SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Differenciálás kreatívan

- 2017-10-30
Tapasztalataim alapján véleményem, hogy az eddig használt differenciált feladatadás mellett a kitűzött célok elérése érdekében van egy másik járható út. Ez pedig a közös játékba, tevékenységbe ágyazott képességfejlesztés. Ebben az esetben egy olyan közös csoportos tevékenységet, játékot szervezek gyermekeim számára, melyben mindegyikük megtalálhatja azt a lehetőséget, mely által egyéni képességei alapján fejlődhet.
Differenciálás kreatívan

A pályázati kiírás alapján, nagyon érdekes gondolatok fogalmazódtak meg bennem a differenciálással kapcsolatban. Tudom, hogy minden óvodapedagógus tisztában van e módszer alkalmazásával, hiszen nap, mint nap tapasztaljuk, hogy a csoportunkba járó gyermekek mind-mind különbözőek. Egyedi személyiség jegyekkel rendelkező, különböző fejlettségi szinten álló, néha megtorpanó, vagy éppen a csoportból valamely területen kiemelkedő egyéniségek. Véleményem szerint egy kreatív óvodapedagógus számára a differenciálás nem csupán az egyes „lemaradó” gyermekek felzárkóztatását, vagy éppen a tehetségcsírák gondozását jelentik.

Minden nap 20-25 fős vagy éppen magasabb gyermeklétszámú csoportban dolgozunk kollégáimmal együtt, és keressük a kulcsokat a ránk bízott gyermekek szívéhez lelkéhez, a sikeres együttműködés érdekében. Tapasztalataim alapján véleményem, hogy az eddig használt differenciált feladatadás mellett a kitűzött célok elérése érdekében van egy másik járható út. Ez pedig a közös játékba, tevékenységbe ágyazott képességfejlesztés. Ebben az esetben egy olyan közös csoportos tevékenységet, játékot szervezek gyermekeim számára, melyben mindegyikük megtalálhatja azt a lehetőséget, mely által egyéni képességei alapján fejlődhet. Ez a fejlődés lehet akár felzárkózás, vagy egy kiemelkedő képesség megmutatására új ötletek, kreatív megoldások keresésére és gyakorlására való lehetőség. Ezen az úton kíséri gyermekeimet a közös játék öröme, az együtt szerzett élmények pozitív hatása, a játékokba „eldugott” képességfejlesztési lehetőségek sokasága, maga az „észrevétlen” differenciált fejlesztés.

Ez a fajta tevékenység szervezés nagyon átgondolt, tudatos, kreatív munkát kíván az óvodapedagógustól. Hiszem és tudom, hogy nagyon sok kollégám rendelkezik azokkal a kompetenciákkal, melyek alkalmassá teszik őket a későbbiekben bemutatott játék szervezésére, és az újabb és újabb lehetőségek kihasználására. Mivel minden gyermek csoport más és más, hiszen a közösséget alkotó gyermekek éppen egyéniségük miatt egyedivé teszik azt, így nincs bevált recept, leírt, pontról pontra követhető metodika. És ebben éppen ez a szép, mert minden pedagógus a saját kis közösségében találhatja meg azt a lehetőséget mely a játékba ágyazott differenciált fejlesztést kínálja.

A továbbiakban egy általam összeállított és kipróbált játékba bújtatott közös tevékenységet szeretnék bemutatni, melyet sikerrel alkalmaztam. A csoportokban 24 gyermek járt, többségük beszédproblémákkal küzdött. Hangcserék, hangtorzítások, hangkihagyások jellemezték őket. Egy gyermek mutizmus, egy gyermek diszfónia tüneteit mutatta, kettőjüknél különböző mértékű dadogást figyeltem meg. Többüknél feltűnő volt, hogy beszélgetéskor nyelvük elöl vagy oldal kicsúszott a fogaik közül. Logopédussal való konzultáció után (aki a 24 gyermekből 17 kicsinél indokoltnak tartotta a fejlesztő foglalkozást), teljesen egyértelmű volt, hogy nem ülhettünk ölbe tett kézzel. Mindent meg szerettünk volna tenni kolléganőmmel együtt, annak érdekében, hogy segítsük gyermekeinket.

Csoportomban szinte mindennapos tevékenység volt akkor is a bábozás. Még a legjobban izgő-mozgó gyermekeimet is teljesen lekötötte. Amikor arra a problémára kerestem megoldást, hogy mivel tudnám legjobban segíteni a gyermekek beszédfejlődését, első helyre a bábjáték került. Hiszen ez egy olyan tevékenység mely játékos formában, elbújtatott kis gyakorlatok segítségével nyújthat kapaszkodót. Ezért egy olyan bábjátékkal átszőtt komplett kis játékot szerveztem a gyermekeknek, melyben lehetőség adódik a különböző beszédgyakorlatokra a beszédfejlesztést szolgáló hangutánzásokra a helyes beszédlégzés gyakorlására. Így született meg a következő bábdarab.
 

A bábdarab szöveg és forgatókönyve  

( ■ Jel után az elbújtatott képességfejlesztési lehetőségeket jelölöm )

A gyermekek  játékidőben sokszor kezükbe veszik az öreg király bábot, aki bölcs tanácsaival védelmező ölelésével már sok helyzetben segítette gyermekeimet a beszoktatástól a mindennapjaikig. Mivel engem is mindig hívnak játszani „észrevétlenül” úgy irányítottam a tevékenységet, hogy az én kezembe került az öreg király báb, akivel azonnal közös játékra hívtam a gyermekeket.

A király kalandja
/BÁBDARAB/

Óvónő királybábot mozgatva szól a gyerekekhez:

Király: Jaj, kedves gyerekek, nagy az én bánatom! Eltűnt a lányom, de senki nem tudta eddig megtalálni.

Egy kis segítséget kérek tőletek, mert azt hallottam, hogy ti nagyon ügyesek vagytok.

Segítetek nekem a keresésben?

Gyerekek: Igen.

Király: Jaj, de örülök, csak az a baj, hogy nincsen semmiféle ötletem, hogy merre induljunk.

( halk madárcsicsergés hallatszik)

Király: Mi volt ez? Ti is hallottátok? Hogyan énekel ez a madár?

(csip-csirip hangutánzás)

Király: Pszt, hallgassuk csak, hátha válaszol!

(újra madárhang szól halkan)

Király: Szerintetek merre lehet ez a kismadár, hogy így halljuk?

(távol, messze)

Király: Igazatok van. S mivel ilyen messze van, hogy halljuk a hangját?

(halkan)

/ ■ Hangerő, hang gyakorlatok. Cél: erőlködés mentes rekeszlégzésen alapuló könnyed hangadás alakítása, hangerő tudatos változtatásának fejlesztése./

Király: Hívogassuk őt, hátha közelebb jön, csiripeljünk hangosan.

Pszt! Hallgassuk, közeledik?

(madárszó hallatszik hangosan)

Madár: Csip-csirip, jaj de jó, hogy ideértem, már 3 napja úton vagyok. Hírt hozok neked király uram. A leányod eltévedt meseország erdejében. Azonnal útnak kell indulnod, hogy megkeresd, és hazahozd őt.

Király: Meseország? Az bizony nagyon messze van, de indulnom kell, meg kell találnom a lányomat.

Gyerekek, van kedvetek velem jönni?

Gyerekek: igen

Aki jönni szeretne, álljon fel és nyújtózzon jó magasra. De örülök, hogy ennyien velem jöttök. Itt hagyjuk a palotát, ezért el kell fújnunk az összes gyertyát, ami itt ég.

(légző gyakorlat)

/ ■  Helyes beszédlégzés alakítása, gyakorlása, szívó fújó gyakorlatok álltal. Lágy szájpad és ajkak izomzatának erősítése./

Egyik kezeteket tegyétek csípőre, a másik kezünk mutató ujja a gyertya. Szívjuk be az orrunkon a levegőt, és hosszan fújjuk el a gyertyát. Nem aludt el, megint szívjuk be a levegőt, és sok apró pici fújással próbálkozzunk. Sikerült, indulhatunk!

( A király báb vezeti a gyerekeket, kanyarogva haladva)

Király: Micsoda szép erdő, mennyi állat lakhat itt. Üljünk ide a tisztásra, és hallgassuk, hátha meghalljuk valamelyiket.

(A következő állathangok szólalnak meg egymás után, a gyerekeknek fel kell ismerni az állatokat hangjuk alapján)

hú,hú, hú   -  bagoly

brumm, brumm  -   medve

csip-csirip    - madár

mmmmm   -    farkas

zzzzzzzzzz –bogarak, darazsak

brek-brek – béka

/ ■ Beszéd hangok megfigyelése, differenciálása, hallásfigyelem fejlesztése. /

Király: Ügyesek voltatok, most sorba jönnek ezek a kis állatok hozzátok, akit megláttok, annak a hangját utánozzátok.

( Az állatbábok sorba megjelennek, a gyerekek utánozzák a hangjukat)

/ ■ Hangutánzások, hanggyakorlatok, csoportos és egyéni gyakorlási lehetőségek kihasználása./

Király: Ügyesek voltatok, nézzetek csak a lábatok alá! Ezek a nyilak megmutatják az utat az erdő tündéréhez. Ő talán tud nekünk segíteni. Induljunk!

