Gyermekkori szorongás és viselkedéses gátlás
Rövid összefoglalómban a viselkedéses gátlás jelenségére szeretném felhívni a figyelmet, mely a gyermekkori szorongásos zavarok kialakulásában szerepet játszhat.
Mi a viselkedéses gátlás?
A viselkedéses gátlás egy olyan temperamentum jellemző, mely a kisgyermekek 10%-nál megtalálható. Ezekre a gyermekekre jellemző, hogy félénkek, gátlásosak, és kerülik az újdonságokat, az újszerű dolgok felfedezésével kapcsolatban is bátortalanok. A viselkedéses gátlás jelenségének hátterében a fiziológiai kutatások krónikusan magas szimpatikus idegrendszeri aktivitást találtak (Kagan és mktsi,1989,id.,Manassis,2002). Prospektív kutatások eredményei alapján kimutatták, hogy ezeknél a gyerekeknél magasabb arányban fordul elő szorongásos megbetegedés (Biederman és mktsi,1990, id.,Manassis,2002).
Továbbá, a tanulmány szerzője (Manassis, 2002) úgy látja, hogy bizonyos környezeti változások, iskolába, óvodába kerülés, a gyerekeknél kiválthatja a különböző szorongásos megbetegedéseket. Ugyanakkor, ki kell emelni, hogy nem minden gátlásos gyermekben fejlődik ki pszichopatológia. Protektív tényező lehet a szülői, pedagógiai hozzáállás. Azok a szülők, akik empatikusak, szenzitívek, rá tudnak hangolódni a gyermek érzéseire, bátorítóan, bíztatóan lépnek fel és segítenek a gyermeknek, hogy új, számára idegen helyzetekben is feltalálja magát, oldani tudják a gátlásos viselkedést. Míg azok a szülők, akik maguk is félnek, hogy gyermekük képtelen lesz a nehézségekkel és újdonságokkal megbirkózni, a túlóvás és túlvédés következtében nem képesek a gyermek szorongását csökkenteni, és megfelelően bátorítani (Kagan ésmktsi.,1998, id. Manassis,2002).
Úgy tűnik tehát, hogy a szorongásos zavarok kialakulásában szerepet játszhatnak temperamentum jellemzők, - mint a viselkedéses gátlás jelensége -, de a környezet szerepe, elsősorban az anya-gyermek kapcsolat, a családi miliő, az óvodai és iskolai légkör hozzájárulhat a tünetképzéshez.
A szorongó gyermekben minden apróság, amit pedig régebben probléma nélkül kezelni tudott, aggodalmat, nyugtalanságot kelthet. Ha a szorongás intenzívebbé, vagy állandósulttá válik, szomatikus panaszok is jelentkezhetnek: pl. hasfájás, rosszullét, émelygés, kapkodó légzés, szapora szívverés. Számos probléma mögött gyanakodhatunk szorongásra, például iskolafóbia, szelektív mutizmus, dadogás, tic zavar, enurézis kapcsán. Fő tünetként említhetjük a szorongást a pánikzavarban, szeparációs szorongásban, generalizált szorongásban, poszttraumás stresszbetegségben.
Hogyan segíthetünk gyermekünknek?
A szorongás kezelésében több lehetőség is kínálkozik. Egyrészt a szomatikus panaszok enyhítésére alternatív gyógymódok közül válogathatunk, a pszichoterápia pedig a problémák hátterében meghúzódó lelki gócok, sérülések megoldásában segíti a gyermeket és a szülőt. A pszichológus a szülőkkel szoros együttműködésben dolgozza ki, hogy otthon hogyan tudják gyermeküket támogatni, miként értelmezzék a tünetek jelentkezését, a gyerek viselkedését. Iskoláskorú gyerekeknél a relaxációs (autogén tréning) terápia hatékony lehet, ezzel egy módszert adunk a gyermek kezébe, hogy saját maga érezze, tapasztalja meg, úrrá tud lenni szorongásán.
Irodalom: Manassis, K. M.D.(2002) Heritability of Childhood Anxiety. Psychiatric Times, Vol. XIX Issue 3.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
Közösségi hozzászólások: