SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Óvodás lett a gyermekem!

Dobozy Hajnalka [cikkei] - 2009-01-12
Az első és legfontosabb lépés a kisgyerekek életében a szocializáció útján az óvodába kerülés. Minden gyerek másként teszi meg az útját, de valamennyi kicsinek szüksége van a szülői támogatásra. De milyen viselkedéssel tudjuk a leginkább segíteni gyermekünket?
Óvodás lett a gyermekem!

A gyermek közösségbe kerülésével új szakasz kezdődik a családok életében.
A gyermek viselkedése ebben a periódusban mélyreható változásokon megy át. A játékos, élénk képzelőerővel rendelkező háromévesből - betöltött hatodik életévében - iskolaérett gyermek lesz.
Jelentős változás következik be a testi fejlettségében, szociális magatartásában, a gondolkodás és a cselekvés sajátosságaiban.
Nevelési szempontból új - és addig nem gyakorolt - feladatokkal szembesülnek a szülők. Szociális szempontból az addig kizárólag csak a családra utalt apróság idegen környezetbe kerül. Meg kell küzdenie a beilleszkedés problémáival, az irányított szociális érzések (részvét, közös öröm, káröröm, irigység stb.) megtanulásával, a közösségi élet által elvárt magatartási minták elsajátításával.

Az óvodáskorú gyermek gondolkodása erősen totális jellegű. Nem képes a tárgyilagosságra. Miután nagy szerepe van az alkotó fantáziának, sok esetben nem tudja a valóságot és a fantáziaképet megkülönböztetni. Saját élményeit eltúlozza, időnként "füllent" (fantázia hazugság). Emlékezetük is meglehetősen labilis, így könnyen felléphetnek szubjektív emlékezeti tévedések.
Cselekvésükben két motívumnak van nagy jelentősége: a gyermek utánzási hajlamának és az önállóságra való törekvésnek. Ez a két tendencia bizonyos ellentétben van egymással, időnként feszültségeket szül. Az "én akarom" magatartás (ld. koragyermekkori dac) és az ebből adódó konfliktusok kezelése nem könnyű szülői feladat.


Ismerjük a Rousseau-tól származó mondást: a gyermek nem kicsinyített felnőtt.
Szülői magatartásunkat, viselkedésünket, döntéseinket segíti az a szemlélet, mely azt sugározza, hogy a gyermek nem egyszerűen kevesebbet tud, mint a felnőtt, hanem másképpen, sajátosan gyermeki módon látja, érzi, gondolja, éli meg a világot és benne önmagát.

Hogy gördülékennyé tegyük ezt a folyamatot, és minél kevesebb problémával hidaljuk át a gyermek óvodába kerülését, érdemes mélyrehatóbban elmerülni a témában.
A fenti kérdésekkel foglalkozik a PszichoFészekben induló Szülőcsoport "Óvodás lett a gyermekem!" címmel, amely kéthetente az óvodáskori problémák kezelésével foglalkozik.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja