SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Tanító néni, kérlek, ne kérdezd meg, hol voltunk nyaralni!

Lakatos Dóra [cikkei] - 2022-03-16
Az iskolai szünetek, főleg a nyári szünidő végén az iskolákban bevett szokás, hogy az első osztályfőnöki órán a pedagógus nekiszegezi a kérdést a gyerekeknek: Na, ki hol volt nyaralni? Ezután rendszerint végigmegy az egész osztályon, és egyesével végigkérdezi a gyerekeket, akiknek el kell mondaniuk, mit is csináltak a nyáron. Bár őt természetesen a jóindulat vezérli, vannak olyan gyerekek, akiket nagyon kellemetlen helyzetbe hoz ezzel az egyszerű kérdéssel.
Tanító néni, kérlek, ne kérdezd meg, hol voltunk nyaralni!

Miért kellene elkerülni ezt a kérdést?

Amikor gyerek voltam, a családom nem igazán engedhette meg magának a családi nyaralásokat. Persze a nyarak így is mindig jól teltek, de mi mindig csak rokonokhoz vagy a közeli strandra mehettünk el. Nekem nem hiányzott, hogy a tengerpartra menjünk, viszont amikor a tanító néni mosolyogva feltette az ominózus kérdést, mindig görcsbe szorult a gyomrom, és ezzel nem voltam egyedül.
 

Mindig volt pár osztálytársam, akikről tudtam, hogy szintén nem mentek nyaralni, és láttam az arcukon, hogy pont ugyanolyan rosszul érzik magukat a kérdéstől, mint én.

Alsó tagozatban, miután meghallgattam az osztálytársaim színes beszámolóit a külföldi, tengerparti nyaralásokról, félénken én is elmeséltem, hogy voltunk a nagymamánál a szomszéd városban, és kimentünk a strandra is. Ha valamelyik, hozzám hasonlóan szorult helyzetben lévő osztálytársam gyorsan túl akart lenni a kérdésen, és rávágta, hogy "nem voltunk sehol", akkor rendszerint nem úszta meg ennyivel, hiszen jött a tanító néni a bátorító kérdésekkel: Tényleg sehol sem? A nagymamánál sem? Valamit csak csináltál a nyáron!

Ekkor persze lesütött szemmel ő is azt mondta, hogy volt a nagymamájánál is (aki legtöbbször, mivel kisvárosról van szó, a szomszéd utcában lakott).

Amikor felső tagozatos lettem, a táborokról meséltem, amiken részt vettem, de amikor gimnáziumba kerültem, az osztálytársaim mind nagyon gazdag, jómódú gyerekek voltak, akik minden nyáron valami flancos helyre mentek a családjukkal. Ekkor már muszáj volt valamit füllentenem, hiszen túlságosan szégyelltem magam amiatt, hogy én sehol sem voltam, így általában annyit mondtam, hogy a Balatonon voltunk.

Természetesen azok, akik soha nem küzdöttek anyagi nehézségekkel, el sem tudják képzelni, mit érez ilyenkor az ember: az osztályfőnöki óra kezdetekor már görcsbe rándul a gyomrod, hiszen tudod, hogy a tanító néni megint meg fog kérdezni mindenkit, amikor pedig felteszi a kérdést, érzed, ahogy a pánik kiül az arcodra, és keresed azoknak az osztálytársaidnak a tekintetét, akiknek a szemében a saját pánikod tükröződik vissza.

A többiek ebből persze semmit nem vesznek észre, ők alig várják, hogy elmondhassák, hogy idén Horvátországba mentek, és kicsit sem érdekli őket a többiek beszámolója, de a te arcod mégis ég, amikor rád kerül a sor.

Felnőttként a közösségi médián több olyan poszttal is találkoztam, ahol ugyanerről az érzésről számoltak be a posztolók, és rengeteg ember egyetértett velük, így úgy gondolom, ez egy nemzetközi probléma, ami világszerte sok-sok gyereket hoz kellemetlen helyzetbe minden évben.


Mit csináljunk másképp?

Érthető, hogy a hosszú nyári szünet után a pedagógus újra kapcsolódni szeretne a diákokkal, erre pedig kiváló mód lehet az, hogy megkéri őket, meséljék el a nyári élményeiket. Természetesen azok a gyerekek, akik a nyaralásuk során nagyon sok élménnyel gazdagodtak, szintén alig várják, hogy beszámolhassanak róla a többieknek.

De akkor mégis mi legyen azokkal, akik nem voltak sehol?

Valójában nagyon egyszerűen kiküszöbölheted azt, hogy ezek a gyerekek rosszul érezzék magukat: ne tedd kötelezővé! Ne menj sorba a gyerekeken, és ne erőltesd rájuk azt, hogy mindenki elmondja, mit csinált a nyáron!

Továbbra is felteheted az osztálynak a kérdést, és aki szeretne mesélni, az magától is beszámol az élményeiről, de azokat, akik nem szeretnének beszélni, ne beszéltesd erőszakkal!

Ezzel a módszerrel sok-sok kellemetlen pillanattól megkímélheted a gyerekek egy részét, és lehet, hogy az osztályfőnöki órákat is jobban fogják kedvelni, ha nem kényszeríted őket olyasmire, amit nem akarnak!

Indexkép: Depositphotos.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

Drámai ugrás 2024-ben: terjed a rendkívül fertőző szamárköhögés

A szamárköhögés (pertussis) egy rendkívül fertőző, bakteriális eredetű betegség, amelyet a Bordetella pertussis nevű baktérium okoz. Legfőképpen a légutakat érinti, és minden korosztályt veszélyeztet, de különösen a csecsemőkre jelent nagy kockázatot. Az elmúlt évekhez képest Magyarországon drámaian nőtt az esetek száma, így fontos, hogy minden szülő tisztában legyen a tünetekkel, a megelőzéssel és a kezelési lehetőségekkel.
A szerkesztő ajánlja