SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Miért ne repüljön, kinek szárnya van?

- 2017-11-10
Differenciálás. Fogalmam sincs, jelentene-e maga a szó ennyit, vagy érintene-e ilyen mélyen a téma, ha hatodik csemetém nem Down-szindrómával születik. Hinnék-e ennyire abban, hogy a differenciálás által olyan sikerélményeket nyújthatunk a tanítványainknak, hogy szárnyalni kezdenek, s mindegy, hogy egészséges, vagy sérült, szemükben fáradhatatlanul megcsillan a tudásvágy, hiszen egy-egy megoldott feladat által sikereket érhet el.
Miért ne repüljön, kinek szárnya van?

A differenciálás az egyik legnehezebb, de legnemesebb feladat, számomra olyan „utacskák” tervezését jelenti, amelyek egy-egy kitérővel, de végül ugyanoda vezetnek.

Azt hiszem, mindannyian tapasztaltuk már. hogy a gyerkőcök képessége mennyire eltérő. Az egyik csemetének kevesebb, míg a másiknak több időintervallumra, több gyakorlásra van szüksége a tananyag elsajátításában, lehet ez olvasás, számolás, környezetismeret, bármely tantárgy. A gyermekek, akár a felnőttek, vágynak a sikerre. A kudarc, a lemaradás elhiteti velük, hogy nem tudják. Így megszűnik bennük a motiváció arra, hogy tudni akarják. Elvesztik az érdeklődésüket.

Gyógypedagógus vagyok, sérült gyermekekkel foglalkozom. Az osztályomban hét gyermek és (bizonyos napokon) egy magántanuló jár. Ami közös bennük, a diagnózisuk.  A figyelmük, terhelhetőségük, koncentrációjuk, feladatbírásuk egyéni. A tananyag, a követelmény pedig ugyanaz. Annak is, aki beszélni tud, annak is, aki képtelen rá… annak is, aki biztosan tudja fogni a ceruzát, annak is, aki csak markoló fogásra képes.

A mi osztályunkban a leginkább bevált módszer a saját készítésű tépőzáras feladatlap. Számolás-mérés, olvasás-írás és környezetismeret órán. Így az a gyermek is tud feladatot megoldani, akinek a finommotorikája oly mértékben fejletlen, hogy a ceruzafogás sem alakult ki nála, valamint visszajelzés, hogy a kommunikációjában gátolt gyermek megértette-e a feladatot. Például ha környezetismeret órán arra kérem a gyermekeket, hogy soroljanak fel gyümölcsöket, a beszédében akadályozott tanuló elé tépőzáras feladatlapot adok. Ebből látom, mennyit értett meg a magyarázatból, megtanult-e csoportosítani. A tépőzáras feladatokat a tantervi követelmények szerint készítjük el a gyógypedagógiai asszisztensem segítségével. (Hála az égnek, ő ebben igazi partner, nagyon szerencsés vagyok általa) A tépőzáras feladatokat dossziékban tároljuk, az évek folyamán egyre gyűlnek, így igazítani tudom a tananyaghoz időben, terjedelmében, s ami a legfontosabb, a gyermek aktuális állapotához, befogadó képességéhez. Olvasás, számolás órán szintén hasznát vesszük, s így minden gyermek dolgozik, gyakorol.

Ami még nagy segítségemre szolgál olvasás órán, az az, hogy 14éve, mióta olvasás-írást tanítok, fonetikai jelet adok a hangoknak. Az első pillanattól kezdve, minden hangnak van egy fonetikai jele (kézjele). Ugyanez módszertan kategória, de differenciálás szempontjából is nagy erővel bír, hiszen azoknál a gyerkőcöknél, ahol beszédszervi okokból nincs vagy hibás a hangképzés, a számonkérésnél kontrollálni tudom, hogy elsajátította-e az adott hangot. Kimondani ugyan nem tudja, de kézjellel párosítja az adott betűvel.

Képekben mutatok be most két feladatlapot, amiket a tudásszintjük felmérésére készítettem egy betű lezárásakor. Az egyik kissé leegyszerűsített, egyénre szabott feladatlap, amelyet olyan tanítványomnál használok, akinél a ceruzafogás nehézkes, valamint beszédében akadályozott. A feladatlapon belül az 1. feladatnál fonetikai jel alapján győződőm meg arról, felismeri-e a betűket. A 2. feladat arra világít rá, hogy képes-e felismerni a kis nyomtatott betű kis írott párját. A 3. feladatnál pedig arra kapok választ, képes-e arra, hogy az „értelmes” szónak kikeresse a kis írott párját-zavaró tényezők mellett. Sajnálom, hogy az örömöt az arcán nem tudom mellékelni. J A második feladatlap azoknak a tanulóknak készült, ahol kialakult a ceruzafogás.

Számolás órán szintén használom, erről is csatolok két képet. 

Az eredmény:

A tanítási órákon három összevont (4-5-6) osztály, vagyis hét más életkorú, más mentális korú, más sérüléstípusú értelmileg akadályozott gyermek úgy dolgozik, mint a kisangyal… Számolnak, olvasnak, írnak, csoportosítanak.

Minden áldott nap megerősítenek abban a hitemben, hogy igen, taníthatók. Mindenre. Képességeikhez mérten. Csak sokkal több gyakorlással, több időszükséglettel, több szemléltetőanyaggal, több türelemmel, s a lényeg, személyre szabott feladatokkal.  A szülők büszkék rájuk, boldogok.  Amikor pedig egy egy álmatlan éjszaka után már tükörbe sem merek nézni, mert egy kifacsart citrom fittebb nálam, még megsimogatnak, átölelnek, s őszinte szemmel pöszén-vagy mutogatva „elmondják” hogy milyen szép vagyok…. 

Felhasznált irodalom:

-A számolás-mérés előkészítése 1-2 A számolás mérés elemei 3Szerzők: Rónai Judit, Soltészné Bencsik Ilona, Velkeyné Gál Zsuzsa,Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt. (korábbi nevén Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.) 2001 ISBN 978-963-19-5049-6
-Én is tudok számolni 1. Képességfejlesztő matematika kisiskolásoknak 2. rész Szerző: Mánfai Zita Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt. (korábbi nevén Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.) 2006 ISBN 978-963-19-5782-2
-
Az olvasás-írás elemei 3-4 Szerző: Alpár Balázsné Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. 3. kiadás 2005 ISBN 963 19 5052 2
-
Gyakorlókönyv matematika 1. osztályosoknak Szerző: Szép Andrea Műszaki Könyvkiadó Kft., 2002 ISBN 978 963 9362 28 4
-
Beszédfejlesztés és Környezetismeret 1-2. Feladatlapok Szerző: Ammerné Nagymihály Emília , Balázsné Fige Ilona Eszterházy Károly Egyetem Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt. 2002 

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.
 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Botot nyomtak a végbelébe - egy 9 éves kisfiút úgy megkínoztak a társai egy katolikus iskolában, hogy kórházba került

Botot nyomtak a végbelébe - egy 9 éves kisfiút úgy megkínoztak a társai egy katolikus iskolában, hogy kórházba került

A brutális eset egy nagybaracskai iskolában történt - a szülők nem az intézménytől, hanem az egyik bántalmazó gyerek szülőjétől értesültek a dologról.
17 éves fiú tűnt el Budapesten - hétfő óta keresik

17 éves fiú tűnt el Budapesten - hétfő óta keresik

Németh Kornél két napja távozott ismeretlen helyre az otthonából.
Súlyos autóbalesetet szenvedett a Jóban Rosszban színésznője és kisfia - egy 15 éves lány menthette meg a nő életét

Súlyos autóbalesetet szenvedett a Jóban Rosszban színésznője és kisfia - egy 15 éves lány menthette meg a nő életét

Hatalmas karambol történt pénteken, Sallai Nóra és 5 éves kisfia életéért jelenleg is küzdenek a kórházban. Egy 15 éves lány is azok között volt, akik azonnal odarohantak a baleset helyszínére, hogy segítsenek. A cikk a nyugalom megzavarására alkalmas, csak erős idegzetűek olvassanak tovább.
Ilyen tüneteket okozhat a koronavírus 2024-ben

Ilyen tüneteket okozhat a koronavírus 2024-ben

Ha a nyári szezon végén köhögő, tüsszentő emberekre leszünk figyelmesek a környezetünkben, sokféle betegségre gondolhatunk: a szezonális allergia mellett a klasszikus légúti fertőzések is okozhatnak hasonló panaszokat, és a világjárványért felelős koronavírus sem tűnt el. Dr. Potecz Györgyi a Tüdőközpont tüdőgyógyász, allergológus szakembere szerint a veszélyeztetett csoportokba tartozók, így a krónikus légúti betegségekben szenvedők esetében is időben fel kell készülni a légúti vírusszezonra.
Eltűnt egy 13 éves lány - a rendőrség a lakosság segítségét kéri

Eltűnt egy 13 éves lány - a rendőrség a lakosság segítségét kéri

Szabó Regina Petrát keresi a rendőrség.
A szerkesztő ajánlja