( A talajon jobbra, balra, egyenesen futó nyilak mutatják az utat, a gyerekeknek ezeken kell végighaladni.)

Király: Vigyázzatok, ne térjetek le a helyes útról!

/ ■ Téri tájékozódó képesség fejlesztése, irányok./

(Tündér báb megjelenik a paraván mögött.)

Tündér: Hát ti hol jártok, ahol a madár se jár? Hogy merészelitek az álmomat megzavarni?

Király: Ne haragudj szép tündér, csak a lányomat keressük, nem tudod, hogyan juthatnánk el Meseországba?

Tündér: Ahhoz, hogy segítsek nektek 3 próbát kell kiállnotok. Ismeritek a Dirmeg-dörmög a medve… kezdetű mondókát?  …..Mondjuk el együtt!

Ügyesek voltatok, nézzétek csak itt a varázspálcám. Ha magasba emelem, mondjátok ezt a mondókát hangosan, ha eldugom, mondjátok halkan.

(többszöri ismétlés)

/ ■ Tudatos hangerő szabályozás, hallásfigyelem fejlesztése./

Tündér: Ez a próba sikerült, jöhet a következő. A kezetekkel fogunk játszani.  Tegyétek a kezeteket oda, ahova én mondom. – arcotok elé,- fejetek fölé, - hátatok mögé, - testetek mellé,- a fejetekre, - emeljétek oldalra.

/ ■ Névutók gyakorlása mozgással kísérve./

Ügyesek voltatok, jöhet a 3. próba.

Eldúdolok nektek egy dalt, hallgassátok végig, s mondjátok meg melyik volt az!

(Süss fel nap lá-lázva. )

/ ■ Dalfelismerés során hallásfigyelem fejlesztése./

(Felismerés után elénekeljük egyszer együtt a dalt, és tapsoljunk hozzá egyenletesen.)

Tündér: Most is próbáljátok meg elénekelni ugyanúgy, mint én lá-lázva.

/ ■ Nyelv gyakorlat, lapus nyelv emelés, ejtés mozdulatlan állal./

(Míg a gyerekek éneklik, egy napocska báb jelenik meg.)

Tündér: Kisütött a napocska, és én úgy szeretném, ha szép virágokat ültetnétek a kiskertembe.

(Elénekeljük az „Én kis kertet kerteltem…” dalt és mozgással kísérjük.

/ ■ Mozgás gyakorlatok: Átmenetet jelentenek a gyermekek számára ahhoz, hogy a könnyebben elsajátítható nagy mozgásokon keresztül megtanulják a helyes hangképzéshez szükséges artikulációs mozgássorokat./

Tündér: Nagyon jól kiálltátok a próbát, ezért segítek nektek. Látjátok ott a távolban azt a nagy kaput, az a Meseország kapuja. S mivel ilyen ügyesek voltatok, odaadom nektek a kulcsát. Háromszor kell elfordítani a zárban a kulcsot, hogy kinyíljon. Jó utat nektek, viszont látásra!

Király: Siessünk gyerekek, mert mindjárt beesteledik, és még meg kell találnom a lányomat! Induljunk a „Bal-jobb…” kezdetű mondókára, és dobbantsunk nagyokat a lábunkkal, hogy mindenki meghallja, hogy jövünk.

(egyenletes lábdobbantással haladás, a mondóka végére kapuhoz jutás)

/ ■ Ritmus fejlesztés, mozgás és beszéd koordinációjának fejlesztése./

Király: Itt a kapu, rajta a zár. Hányszor kell elfordítani a kulcsot? (3-szor)

Próbáljátok ti is a kezetekkel! Nyílik is.

/ ■ Emlékezet fejlesztése, cselekvés mozgásos utánzása./

(Paraván tetején megjelenik egy őrkatona báb)

Őr: Állj, egy lépést se tovább!+ Én Meseország őre vagyok, és csak akkor engedlek tovább benneteket, ha teljesítitek a kéréseimet.

Itt a zsákom, kis állatbábok laknak benne. Amelyiknek meghalljátok a hangját, utánozzátok a mozgását.

(az őr sorban veszi elő a bábokat a zsákjából:  béka-brekeg-békaugrás, gólya-kelepel-gólyajárás, medve-brummog- medvejárás, nyuszi-makog-nyusziugrás.)

/ ■ Helyváltoztató mozgások koordinációs és ritmus gyakorlatok, hangutánzások, szem-kéz, szem-láb koordináció fejlesztése./

Őr:  Ügyesek voltatok. Most pedig egy varázs léggömböt adok nektek. Úgy álljatok alá, hogy fújni tudjátok, hogy le ne essen. Ha ügyesek lesztek, sokáig a levegőben marad. Ha ezt a feladatot megoldjátok, beengedlek benneteket Meseországba. (feladat megoldása után )

Sikerült, mehettek. Jó utat nektek!

