása, módosítása. A Semmelweis HELP-nek jelenleg már több mint 229 ezer felhasználója van, nekik az új funkciók eléréshez elég csak frissíteniük az alkalmazást.
Színesek, illatosak és légúti tüneteket is okozhatnak ezek az ünnepi kellékek

Színesek, illatosak és légúti tüneteket is okozhatnak ezek az ünnepi kellékek

A gyertyák kellemes dekorációs kiegészítői otthonainknak, melyeket a karácsony közeledtével egyre gyakrabban lobbantunk lángra, ezzel is emelve az ünnep fényét. Dr. Potecz Györgyi, az Allergiaközpont tüdőgyógyász, allergológus szakembere szerint azonban az illatgyertyák jelentős mértékben hozzájárulhatnak a beltéri levegőszennyezéshez, és légúti irritációt is kiválthatnak az arra érzékenyeknél.
A szerkesztő ajánlja