SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Gyermekeink fejlődése - 6-7 éves gyerek

Családinet [cikkei] - 2013-09-24
Gyermekünk fejlődése során számos kérdés vetődhet fel bennünk, ezekre szeretnénk szakértő választ adni cikksorozatunkban.
Gyermekeink fejlődése - 6-7 éves gyerek

 

FIZIKAI FEJLŐDÉS


A test gyorsabban nő, mint a fej, ezért arányait tekintve a gyerek hasonlít a felnőttekre. Több csont van a csuklójában és a bokájában. A folyamatos fejlődés nyomán egyre ügyesebben használja a tárgyakat és a kezét, megtanul célba dobni, helyet változtatni. Úszás-, tánc-, torna- vagy korcsolyaórára járathatjuk a gyereket, de ne terheljük túl különórákkal, a készségeknek maguktól is fejlődniük kell.

 

INTELLEKTUÁLIS FEJLŐDÉS


A képei mozgalmasabbá válnak, de inkább jelképek, mintsem valósághű ábrázolások. "Az én házam"-nak akkor is lehet 4 ablaka és 1 ajtaja, ha a gyerek a lakásban lakik. Sok gyerek berajzolja a babát a nő hasába; ha egy férfi ül a széken, teljes egészében lerajzolják a széket, az ember pedig lebeg fölötte.  
Kezd más anyagokat is használni és egyre inkább megtartja, amit készít.
Spontán módon csoportosítja a tárgyakat a színük szerint, vagy mindenképpen a testvérénél lévő zöld kockát akarja.
Érti, hogy a többi embernek is van saját elméje, és ő nem tudhatja, mit gondolnak mások. Azt tartja igaznak, amit annak érzékel, és a megfigyelései nem logikusak. Még mindig azt hiszi, hogyha egy széles, alacsony pohárból áttöltjük a vizet egy magas vékonyba, abban több lesz a folyadék. A hosszú sorba rendezett 7 darab cukorka szerinte több mint a rövid sorba rendezett 7 darab és azt hiszi, hogy neki van testvére, de az öccsének/húgának nincs.
Osztályozni tudja a tárgyakat egyszerű kategóriák szerint, de ezek gyakran furcsák. Elég háttér-információt nyújt ahhoz, hogy a felnőttek megértsék őt. Tudja, hogy gondolatait csak ő ismeri.

7 évesen már a felnőttek útmutatása alapján egyszerű ékszereket készít, bonyolult nyomóformákat használ és összevegyíti a színeket. A fiúk kezdenek nagyobb teret felhasználni a játékaikhoz, mint a lányok. Egyre több gyerek, főleg a fiúk igazodnak a papír széléhez.
Akkor is meg tudja mutatni az irányt, ha nem látja az adott helyet, de csak az egymás mellett lévő szobákban. Ha megkérik rá, meg tudja mutatni, merre van a szomszédos szoba, a bejárati ajtó vagy a kert. De sok gyerek nem tudja megmutatni a nappaliban, hogy merre van az emeleti hálószoba.
Ha biztonságos, engedjük meg neki, hogy ne közvetlenül a felnőttek mellett játsszon. Már tudja használni az apró elemeket, de csak a legügyesebbek boldogulnak egyedül egy járművek alkatrészeit, csigákat vagy műszaki elemeket tartalmazó készlettel. Bíztassuk, hogy bonyolultabb képeket rakjon ki és a kisebb kockákból építsen.
A rajzai felnőttesebbnek tűnnek.

 

SZOCIÁLIS FEJLŐDÉS


Verekszik a testvérével a "felnőtt" pohárért. A barátságok szilárdabbá válnak, a fiúk gyakran nagyobb csoportokban játszanak, mint a lányok. Egyre függetlenebbek, nem mindegyik gyerek csinálja ugyanazt, különböző szerepeket tudnak alakítani az összetett játékokban. Elmagyarázza a játékot a többieknek.

Van "legjobb barátja". Már sokkal önállóbban játszanak. Amikor meglátogatják őket a barátaik, szeretnek visszahúzódni a saját világukba. Ilyenkor célszerű a háttérbe húzódni a felnőtteknek. Jelzi a többieknek, mikor kell "eljátszani valamit" és mi "valóságos". Meg kell tudnia szervezni a saját játékát, képesnek kell lennie végigcsinálni valamit anélkül, hogy dicséretre vagy segítségre várna (bár a dicséret mindig jól jön). Tudnia kell egy helyben ülni, és hosszabb ideig tevékenykedni a szülei nélkül. Képesnek kell lennie teljesen felöltözni, fürödni, fogat mosni és késsel enni (a kemény hús még gondot okozhat). Képesnek kell lennie a szülei nélkül tölteni a nap jelentős részét, megosztozni 20-30 gyerekkel a felnőtt figyelmén, és mégis jól éreznie magát.

 

HOGYAN FEJLESZTHETED, SEGÍTHETED?


Egy új technika felkeltheti a rajzolni nem szerető gyerekek érdeklődését is, bár most már az írás és az iskolai tevékenység váltja fel a rajzoláshoz szükséges eszközkezelés elsajátításának igényét. Ha a gyerek nem szereti ilyen módon kifejezni magát, ne erőltessük. Dicsérjük meg a rajzait, hogy szinten tartsuk és fejlesszük a képességeit.

Mit tehet a szülő? Elvárhat ügyességet, de segítsen, ha kell. Ne avatkozzon be hamar, hagyjon időt a próbálkozásra. Várja meg, míg a gyerek kéri, majd irányítsa őt a következő lépésig. Húzódjon a háttérbe és hagyja, hogy a gyerek végigcsináljon valamit anélkül, hogy minden lépésnél dicséretre és utasításra várna. Figyeljen oda azokra a magatartásformákra, melyek szükségesek az iskolába. Ne vegyen tudomást azokról a figyelemfelkeltési formákról, melyek nehezen kezelhetőnek tüntetik fel a gyereket (antiszociálisan viselkedik, zavar másokat, hisztizik, agresszív, egyik tevékenységtől a másikig csapong, nem figyel). Babusgassa és hangsúlyozza, hogy szereti őt.

Játékai: egyszerű logikát igénylő társasjátékok, tárgyak összepárosítása és szétválogatása (pl. zoknipárosítás, asztalterítés).

A cikksorozat további részei:
Gyermekeink fejlődése - 2-2,5 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése - 3 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése - 4-5 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése - 6-7 éves gyerek
Gyermekeink fejlődése 12 éves kor felett

Fotó: Bessi/pixabay

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

Felakasztotta magát egy diák egy szegedi általános iskolában

A hatóságok teljes hírzárlatot rendeltek el az esettel kapcsolatban.
Szamárköhögésem velőt rázó története

Szamárköhögésem velőt rázó története

Légútjaimat általában békés hámszövet fedi, aminek a felszínén levő kis csillók segítenek kisöprögetni onnan a kórokozókat. Akkoriban éppen egy közönséges megfázással küzdöttem, orrfolyással, enyhe köhögéssel, amivel úgy véltem, a munkám megszakítása nélkül megbirkózom. Azonban a kór alattomos módon dolgozva elkezdett toxinokat gyártani, melyek észrevétlenül megtapadtak a csillós szöveten, méreganyagokat bocsájtottak ki rá, míg egy sűrű, ragadós váladék képződött és a légútjaim beszűkültek. Mindebből annyit érzékeltem, hogy nem kapok levegőt.
Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Mi okozhat magas vércukorszintet reggelente?

Inzulinos cukorbetegként rendre magas vércukorszintet mérsz reggelente, és nem érted, miért? Elképzelhető, hogy az éjszakai vércukorcsökkenés kiváltotta Somogyi-hatás áll a háttérben. Hogy milyen okok idézik elő ezt az állapotot, és mi a teendő vele, arról Prof. Dr. Somogyi Anikót, a Cukorbetegközpont diabetológus, endokrinológus, lipidológus szakorvosát kérdeztük.
Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

Így szedjük a vitaminokat, nyomelemeket!

A téli időszakban még azok is szednek vitaminokat és nyomelemeket, akik az év többi részében nem. Annak érdekében, hogy ezek a készítmények valóban ki tudják fejteni jótékony hatásukat, érdemes tudni, hogy milyen napszakban és mivel érdemes - esetleg mivel nem ajánlott - bevenni, illetve hogy milyen állapotok esetén vagy milyen gyógyszerekkel együtt fontos a körültekintés az alkalmazásuk során. Ezekben a kérdésekben a Semmelweis Egyetem Egyetemi Gyógyszertár Gyógyszerügyi Szervezési Intézet szakgyógyszerészei, dr. Horváth István László és dr. Vajda Péter segítik az eligazodást.
Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

Mikor és miért érdemes vizeletvizsgálatot végeztetni?

A vizelet a vese működésének eredménye, azaz segítségével számos belgyógyászati problémára derülhet fény. Dr. Rákász István az Urológiai Központ urológusa szerint vizelési panaszok, illetve urológiai jellegű tünetek esetén elengedhetetlen a vizeletvizsgálat, de az évenkénti kivizsgálás részeként is fontos megcsináltatni.
A szerkesztő ajánlja