/ ■ Alkalmazkodó készség, figyelem koncentráció együttműködő készség fejlesztése. Fújó gyakorlat, levegő fújás erősségének szabályozása, egyensúlyérzék figyelem, helyes artikuláció fejlesztése./

Király: Nézzétek, ott van a lányom, akit keresünk. Éppen Meseország királyfijával táncol. Menjünk oda hozzá.

(zeneszó, kisebb paraván, előtte szőnyeg, a színen a királyfi és a királylány báb táncol.

Zene elhallgat.)

Királylány: Édesapám, de jó hogy megtaláltál, olyan sokat vándoroltam, kóboroltam. A királyfi talált meg és hozott el a palotájába, és megkért, hogy legyek a felesége.

Király: Úgy örülök édes lányom, hogy újra láthatlak! Ásó, kapa, nagyharang válasszon el benneteket egymástól. Gyerekek, van kedvetek eljönni a lakodalomba?

(Házasodik a tücsök… kezdetű dal magnóról. Közös tánc)

/ ■ Közös tánc öröme, ritmus érzék fejlesztése, térformák gyakorlása, zenei lüktetésben rejlő ritmus érzékelése, egymáshoz való alkalmazkodó képesség fejlesztése./

VÉGE

Tapasztalataim összegzése:

A játékban csoportom minden gyermeke részt vett. Végig aktívan, együttműködve örömmel tevékenykedtek, játszottak. Közben észrevétlenül beszéd és hang gyakorlatokat, hangutánzásokat, légző gyakorlatokat, artikulációs gyakorlatokat végeztek. Tudatosan figyeltem a különböző beszéd problémákkal küzdő gyermekeimre. Úgy állítottam össze a játékokat, hogy egyrészt a felzárkózáshoz szükséges gyakorlást biztosítsam. Másrészt a mozgás területén kiemelkedően ügyes gyermekem vezethette a csoportot a játékos „útvesztőben” . Ábrázolás területén ügyeskedő gyermekeim díszíthették előző nap a királyi várat, és készíthették a síkbábokat a hangutánzós játékokhoz. A tánc és éneklés területén tehetségesnek ígérkező gyermekek a ritmikus tánclépések, pörgések, forgások, valamint önálló rigmusok kitalálása, gyakorlása által fejlődhettek.

Hatalmas sikerként éltem meg, hogy a mutizmus tüneteit mutató gyermekem, önként vállalt némaságát az állathangok utánzásánál „elfelejtette”, s a társaival együtt hangoztatta az épp megjelenő kis állat hangját. Természetesen az egyes kis tevékenységek kínálnak még differenciálási lehetőséget. Ha a csoport fejlettségi szintje „engedi”, lehet kisebb csoportokban, majd egyénileg is, pl.: hangutánzásokat végezni, mondókázni, énekelni. Bátortalanabb, visszahúzódóbb gyermekek társuk, barátjuk támogatásával szívesebben vesznek részt a felkínált játékokban. Így e kapcsolatokban rejlő lehetőségeket is kreatívan ki lehet „használni”.

Ezeket a tevékenységeket folyamatosan lehet bővíteni, alakítani. Én például egy következő alkalommal ritmushangszerek használatával, őszi időszakban különböző termések (dió, gesztenye, gubacs, stb.) kocogtatásával, ütögetésével színesítettem a játékot. Úgy gondolom számos ötlettel, gyakorlattal, helyzettel, eszközzel lehet bővíteni a közös tevékenységek tárházát. Úgy érzem a leírtakból egy kis bepillantást lehetett nyerni egy olyan közös tevékenység folyamatába, mely a differenciált fejlesztést szolgálja, s melynek legnagyobb értéke, hogy nem más mint egy jó közös élményeket nyújtó JÁTÉK.

S hogy mi győzött meg igazán arról, hogy jó úton járok? Legyen erre válasz gyermekeim által feltett kérdések sora:

- Óvónéni, mikor megyünk újra Meseországba?
- Lehet, hogy a királylány ma újra megszökött?
- Elmehetnénk a „törpék földjére” is!
- Lehet, hogy az „óriások” rabolták el a királylányt?
- Tudod, hogy milyen nagy az ő lábnyomuk?
- Annyira izgulok, szerinted megint lehet majd „próbát kiállni”?

Gyermekeim kérdései új és új elképzeléseket vetettek fel bennem, közösen gyűjtöttük az új ötleteket, ahol számos lehetőség nyílott játékos beszédfejlesztésükre. Vagy éppen az óvodai élet egyéb területein megfigyelhető, differenciálást igénylő játékos tevékenységek szervezésére.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja