SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gyermekek a háztartásban 3. rész - Adjunk kisebb feladatokat az iskolásoknak!

Családinet [cikkei] - 2010-08-04
A gyermekeket be kell vonni a ház körüli teendőkbe. Míg a kisebbek nem tudnak érdemben segíteni, bár azért szeretnék azt tenni, amit te, az iskolások már igen is képesek elvégezni egyszerűbb teendőket, ha azokat pontosan elmagyarázod nekik. A kisebb munkák lehetőleg ne tartsanak tovább tíz percnél, akkor még sikerélménnyel is párosul a tevékenység. A lelkes kis segítőkkel is előfordulhat, hogy még kicsit ügyetlenek, ilyenkor óvatosan, elnézően bánj velük.
Gyermekek a háztartásban 3. rész - Adjunk kisebb feladatokat az iskolásoknak!

Kisiskolások és a házimunka
Ebben az életkorban a gyermekeknek még részletes útmutatásra van szükségük. El tudnak végezni kisebb teendőket a háztartásban, ha azok nem tartanak tovább tíz percnél. Ha a gyermeknek érthetően mondod el, mit, hogyan tegyen, szívesen el fogja végezni feladatát. Miközben segít neked, fokozatosan bevezeted a háztartás rejtelmeibe, ráadásul sikerélményekhez jut a csemete, ami akkor különösen hasznos, ha ezek elmaradnak az iskolában.

Ezért aztán dicsérd meg minden kis feladatért, amit ügyesen végzett el. Ilyen különleges kitüntetés lehet, mondjuk egy közös „kincskeresés”, ami nem más, mint közösen rendet raktok. Ha a gyermek részt vesz a takarításban, azt úgy szervezd meg, hogy szórakoztassa őt. Havonta egyszer bőven szánjatok időt erre a közös tevékenységre, mert csak akkor fogja a te útmutatásod mellett örömét lelni benne, ha nem sietteted.

Szoktasd rá gyermekeidet, hogy nekik is legyen igényük a rendrakásra   
Eközben vegyetek sorra minden fiókot és dobozt a gyerekszobában, pakoljatok ki mindent, hogy a gyermek nyugodt körülmények között keresse meg és válogassa ki a régi „kincseket”, és hagyd, hogy pár percig játsszon velük. Ezután tegyétek vissza a játékokat a fiókokba, dobozokba, felváltva mindegyikőtök egy-egy darabot. Közben pl., megszámolhatja az építőjáték elemeit, ami ösztönzőleg hat rá.

Olvastasd fel hangosan a játékok nevét, a könyvek címeit. Ezáltal emlékezteted rá, mi mindennel játszhat a közeljövőben. A rendszeres rendrakásra inspirálni tudod azzal, hogy ő dönti el, hová kerüljenek a dobozok és a többi holmi. Így - bár a te segítségeddel  -, de olyan rendszert fogtok felállítani a dolgok elhelyezésében, amit a gyermek  tervezett meg.

Ez a módszer kicsit időigényes, viszont a csemete nem fogja megunni, hiszen csak „kincskeresésről” van szó. Érdemes erre rászánni egy délutánt. Ki fog alakulni az igény a gyermekben, hogy máskor is veled együtt rakjon rendet. A házimunka elvégzésének igénye ösztönözni fogja arra is, hogy csináljon rendet maga után.



Rendrakás segítség nélkül
Ha a fent tárgyalt rávezetés nélkül egyszerűen csak felszólítod a gyermekedet, hogy „rakd rendbe a szobádat!”, akkor meg fogja utálni ezt a tevékenységet, mert többnyire nem fog egyedül boldogulni vele, főleg, ha még adsz neki egy ilyesfajta ultimátumot is: „Holnaputánra tedd rendbe a szobádat, különben mindent kidobok, amit a földön találok!” Akkor a kisiskolás még az utolsó percekben sem erőlteti meg magát, hogy összerakja, amit széthagyott, legfeljebb megpróbálja felületesen eltűntetni a rendetlenséget.

A rendrakásra soha sem fog rászokni, ha nem csinálod vele! Ilyenkor sem a szidás, sem a radikális megtorlások nem segítenek. Ha mindent ki akarnál dobni, egy idő után kiürülne a gyerek szobája, vagy elkezdenéd titokban visszacsempészni, amit látszólag szemétbe dobtál és akkor a gyermek rájön, hogy a fenyegetésed érvénytelen.

A gyerkőcöknek arra van szükségük, hogy huzamosabb időszakon keresztül a te szisztematikus segítő ötleteid kíséretében tegyenek rendet maguk körül, és csak ezután lesznek képesen önállóan elvégezni mindezt. Célravezető módszernek bizonyul, amit az előzőekben ismertettünk, így elkerülheted, hogy utálatos rituálévá váljon a rendrakás, takarítás, ezenfelül még szórakozást is fog jelenteni számukra.

Előfordulhat, hogy te is ellenszenvvel viseltetsz a rendrakás iránt és gyermekkorodban te sem kaptál szülői segítséget hozzá. Ezesetben utólagosan át kell nevelned magad, hogy te is megkövetelhesd gyermekedtől a rendrakást. A gyermek pontosan érzi, hogy hiteltelen leszel előtte, ha elvárod tőle, hogy maga oldja meg ezt a feladatot, és végül kudarcot vallasz vele. Vedd tudomásul, hogy a  gyermeked a legélesebb szemű kritikusod! Ezt kezdettől fogva vedd komolyan, mintha egy felnőttől kapnád.


Néhány ötlet, miben is segíthet egy kisiskolás

  • Rendbe rakja és kitakarítja szobáját.
  • A koszos ruhát beteszi a szennyestartóba.
  • Meglocsolja a virágokat.
  • Segít a főzésben.
  • Megteríti és leszedi az asztalt.
  • Elintéz kisebb dolgokat, pl., átvisz valamit a szomszédba.
  • Kiviszi a szemetet.

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja