SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Beszédkészség fejlesztés drámajátékkal

Kovács Emese [cikkei] - 2020-12-17
Manapság egyre nagyobb probléma, hogy a gyerekek nem tudják magukat megfelelően kifejezni, beszédkészségük nem a koruknak megfelelő szinten van. Ennek sok oka lehet: egészen pici kortól kezdve sok időt töltenek a képernyő előtt, nem töltenek elég időt a családdal, a szülők is sokat nézik a képernyőt, így közel sincsenek együtt annyit, mint elődeink pár évtizeddel ezelőtt. A családtagok nem beszélgetnek annyit egymással és sok családnál elmarad az esti mese is. A kicsi gyerekek pedig éppen így sajátítják el a beszédet, az anyanyelvet. Figyelik a szülőt, a nagyobb testvért és tanulnak.
Miért annyira fontos, hogy fejlesszük a beszédkészséget és hogyan tudjuk ezt játékosan megtenni?
Beszédkészség fejlesztés drámajátékkal

Felnőttként is elengedhetetlen, hogy megfelelően tudjuk kifejezni gondolatainkat, a helyes kommunikáció nélkülözhetetlen akár szóban, akár írásban. A gyerekek az óvodában, iskolában, de otthon is -hasonlóan a felnőttekhez- általában szóban próbálják kifejezni érzéseiket, gondolataikat. Ha nincs megfelelő szinten a beszédkészségük, hiába próbálják megértetni magukat.

A drámapedagógia módszerének használatával rengeteg terület fejleszthető. Az egyik ilyen terület a kommunikáció és a beszédkészség. A megfelelő játékok alkalmazásával amellett, hogy mókázhatunk és minőségi időt tölthetünk együtt gyermekünkkel, észrevétlenül fejleszthetjük készségeit is. A következő játékok egészen kicsi kortól kezdve játszhatók és mindaddig elővehetjük őket, amíg a gyerekeknek kedve van hozzá.
 

1. „Azt gondoltam, hogy…”

A felnőtt kezdi a játékot és ezt mondja: „Azt gondoltam, hogy …” és utána valamilyen cselekvést végez. Pl.: leguggol, tapsol egyet, stb. A gyermekeknek, miután felismerték a felnőtt cselekvését, be kell fejezni a mondatot. Pl. Azt gondoltam, hogy tapsolok. Aki kitalálta, az gondolhat. Ettől kezdve már a gyermekek játsszák el, illetve fejezik ki szóban gondolataikat. Ezzel a játékkal összekapcsolhatjuk a mozgást a beszéddel is.
 

2. Utánzós

Labdagurítás közben különböző szavakat, később mondatokat hangoztatunk. Játszhatjuk úgy is, hogy amikor a labda indul hangosan, majd a labda lassulásával egyre halkabban mondjuk a szavakat. Másik variáció lehet, amikor egy kedvelt mondóka szövegét mondjuk halk indítás után egyre hangosabban, majd fordítva. A hangerő szabályzásával nemcsak a beszédkészséget, hanem a memóriát, a figyelmet és koncentrációt is fejlesztjük.
 

3. Mesefonal

Elkezdünk egy mesét, történetet, majd felváltva bővítjük. Előre meg lehet beszélni a helyszínt, szereplőket is akár. Mókássá tehetjük a játékot úgy, ha a mesélés közben a felnőtt oda nem illő szavakat mondd és azt is bele kell szőni a történetbe.
 

4. Fejezd be a gondolatom!

Az első játékos kitalál egy mondatot, pl.: : „Ma reggel, mielőtt elindultam az óvodába/iskolába…”. A következőnek be kell fejeznie a mondatot, majd ő is elmondja a mondat első felét, amit a soron következőnek kell befejeznie és így tovább.
 

5. Hármas szójáték

A kezdő játékos megnevez három tárgyat. A következő játékos feladata, hogy olyan mondatot alkosson, amelyben ez a három szó megtalálható, majd ő adja meg az újabb szavakat. Lehet úgy is játszani, hogy azonos kezdőbetűvel nem három tárgy, hanem egy-egy tárgy, fogalom és személy nevét kell megadni. (Játékkönyv, Kerekasztal Színházi Nevelési Központ-Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2002. Szerk.: Kaposi László)

 

Fotó: Andrea Piacquadio-tól a pexels.com-on

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja