SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Ne higgy a szemednek!

Családinet [cikkei] - 2011-08-26
Egész nap zúdulnak rád a hírek, információk, ha akarod, ha nem. Amint elérik a szemedet, füledet, agyad alaposan megvizsgálja, és sok esetben át is formálja ezeket. Ráadásul a hírek már eleve megszűrve és kiszínezve kerülnek adásba. Az alábbi tippek átláthatóvá teszik számodra a mechanizmusokat, szélesítik a látókörödet és segítenek eligazodni a mindennapok problémái között.
Ne higgy a szemednek!

Nézd az eseményeket más szemmel, - most megtudod, hogyan próbálják kicselezni az érzékeidet, és mit tehetsz ellene. A világból érkező hírek nem a világot mutatják neked. Egy humorista így viccelődött valamikor: „Fantasztikus, naponta mennyi minden történik a világban, egy egész napilapot meg lehet tölteni vele!"

Az a töménytelen sok hír, ami a médiákból árad, bárhogyan is hasonlít egymásra az egyes csatornák kínálata, soha sem a teljes valóságot fogja közvetíteni számodra, mindig létrehoz benned egy képet és ez lesz a te véleményed.

Tipp: Értesülj mindig első kézből: A pénzügyi helyzetről ne csak az újságokban tájékozódj, legalább egy banki dolgozónál vagy gazdaságban járatos szakember ismerősödnél is érdeklődj.

Ha tényleg tudni szeretnéd, milyen a közhangulat Líbiában, kérdezősködj e-mailben olyan személytől, aki ott él. A helyzetet azoknak az embereknek a szemével nézd, akik közvetlenül érintettek.

Az „információt az első kézből” elvet a magánéletedre is tudod alkalmazni. Ha egy bizonyos személyről elkezdenek terjeszteni valamit - legyen az a munkahelyeden, az óvodában, vagy egyéb közösségekben, ne azt nézd, mit pletykálnak mások, igyekezzél inkább közelebbről megismerni a szóban forgó embert.

Az előítéletek legjobb ellenszere egyébként az lesz, ha közösen részt vesztek egy tevékenységben az illetővel.

Senki sem objektív

Az információk kiválasztását különféle tényezők befolyásolják melyek, lehetnek:
Bizonyos hívószavak, az újságíró érdeklődési köre, vagy egyszerűen csak a véletlen. Egyetlen médium sem semleges, - különösen azok nem, amelyek ezt állítják magukról.

Tipp: válassz egy másik információs forrást, és onnan tájékozódj egy hónapon keresztül. Állíts be egy másik kezdőoldalt a neten, másik TV-csatornát, hallgass több rádiót TV-nézés helyett vagy éppen fordítva, vagy olvass egy másik napilapot a régi helyett. Amikor szabadságon vagy, kapcsolj ki minden információforrást az életedből, hogy teljesen kipihend magad, csodát fogsz átélni: nem fogod egyetlen hír miatt sem felidegesíteni magad.

Amikor elolvastál egy jelentést, vagy láttál a híradóban egy tudósítást, fogalmazd meg egyetlen szóval, milyen érzelmet akart benned előidézni a hír szerzője: irigység, csodálat, félelemkeltés, megnyugtatás. Kérdezd meg magad, tényleg elérte-e a célját nálad. Ha nem, akkor jó. Ha igen, akkor már látod a mechanizmus lényegét.
 
Amikor pl. egy parlamenti beszédből, idéznek és téged nagyon megérintett a téma, akkor érdemes egyszer-egyszer csak úgy szórakozásképpen a teljes eredeti szöveget megkeresni az interneten. El fogsz képedni, mennyire szándékosan ragadott ki az
összefüggéseiből egy bizonyos idézet.

A nagyító-effektus

Egy német forgatócsoport felkeresett Brazíliában egy „nyomornegyedet”, melynek lakói illegálisan épített fakunyhókban éltek. Az emberek vidékről a városba költözött parasztok voltak. A környéken szegénység de ugyanakkor vidám falusi légkör volt tapasztalható. A filmesek ezután vidékre utaztak és ott azt látták, hogy azon a vidéken a deszkakunyhók teljesen normális lakásnak számítanak, ilyenekben élnek a földművesek. Ha ezt nem tudták volna, a városi negyedről készített film megrázó hatást tett volna nézőire. A teljes kontextus ismeretében minden más megvilágításba került.



Tipp: Amikor a TV képernyője előtt ülsz, képzeld el a látottakat úgy, mintha a szemed ki tudná varázsolni a képeket a TV-készülékből és az események ott játszódnának élőben körülötted.
 
Ezt a hozzáállást a magánéletedben is megvalósíthatod. Unalmas ember a munkatársad, rendetlen háziasszony a szomszédasszonyod. Keress olyan lehetőségeket, ahol alkalmad lesz más összefüggésekben is szemlélni az adott személyt. Lehet, hogy egy közös „munkaebéd” alkalmával kiderül, hogy ez a kollégád egy rendkívül jó humorú, szórakoztató társasági ember. Szomszédasszonyodról pedig kiderülhet, hogy tehetséges party-szervező.

A negatív eseményeket szeretjük felnagyítani

Emberek sokkal jobban bosszankodnak 1000 Ft-os veszteségükön, viszont 2000 Ft-os nyereségüknek jóval kevésbé tudnak örülni. Ez a mentalitás gyakran vezet hibás folyamatokhoz a gazdaságban. Ugyanis a veszteségek elkerülése, vagy azok jóvátétele érdekében bizonyos emberek nem tesznek meg nagy nyereséget hozó lépéseket.

Tipp: Próbálj meg felülről, globálisan tekinteni a pénzre, mint egy mindent mindennel összekötő áramlatra. Ha valamit nagyon drágán vásároltál meg, vagy pénzt veszítettél saját hibádból, vizsgáld át a legutóbbi számlakivonataidat. Addig nézegesd őket, amíg meg nem találod azokat a bevételeidet, amelyek összege végül is nagyobb lesz, mint a veszteséged.

A negatív tulajdonságok gyakran kitalációk

Nézzünk egy példát a közlekedéspszichológiából:
Nagy sebességgel megelőz téged egy autó. A számodra (teljesen ismeretlen) sofőrt ellenszenvesnek, felelőtlennek, sőt akár még az ellenségednek is fogod tekinteni. Egyéb okokból is hajlamosak az emberek gyorsan előítéletek alkotására.

Tipp: nézz a másik emberre barátságos szemmel. Képzeld azt, hogy a fekete limuzinban ülő vezető a legjobb barátod. Vagy gondold azt, hogy azért hajt ilyen gyorsan, mert ott ül a hátsó ülésen várandós felesége, akit sürgősen kórházba kell vinnie. Találj ki magadnak ehhez hasonló „feloldozó történeteket” és azután nem fogsz annyi feszültséget érezni a „gonosztevővel” szemben.

A szenzáció hitelesként jelenik meg

James Vicary egy marketingszakember 1957-ben feltalálta a „küszöb alatti” reklámot. Egy mozi nézőinek a másodperc töredékéig „igyál kólát” és „egyél pattogatott kukoricát” mondatokat vetítette le többször is a film közben. A kóla fogyasztását 18%-al a kukoricáét 50%-al megnövelte ezzel a résztvevők között. 5 évvel később bevallotta, hogy az egészet csak kitalálta, ettől a húzástól remélve hírnevet magának a reklámszakmában. Sajnos ez utóbbi tényt kevesen ismerik. Hazugságát modern mítoszként ma is sokan idézik.

Tipp: Ne higgy el vakon mindent, amit „tudományos eredményként” vagy "tudományos közleményként”  tálalnak eléd. Különösen akkor ne adj neki hitelt, ha egy TV-magazinban vagy a bulvársajtó hasábjain találkozol vele. Gyorsan rájössz, mi az igazság, ha az említett kutató nevének utána nézel a neten. Ilyenkor néha kiderül, hogy egy „kacsáról” tudatosan meghamisított híradásról van szó.
   
Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy tudatos gondolkodással mindenki képes objektivitásra nevelni magát. A szorgalomnak meg lesz a gyümölcse, hiszen ha objektíven szemléled a világot, kevesebbet fogsz mérgelődni, szorongani és végül de nem utolsó sorban - jobban fogod szeretni embertársaidat.

Fotó: Franziska Elsner: News des Tages

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)
A szerkesztő ajánlja